Toyota chce zvyšovat bezpečnost za pomoci zkušených drifterů
Každý řidič se někdy může dostat do situace, kdy by se mu hodily schopnosti profesionálních drifterů. Díky spolupráci Toyoty a univerzity Stanford by však v podobně extrémních situacích mohla pomoci elektronika chytrých vozidel.
Dostat se na mokré či zasněžené silnici do krizové situace je často až nečekaně snadné. Dostat se z takové situace už ale mnohdy vyžaduje instinktivní a rychlé reakce, jaké mají například řidiči závodních strojů. Díky společnému výzkumu Stanford University a automobilky Toyota by ovšem takové schopnosti mohlo časem nabídnout i samotné auto.
Skloubení instinktivních reakcí profesionálních závodních řidičů se schopnostmi systémů autonomního řízení je zatím sice jen vize, výzkumníci z Toyota Research Institute však ve spolupráci s Dynamic Design Lab univerzity Stanford pracují na jejím zhmotnění. A jakou úlohu v tom vlastně hrají drifteři?
Toyota sice přiznává, že k většině dopravních nehod dochází za celkem obvyklých situací, v některých případech se ale řidiči ocitnou v situacích, kdy by nehodě dokázaly zabránit manévry, které se však často pohybují za hranicí jejich běžných schopností.
„Každý den dochází ke smrtelným nehodám, které vyplynou z extrémních situací, k jejichž zvládnutí by většina řidičů potřebovala nadlidské schopnosti,“ uvádí Gill Pratt, TRI CEO a Chief Scientist v Toyota Motor Corporation. „Skutečnost je taková, že každý řidič má svou slabost, a aby zabránil nehodě, potřeboval by provést manévr, který dalece přesahuje jeho možnosti.“
Toyota se proto rozhodla přiučit od profesionálních závodníků a drifterů, kteří se v některých extrémních situacích, například na mokrých či jinak kluzkých silnicích, mnohdy rozhodnou projet začátku kontrolovaným smykem. Spojení s výzkumným týmem univerzity Stanford, který Toyota dlouhodobě podporuje, se přitom zdá být sázkou na jistotu.
Dynamic Design Laboratory univerzity Stanford pracuje s vývojem automatických systémů, jejichž schopnosti jsou inspirovány profesionálními závodníky, již od roku 2008. Důkazem jejich pokroku se pak před pár lety stal speciální prototyp elektrického DMC DeLorean, přezdívaný Marty.
Speciální koncept, který měl předvést pokrok ve vývoji, měl elektrický pohon zadních kol, a díky autonomnímu ovládání řízení, akcelerace a brzd dokázal předvádět úžasné dfirtování. Nyní však Toyota ve spolupráci s univerzitou Standford aplikuje tuto technologii na vlastní vozidla, včetně speciální Toyoty GR Supra. A jak tenhle autonomně driftující koncept funguje v praxi, je skvěle vidět i na videu.