Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Prius Plug-In: Pilotní projekt spuštěn ve Štrasburku (první dojmy)

Ondřej Láník Ondřej Láník 4. 5. 2010 • 06:01
52
16
Zobrazit náhledy (52)
Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius Toyota Prius
Toyota ve spolupráci s francouzskou energetickou společností EDF a městem Štrasburk spustila velký pilotní projekt praktického používání hybridních vozů s dobíjením ze zásuvek.

Projekt zahrnuje asi 100 hybridních vozů Plug-in (PHV), včetně příslušné dobíjecí infrastruktury, které budou využívat organizace z veřejné i soukromé sféry ve Štrasburku a okolí.

Celosvětově chce Toyota zařadit do testovacího programu 600 hybridních vozů Prius Plug-in používaných mj. v Japonsku, USA, Kanadě a Austrálii. Hlavním cílem je dále zkoumat techniku a vlastnosti vozů PHV. V partnerské spolupráci firem EDF a Toyota se na podzim 2007 uskutečnily evropské silniční testy vozů PHV ve Francii a o rok později se rozšířily i na území Velké Británie.

EDF zřídí více než 150 dobíjecích míst v domácnostech uživatelů, na soukromých parkovištích partnerských organizací, na parkovištích pro veřejnost i podél veřejných komunikací.

Některá vozidla budou používat nový systém dobíjení, jehož autorem je EDF. Tento systém sleduje komunikaci mezi elektrickou zásuvkou a vozem, a tak při dobíjení garantuje maximální bezpečnost. Dalším cílem je usnadnit identifikaci vozidla a fakturaci za odebranou elektřinu. Do programu se zapojí i německý poskytovatel elektřiny EnBW (Energie Baden-Württemberg AG, EDF Group), díky kterému se projekt rozšíří do spolkové země Bádensko-Württembersko, kde se bude využívat deset vozů PHV a kde bude zavedena příslušná dobíjecí infrastruktura.

Jako partner pilotního projektu si město a městská oblast Štrasburk pronajme pět vozů PHV. Štrasburk již zajistil zřízení veřejných dobíjecích stanic a dobíjecích míst podél veřejných komunikací, a též finančně podpoří místního poskytovatele služby sdílení vozů při pronájmu tří vozidel PHV. Zbývající vozidla budou pronajata nejrůznějším veřejným institucím a soukromým společnostem.

Toyota Prius Plug-In

Prius Plug-in Hybrid je dalším vývojovým stupněm stěžejního hybridního modelu Toyoty. Už výchozí provedení je tzv. full hybridem, je tedy schopné jízdy v plně elektrickém módu (EV) bez asistence spalovacího motoru. Plug-in verze vybavená možností dobíjet baterie z rozvodné sítě tuto vlastnost dále posiluje, dojezd na elektrický pohon je větší.

Standardní verze je omezena bateriemi, které se dobíjí jen za jízdy, resp. při běhu spalovacího motoru. Prius Plug-in má akumulátor s výrazně větší kapacitou – jedná se o lithium-iontový s 5,4 kWh, zatímco současný Prius třetí generace má NiMH baterii s 1,3 kWh (pro srovnání Honda Insight má 0,6 kWh). Díky externímu zdroji dobíjení je proto možné využívat režim EV několikanásobně delší dobu a maximální rychlost na elektrický pohon vzrostla z 50 na zhruba 100 km/h.

Podle nové mezinárodní metodiky pro plug-in hybridy jsou emise CO2 u této verze Priusu v kombinovaném režimu dle evropských norem 59 g/km. To v přepočtu odpovídá 2,6 l/100 km.

První dojmy

Na rozdíl od běžného full-hybridního priusu disponuje PHV (Plug-in Hybrid Vehicle = hybrid nabíjený kabelem ze sítě) vysokokapacitními Li-ion akumulátory, které pojmou místo 1,3 kWh (Ni-MH) až 5,2 kWh. Díky tomu lze čistě na elektrický pohon dosáhnout akčního rádiusu až 20 km. Primárně totiž Plug-in Hybrid jezdí na elektřinu, spalovací motor se připojuje jen v případě maximální akcelerace, když prošlápnete pedál plynu na podlahu.

V praxi štrasburského provozu systém fungoval. Akcelerace se však zdála vlažnější a samozřejmě ji neprovázel žádný akustický doprovod. Plynulý rozjezd se odbyl za charakteristického bzučení, Zvenku musí dát na Prius PHV pozor chodci - není totiž slyšet. Na centrálním displeji indikuje palubní počítač práci systému, využítí energií, ale hlavně zásobu v bateriích a dojezd. My jsme urazili v reálných podmínkách 17,2 km s průměrnou spotřebou 1,2 litru benzinu na 100 km kvůli dvěma nutným akceleracím spojeným s asistencí spalovací osmnáctistovky.

Ale v tu chvíli už jsme měli baterky na nule a mířili k jednomu z dobíjecích stojanů. Dočerpání energie není nic složitějšího než obyčejné tankování, navíc u něj odpadá odborná obsluha. Prostě přijdete k “totemu”, magnetickou kartou si ho odemknete, ze čtyřsetlitrového zavazadelníku priusu vylovíte přívodní kabel s koncovkami a připojíte k síti. Proces však logicky trvá - za sto minut máte baterky při napětí 200V dobité na maximum a můžete dalších cca dvacet kilometrů jezdit na elektřinu. Cena? Ve francouzském prostředí asi čtyřicet centů, což odpovídá našim deseti korunám. V kombinovaném provozu pak jezdí PHV za 2,6 l/100 km, tedy o 30 % úsporněji než výchozí verze.

Domestikovat Toyotu Prius PHV by nemělo smysl, do Česka se totiž ani výhledově nepodívá. Problémem je, jako v případě ostatních alternativních pohonů, chybějící infrastruktura a vyšší cena v porovnání s konvenčními automobily.

Témata
4. 5. 2010 14:48
Re: Fotovoltaika
A kdo se boji chyceni, muze si na panely v noci svitit elektrinou ze site. Pak je vse legalni.
4. 5. 2010 14:44
Re: Fotovoltaika
Ano. Nemam co dodat, podepisuji.
Avatar - KANKUNEN
4. 5. 2010 11:13
Re: Fotovoltaika
Ideální je vracet elektriku ze sítě a panely budou pracovat 24 hodin na plný výkon a z každé kwh jsi 8 korun v plusu. Cos Fí vychází v tomhle případě na 3. Nesmí tě ale chytnout.
4. 5. 2010 10:21
Re: Fotovoltaika
Tak jiste. Vzdy, kdyz nekam stat umistuje penize, jsou to nakonec penize danoveho poplatnika. Ano, chceteli presneji - FVE plati odberatele na prikaz statu. Rozhodne ne CEZ.

Zaloha je v siti "jedna" a ta zalohuje jak klasicke zdroje tak FVE. Zalohuje se kapacita, ktera muze vypadnout, nikoliv zdroj samotny. Jestli je dnes nejvetsi zdroj Temelin, tak zalozni kapacita musi byt vybudovana na vypadek toho Temelina a musi nabehnot sakra rychle, kdyz ten Temelin vypadne. Takovou ranu do site zadna FVE neudela. FVE jsou zatim stale o poznani mensim zdrojem nez ten Temelin.

Nelibi se mi, kdyz se manipuluje se skutecnosti. U FVE kazdy zduraznuje, jak se to musi zalohovat, jak vedle kazde FVE musi stat jeste jedna konvencni a jak je to proto drahe. Ze i vedle Temelina musi musi stat druha konvencni zalozni elektrarna a to v soucasnosti vetsi nez pro ty FVE, o tom se jaksi mlci. Jinak samozrejme FVE zapojene do site maji spoustu nectnosti, o tom zadna. Jen je treba uvadet vsechna fakta a ne jenom vybrat co se komu hodi.
4. 5. 2010 10:07
Re: Hraz je protržena
Auto se spalovacím motorem bude stále lepším řešením než elektromobil, o tom není sporu. V nejlepším případě bude na popojíždění po městě a toť asi k budoucnosti elektromobilu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku