Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota pracuje na manuálním řazení pro sportovní hybridy

Toyota GR86
Toyota GR Yaris
Toyota Hybrid Patent
Toyota Hybrid Patent
22 Fotogalerie
Diskuze (55)

Vývoj potvrdily zveřejněné patentové snímky.

Nástup elektrifikace automobilů, včetně těch sportovních, je jen jedním z mnoha hřebíčků do rakve, které manuální převodovky v poslední době dostaly. Toyota nicméně věří, že dokáže nabídnout pocit z tradičního manuálního řazení i v moderním hybridu.

To ostatně ukazuje patentová žádost nového systému, který by umožnil právě zástavbu manuální převodovky do hybridního vozidla. Speciální systém by měl zajistit správnou souhru mezi spalovacím motorem, elektromotorem a jejich požadavky na převodovku.

Video placeholder
Toyota GR Supra MT • Zdroj: Toyota

Patentová žádost měla být podána již v srpnu 2021, zveřejněna však byla teprve během poloviny letošního února. Větší pozornosti se ale dočkala teprve nyní, kdy na ni upozornili kolegové z The Drive. Návrh se přitom věnuje především managementu spojky.

Poměrně složitá převodovka nespoléhá na koncept clutch-by-wire, který odpojuje spojkový pedál mechanicky od hydraulického systému spojky. Místo toho pracuje s unikátním systémem na bázi kyvadlového ventilu se třemi spojkovými válci. Zjednodušeně řečeno by měl systém propojit spojkový pedál a řídicí jednotku, čímž umožní vytvořit podmínky blížící se klasickému řazení.

Řídicí jednotka by měla být schopna například zcela plynule přecházet z pohonu spalovacím motorem na pohon elektromotorem. Jednotka by navíc měla být schopna také zcela vyšlápnout pedál, například když vůz dojíždí a zastavuje.

Uspořádání systému by mělo řidiči umožnit prakticky kdykoliv manuálně vyšlápnout spojku – bez ohledu na to, co chce řídicí jednotka. Patent navíc počítá s jízdním režimem, kdy by měly být požadavky řídící jednotky ignorované a převodovka bude spojena přímo se spojkovým pedálem.

Video placeholder
Svět motorů (upoutávka) • Zdroj: Auto.cz

Celé ústrojí vypadá poměrně komplikovaně, je to však pozitivní zpráva pro nadšence, kterým dává naději, že i budoucí sportovní modely s hybridním pohonným ústrojím budou schopné nabídnout manuální převodovku a tři pedály.

Toyota se navíc v minulosti pochlubila i vývojem manuální převodovky pro čistě elektrické sportovní modely. Zatím sice není jisté, zda a kdy se tyto systémy objeví na trhu, už jen samotné patenty jsou ale skvělým znamením, že zábavným autům (v tom starém pojetí) ještě nemusí být definitivní konec.

Vstoupit do diskuze (55)