Toyota představuje novou verzi platformy TNGA. Využije ji nový Yaris
Novou variantou modulární platformy TNGA chce Toyota posunout design a jízdní schopnosti malých vozů.
Velké automobilky se v dnešní době neobejdou bez modulárních platforem, které díky využití ve více modelech snižují výrobní a vývojové náklady. Také Toyota takovou platformu má, jmenuje se TNGA (Toyota New Global Architecture) a odvozeny jsou od ní různé verze, přizpůsobené různě velkým automobilům. Nyní Toyota představuje nejnovější variantu TNGA, nazvanou GA-B.
GA-B je určena pro malé automobily a přestože to automobilka konkrétně nezmiňuje, očekává se její nasazení v nové generaci malého hatchbacku Yaris, která se představí na podzim. Do budoucna by se mohla objevit i v novém malém SUV, o kterém se v posledních měsících tolik spekuluje.
Z hlediska filozofie navazuje GA-B na dříve představené verze TNGA pro větší modely. Jejím nasazením chce Toyota posunout design i jízdní vlastnosti svých malých aut.
Jistějším jízdním vlastnostem aut postaveným na této platformě pomůžou různé prostředky. V první řadě jde o propracované technologie spojů, které přispívají k vysoké úrovni tuhosti ve spodní části karoserie při zohlednění požadavků na nízkou hmotnost i náklady.
Za druhé se u zavěšení předních kol se vzpěrami McPherson uplatňují tlumiče s nízkým třením a různé typy pružin. Zadní zavěšení pak v závislosti na daném autě může tvořit torzní příčka nebo klidně víceprvek. Druhé řešení přitom v dané velikostní kategorii není vůbec obvyklé (najdeme ho jen třeba v drahém Mini 5Door) a může být pro Toyotu konkurenční výhodou.
Platforma navíc posune sedadlo řidiče níže a více dozadu, ke středu auta, což napomůže ke snížení těžiště. Tím se zároveň zlepší poloha za volantem, který podle výrobce půjde nastavit v optimálním úhlu blízko k řidiči. Automobilka od platformy slibuje také chytré obestavění vnitřního prostoru a dlouhý rozvor, díky čemuž budou kabiny těchto aut nečekaně prostorné.
Technika je pak navržena tak, aby designérům více uvolnila ruce. Výsledkem tak mají být svébytnější modely. Díky nižšímu posazení řidiče budou moci designéři navrhovat auta s nižším a širším postojem.
Toyota má v tuto chvíli tři varianty architektury TNGA. Jako první debutovala v roce 2015 verze GA-C určená pro středně velké vozy – aktuálně ji využívá Prius, Corolla nebo C-HR. Později pak následovala GA-K pro větší modely – dnes ji najdeme ve velkém sedanu Camry nebo SUV RAV4.