Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota postavila autonomní driftující Supru, na trati předvádí úžasné kousky

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Nejde přitom o zábavu, ale o vývoj ještě bezpečnějších automobilů.

Toyota Research Institute (TRI) se nedávno pochlubil zajímavým úspěchem v oblasti vývoje autonomních systémů řízení. TRI totiž postavilo a naprogramovalo autonomní Toyotu Supru, která na uzavřené trati předvedla velmi efektní průjezd mezi překážkami řízeným smykem.

První autonomně driftující auto na světě může znít trochu jako snaha o publicitu, automobilka však tento koncept rozvíjí s ohledem na zvýšení bezpečnosti na silnicích. Vývojáři totiž využívají sofistikované technologie pro kontrolu vozu i za hranicí limitů většiny běžných řidičů.

Jak už automobilka oznámila na začátku vývoje této technologie, za zhoršených adhezních podmínek občas profesionální řidiči zvolí průjezd zatáčky řízeným smykem, který může být za vybraných okolností bezpečnější.

Vývojáři v TRI pak jednoduše počítají s tím, že auta někdy ztratí přilnavost – zejména za jízdy na mokré nebo sněhem, ledem případně nečistotami pokryté vozovce. V takových případech je třeba okamžitě reagovat, což by v budoucnosti mohly díky vývoje TRI zvládat vozy zcela autonomně.

Video se připravuje ...

Tímto projektem rozšiřujeme hranice ovladatelnosti vozu s cílem věnovat běžnému řidiči instinktivní reflexy profesionálního závodního jezdce, aby byl schopen zvládnout nejnáročnější krizové situace a udržel auto bezpečně na silnici,“ uvedl Avinash Balachandran, starší manažer TRI Human Centric Driving Research.

Celý koncept projektu ve videu přibližuje Jonathan Goh, vědecký pracovník TRI. Podle jeho slov automobilka vyvinula algoritmy, které autonomně kontrolují vůz v limitních situacích. Práce na vytvoření autonomního driftujícího vozu přitom evidentně nebyly vůbec jednoduché. Během driftování totiž řidič (v tomto případě systém) musí rozumět celé řadě sil, které na vůz působí. Jak auto zpomalí úhel natočení kol, jak každé přidání plynu stáčí auto, atd.

Během testů znala upravená Toyota Supra rozmístění překážek na trati a hranice trati. Během každé dvacetiny sekundy pak vůz přepočítával trajektorii, aby se bezpečně propletl tratí. Jeho kontrola přitom byla plně v rukou elektroniky, za volantem však jako pojistka zůstal i řidič.

Toyota na projektu pracovala s Dynamic Design Lab na Univerzitě Stanford, specialisty ze společnosti GReddy (zaměřené na sportovní úpravy vozů) a Kenem Gushim – jednou z legend světa driftování. Toyota pak dodává, že chce každému řidiči nabídnout schopnost kontroly nad vozem, jako má právě Gushi.

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Doporučujeme

4. 2. 2022 06:44
Re: Tohle
s liliputem u pedálů
Avatar - petr petrumr
3. 2. 2022 15:26
Re: Tohle
neuměl driftovat.
Avatar - Stejsn
3. 2. 2022 13:13
Tohle
uměl KITT už v roce 1982 ;-)