Toyota Prius Plug-In Hybrid: Vzhůru do série
Zkoušky u fleetových zákazníků a odborných médií proběhly úspěšně, redakce Auto.cz předsériový vůz testovala loni v srpnu. Po Evropě jich jezdilo od loňska celkem na dvě stovky. Nyní je čas na zahájení sériové výroby i prodeje běžným klientům.
Připomeňme to nejzákladnější: Prius Plug-In Hybrid se od běžných (a právě modernizovaných) aut této řady liší tím, že má lithium-iontové akumulátory místo nikl-metal-hydridových a lze je dobíjet z běžné elektrické zásuvky.
Tvarové odlišnosti jsou minimální, jiná je spodní část předního nárazníku. Kliky dveří mají stříbrnou barvu, kterou najdeme i na krytu dobíjecího portu. Ten se nachází na pravém zadním blatníku, předsériové vozy jej měly pro změnu na levém předním. Označení Plug-In Hybrid je jak na bocích, tak i na zádi.
Pohonná soustava HSD (Hybrid Synergy Drive) pochopitelně zůstala zachována, její celkový výkon činí 100 kW (136 k). Základ tvoří zážehový motor 2ZR-FXE o objemu 1797 cm3, který dává až 73 kW (99 k) a točivý moment 142 Nm. Doplňuje jej elektromotor 3JM s permanentním magnetem o výkonu 60 kW (82 k), jenž nabízí 207 Nm. Lithium-iontové akumulátory mají ve srovnání s prototypy větší kapacitu 4,4 kWh, maximální výkon 27 kW a váží 80 kg. Přenos síly obstarává převodovka E-CVT.
Jízdní režimy jsou celkem tři. HV je klasický hybridní, kdy se zážehový motor spouští dle potřeby.
V módu EV se Prius pohybuje na elektřinu, pokud řidič sešlápne prudce pedál akcelerátoru, zapojí se i spalovací agregát.
A konečně EV-City je určen, jak název napovídá, hlavně do města a je výhradně elektrický.
S každým je možné také stisknout tlačítko Eco, které upraví reakce škrticí klapky na pokyny plynového pedálu a nastaví klimatizaci na úspornější chod. Brzy mají rekuperační funkci, palivo šetří vypínání motoru při volnoběhu.
Sériový Plug-In Hybrid dostal spolu s modernizovaným Priusem vylepšený interiér s novými barvami, přepracovanou středovou konzolou a modifikovaným multifunkčním displejem. Ve standardní výbavě jsou například vyhřívaná sedadla, která fungují v součinnosti s topením a klimatizací. Základní multimediální rozhraní Toyota Touch s dotykovou obrazovkou zahrnuje rádio, CD/MP3 přehrávač, USB port a Bluetooth. Touch & Go Plus přidává navigaci, Touch Pro větší sedmipalcový displej, více funkcí a audio soustavu JBL GreenEdge. Parkovací kameru najdeme už v základu.
Pětimístný hatchback měří 4480 mm, je 1745 mm široký a 1490 mm vysoký, rozvor 2700 mm zůstal. Pohotovostní hmotnost oproti normálním Priusům vzrostla jen o 50 kg na 1420 kg. Zavazadelník má objem 443 l, schránka pod jeho podlahou pak dalších 40,5 l. Automobil na standardních patnáctipalcových kolech můžete rozjet až na 180 km/h, zkoušejte do ale raději jen v Německu. Z 0 na 100 km/h akceleruje toyota za 10,7 s.
Přitom její kombinovaná spotřeba paliva je opravdu nízká, jen 2,1 l/100 km, samozřejmě při plném využití elektrické energie, na kterou umí ujet až 23 km. Testovací jezdci se ovšem dostali i pod 2 litry! Baterie se plně nabijí z tradiční domácí zásuvky za 1,5 h. Víko dobíjení má samostatný ukazatel stavu. Mimochodem, pokud je připojen kabel, auto nelze nastartovat.
Prodej bude zahájen na začátku příštího roku, a to jak doma v Japonsku, tak i v USA a zkrátka nepřijde ani Evropa. Předpokládáme, že se tento vůz objeví i na našich silnicích. Toyota očekává celosvětový roční odbyt v řádu 50 tisíc kusů.