Toyota Prius Plug-In: Pilotní projekt spuštěn ve Štrasburku (první dojmy)
Projekt zahrnuje asi 100 hybridních vozů Plug-in (PHV), včetně příslušné dobíjecí infrastruktury, které budou využívat organizace z veřejné i soukromé sféry ve Štrasburku a okolí.
Celosvětově chce Toyota zařadit do testovacího programu 600 hybridních vozů Prius Plug-in používaných mj. v Japonsku, USA, Kanadě a Austrálii. Hlavním cílem je dále zkoumat techniku a vlastnosti vozů PHV. V partnerské spolupráci firem EDF a Toyota se na podzim 2007 uskutečnily evropské silniční testy vozů PHV ve Francii a o rok později se rozšířily i na území Velké Británie.
EDF zřídí více než 150 dobíjecích míst v domácnostech uživatelů, na soukromých parkovištích partnerských organizací, na parkovištích pro veřejnost i podél veřejných komunikací.
Některá vozidla budou používat nový systém dobíjení, jehož autorem je EDF. Tento systém sleduje komunikaci mezi elektrickou zásuvkou a vozem, a tak při dobíjení garantuje maximální bezpečnost. Dalším cílem je usnadnit identifikaci vozidla a fakturaci za odebranou elektřinu. Do programu se zapojí i německý poskytovatel elektřiny EnBW (Energie Baden-Württemberg AG, EDF Group), díky kterému se projekt rozšíří do spolkové země Bádensko-Württembersko, kde se bude využívat deset vozů PHV a kde bude zavedena příslušná dobíjecí infrastruktura.
Jako partner pilotního projektu si město a městská oblast Štrasburk pronajme pět vozů PHV. Štrasburk již zajistil zřízení veřejných dobíjecích stanic a dobíjecích míst podél veřejných komunikací, a též finančně podpoří místního poskytovatele služby sdílení vozů při pronájmu tří vozidel PHV. Zbývající vozidla budou pronajata nejrůznějším veřejným institucím a soukromým společnostem.
Toyota Prius Plug-In
Prius Plug-in Hybrid je dalším vývojovým stupněm stěžejního hybridního modelu Toyoty. Už výchozí provedení je tzv. full hybridem, je tedy schopné jízdy v plně elektrickém módu (EV) bez asistence spalovacího motoru. Plug-in verze vybavená možností dobíjet baterie z rozvodné sítě tuto vlastnost dále posiluje, dojezd na elektrický pohon je větší.
Standardní verze je omezena bateriemi, které se dobíjí jen za jízdy, resp. při běhu spalovacího motoru. Prius Plug-in má akumulátor s výrazně větší kapacitou – jedná se o lithium-iontový s 5,4 kWh, zatímco současný Prius třetí generace má NiMH baterii s 1,3 kWh (pro srovnání Honda Insight má 0,6 kWh). Díky externímu zdroji dobíjení je proto možné využívat režim EV několikanásobně delší dobu a maximální rychlost na elektrický pohon vzrostla z 50 na zhruba 100 km/h.
Podle nové mezinárodní metodiky pro plug-in hybridy jsou emise CO2 u této verze Priusu v kombinovaném režimu dle evropských norem 59 g/km. To v přepočtu odpovídá 2,6 l/100 km.
První dojmy
Na rozdíl od běžného full-hybridního priusu disponuje PHV (Plug-in Hybrid Vehicle = hybrid nabíjený kabelem ze sítě) vysokokapacitními Li-ion akumulátory, které pojmou místo 1,3 kWh (Ni-MH) až 5,2 kWh. Díky tomu lze čistě na elektrický pohon dosáhnout akčního rádiusu až 20 km. Primárně totiž Plug-in Hybrid jezdí na elektřinu, spalovací motor se připojuje jen v případě maximální akcelerace, když prošlápnete pedál plynu na podlahu.
V praxi štrasburského provozu systém fungoval. Akcelerace se však zdála vlažnější a samozřejmě ji neprovázel žádný akustický doprovod. Plynulý rozjezd se odbyl za charakteristického bzučení, Zvenku musí dát na Prius PHV pozor chodci - není totiž slyšet. Na centrálním displeji indikuje palubní počítač práci systému, využítí energií, ale hlavně zásobu v bateriích a dojezd. My jsme urazili v reálných podmínkách 17,2 km s průměrnou spotřebou 1,2 litru benzinu na 100 km kvůli dvěma nutným akceleracím spojeným s asistencí spalovací osmnáctistovky.
Ale v tu chvíli už jsme měli baterky na nule a mířili k jednomu z dobíjecích stojanů. Dočerpání energie není nic složitějšího než obyčejné tankování, navíc u něj odpadá odborná obsluha. Prostě přijdete k “totemu”, magnetickou kartou si ho odemknete, ze čtyřsetlitrového zavazadelníku priusu vylovíte přívodní kabel s koncovkami a připojíte k síti. Proces však logicky trvá - za sto minut máte baterky při napětí 200V dobité na maximum a můžete dalších cca dvacet kilometrů jezdit na elektřinu. Cena? Ve francouzském prostředí asi čtyřicet centů, což odpovídá našim deseti korunám. V kombinovaném provozu pak jezdí PHV za 2,6 l/100 km, tedy o 30 % úsporněji než výchozí verze.
Domestikovat Toyotu Prius PHV by nemělo smysl, do Česka se totiž ani výhledově nepodívá. Problémem je, jako v případě ostatních alternativních pohonů, chybějící infrastruktura a vyšší cena v porovnání s konvenčními automobily.