Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Prius - Třetí generace

Toyota Prius je synonymem hybridního pohonu. Byl to právě Prius, který na evropské trhy poprvé přivezl kombinaci pohonu spalovacím motorem a elektromotorem, která zvládala i čistě elektrický režim. Nyní přichází třetí generace.

Historie hybridů

V sedmdesátých letech vznikly na základě modelu Toyota Century první prototypy s hybridním pohonem, tehdy s kombinací plynové turbíny a elektromotoru. Ve stejné době začal také výzkum na poli elektromobilů a v osmdesátých letech se Toyota začala výrazněji zabývat vývojem elektromotorů. Těžko zjistit, zda bylo opravdu na počátku devadesátých let hlavní motivací dnes tolik prosazované snižování emisí CO2, každopádně jako cestu ke snížení spotřeby paliva si Toyota vybrala kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru.

V roce 1994 byl zahájen projekt G21, jehož výsledkem mělo být zelené auto pro 21. století – tedy první Prius. Zadání bylo jasné: vyvinout auto s 1,5násobně vyšší účinností než u konvenčního motoru. Později byl tento cíl zvýšen na dvojnásobnou účinnost. Vývoj všech komponent probíhal výhradně ve vývojových odděleních automobilky a výsledkem byl model Prius se systémem pohonu Toyota Hybrid Drive, který se jako sériový vůz představil na autosalonu v Tokiu v roce 1997.

toyota design hybrid predstavujeme toyota design hybrid predstavujeme První generace (NHW10) se zpočátku prodávala jen v Japonsku. Měla zážehový motor 1,5 l o výkonu 43 kW při 4000 min-1 a 30kilowattový elektromotor. Kombinovaná spotřeba byla 5,1 l/100 km. Po modernizaci v roce 2000 (NHW11) se začal Prius vyvážet do Evropy a USA. Výkon motorů vzrostl na 53 a 33 kW, spotřeba zůstala nezměněná.

Druhá, také na našich silnicích vídaná generace (NHW20) přišla v roce 2003. Pod karoserii se dostal kompletně přepracovaný systém nazvaný Hybrid Synergy Drive. Prius dostal elektrický posilovač řízení, jako první sériové auto plně elektrický kompresor klimatizace a menší a účinnější baterie. Výkon spalovacího motoru s Atkinsonovým cyklem byl zvýšen na 57 kW při 5000 min-1, elektromotor výrazně posílil na 50 kW. Celkový výkon soustavy dosahuje 82 kW, zatímco kombinovaná spotřeba je 4,3 l/100 km.

Toyota Prius - srovnání generací
Model 3. generace 2. generace 1. generace
Rok od 2009 (2003-2009) (1997-2003)
Délka [mm] 4460 4445 4305
Šířka [mm] 1745 1725 1695
Výška [mm] 1490 1490 1465
Rozvor [mm] 2700 2700 2550

Od zahájení výroby bylo dosud prodáno 1,2 milionu Priusů, což z této Toyoty dělá nejúspěšnější hybrid na světě. V Evropě si Prius získal přízeň 30 tisíc zákazníků. Do roku 2020 Toyota plánuje rozšíření hybridního pohonu do všech modelových řad, vyvíjí také plug-in hybridy, hybridy s palivovými články a baterie se zrychleným dobíjením z rozvodné sítě.

Třetí generace

Po téměř šesti letech se do Evropy dostává nové provedení Toyoty Prius. Novinka vychází z předchozí generace, přesto bylo 90 % dílů přepracováno. Výsledkem je zlepšení všech klíčových parametrů.

Nový Prius je poháněn čtyřválcovým zážehovým agregátem o objemu 1,8 l s variabilním časováním ventilů VVT-i. Výkon motoru hodnoty 73 kW při 5200 min-1, na přední kola je pomocí elektronicky řízené bezestupňové převodovky s planetovým soukolím přenášeno maximálně 142 Nm točivého momentu při 4000 min-1. Zážehový agregát je podporován synchronním elektromotorem s permanentním magnetem o výkonu 60 kW a největším točivém momentu 207 Nm. Čistý výkon hybridního systému dosahuje 100 kW, tedy o 22 % více než u předchůdce. Protože maximální výkony jednotlivých hnacích strojů jsou dosahovány při různých otáčkách, nelze je jednoduše sčítat.

toyota design hybrid predstavujeme toyota design hybrid predstavujeme  

Použití Atkinsonova cyklu (rozdílná délka sání a komprese) v kombinaci s novým systémem chlazené recirkulace výfukových plynů naproti tomu znamená výraznou optimalizaci spotřeby paliva i snížení hladiny emisí. Prius splňuje podmínky normy Euro 5 a je připraven pro limity Euro 6. S kombinovanou spotřebou 3,9 l/100 km a emisemi CO2 89 g/km je jedním z nejúspornějších aut na trhu a nejúspornějším osobním automobilem se zážehovým motorem vůbec. Navíc, na rozdíl od konvenčních způsobů pohonu, vykazuje Prius stejné hodnoty i v městském cyklu.

Delší zpřevodování snižuje otáčky silnějšího spalovacího motoru ve vyšších rychlostech a tím i reálnou spotřebu při dlouhých cestách. Udávaný jízdní dosah je 1150 km, o 150 km více než u předchůdce. Nejvyšší rychlost je 180 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 10,4 s. Základní parametry jsou tedy podobné, jako například u Toyoty Corolla sedan 1,6 Valvematic nebo Avensis 1,8 Valvematic, ovšem při o 2,5 litru nižší kombinované spotřebě.

Pokud se Prius pohybuje v režimu elektromobilu (režim EV lze ručně navolit), ujede vzdálenost až dvou kilometrů při rychlosti do 50 km/h bez spálení jediného decilitru benzinu. Vedle režimu EV je možné přepínat mezi úspornějším ECO a dynamičtějším POWER.

Modernizovaný elektromotor

Synchronní elektromotor s permanentním magnetem (MG2) o výkonu 60 kW při brzdění zároveň funguje jako výkonný generátor elektřiny. Maximum točivého momentu 207 Nm leží v pásmu 0 až 13.000 min-1. Současně se snížením hmotnosti poskytuje elektromotor o 20 % (10 kW) více výkonu než dosavadní provedení.

toyota design hybrid predstavujeme toyota design hybrid predstavujeme  

Ve voze je také použit střídavý generátor synchronního typu (MG1) o výkonu 42 kW. Systém pohonu není vybaven startérem, a tak generátor MG1 slouží ke spouštění zážehového motoru. Za běžných jízdních podmínek se výkon spalovacího motoru dělí v závislosti na potřebách systému mezi pohon kol a generátoru, který pak prostřednictvím jednotky řízení energie (PCU) pohání elektromotor MG2 a současně dobíjí vysokonapěťový akumulátor. Generátor zároveň řídí i otáčky zážehového motoru s ohledem na co nejvyšší účinnost systému pohonu. MG1 také vypíná zážehový motor, pokud jej není potřeba k chodu systému.

Akumulátor s pracovním napětím 202 V, tvořící součást pohonu, využívá i nadále osvědčené řešení NiMH. Výkon akumulátoru byl mezigeneračně zvýšen o 2 kW na maximum 27 kW. Modul s akumulátory umístěný pod podlahou zavazadlového prostoru byl zmenšen, aby zabíral co nejméně prostoru v interiéru.

Inovovaný design na nové podvozkové platformě

Rozvor náprav se sice nezměnil (zůstává na hodnotě 2700 mm), ale Prius je postaven na nové podvozkové platformě MC. Systém zavěšení kol využívá vzpěry McPherson a příčná spodní ramena u přední nápravy a vlečená ramena s příčným zkrutným stabilizátorem jako u předchozí generace. Na všech čtyřech kolech najdeme kotoučové brzdy, končící provedení má na zadní nápravě bubny. Při konstrukci vozu bylo štědře využito hliníku, a to na kapotě, pátých dveřích, zavěšení předních kol a třmenech kotoučových brzd. Kromě toho byla použita vysokopevnostní ocel na prazích dveří, na středových sloupcích a ve střešních výztuhách, jak je to dnes již u nových vozů obvyklé. Ke snížení hluku v interiéru pak přispěje vyšší tuhost karoserie i účinnější zvuková izolace.

Délka vozu narostla o 10 mm na výsledných 4460 mm. Vůz se rozšířil o 20 mm na 1745 mm, kvůli zachování aerodynamických parametrů zůstala celková výška na hodnotě 1490 mm, ale nejvyšší bod střechy se posunul směrem vzad o 100 mm, čímž se zvětšil prostor nad hlavami zadních cestujících o 15 mm. Součinitel aerodynamického odporu klesl z 0,26 na 0,25.

V interiéru se díky přepracování přístrojové desky prodloužila délka kabiny o 10 mm, ztenčením konstrukce opěradel předních sedadel o 30 mm se zvětšil prostor pro kolena zadních cestujících o 20 mm. Zavazadlový prostor je nyní o 10 mm delší a o 170 mm širší, přičemž jeho objem tak narostl o 30 l na výsledných 445 l (s nesklopenými zadními sedadly), po sklopení zadních sedadel do roviny lze převážet 1120 litrů nákladu. V kabině se nachází řada odkládacích prostor, například dvojitá schránka před spolujezdcem, držáky na nápoje na středovém tunelu, nebo velká přihrádka pod konzolou s řadicí pákou, ke které je vyvedena zásuvka na 12 V.

toyota design hybrid predstavujeme toyota design hybrid predstavujeme  

Horní část přístrojového panelu – sloužící k zobrazování – obsahuje Head Up displej s projekcí na přední sklo a zabudovaný středový displej se sdruženými ukazateli. Na spodní hranu čelního skla se promítají údaje o rychlostí vozu, hospodárnosti jízdy, pokyny navigace k odbočování, stav přednárazového bezpečnostního systému nebo adaptivního tempomatu.

Moderní prvky výbavy

Konstruktéři také věnovali pozornost zvýšení bezpečnosti, Toyota předpokládá zisk pěti hvězdiček podle nové metodiky EuroNCAP. Součástí výbavy je sedm airbagů (včetně kolenního pro řidiče), stabilizační systém VSC+, brzdový asistent, elektronické řízení soustavy brzd s rekuperací brzdné energie, adaptivní tempomat a přednárazový systém.

Toyota v novém Priusu vůbec poprvé používá diodová světla pro potkávací světla, tento model tak bude současně nejlěvnějším automobilem, který takovou technikou může být vybaven. Světelné diody nalezneme také v zadních sdružených svítilnách.

Unikátní novinkou je možnost spuštění klimatizace dálkovým ovladačem pro ochlazení interiéru ještě před nastoupením posádka a před nastartováním motoru – tuto funkci umožňuje elektrický kompresor klimatizace, který je poháněn akumulátorem. Pro další úsporu paliva jsou navíc větráky ventilace poháněny energií ze solárních panelů umístěných na střeše za střešním oknem.

Automobilka slibuje také nižší servisní náklady, dané novým řetězovým rozvodem nebo absencí příslušenství jako je alternátor a startér. Finanční úsporu a také komplikace spojené s výměnou žárovky ušetří bezúdržbové diodové světlomety s předpokládanou životností 20 let. Záruka na celý automobil je 3 roky nebo 100 tisíc km, na hybridní systém je záruka rozšířena na 5 let nebo 100 tisíc km.

Toyota Prius - kompletní technická data
Motor 2ZR-FXE (Atkinsonův cyklus)
Zdvihový objem [cm3] 1798
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 73/5200
Největší točivý moment [Nm/min-1] 142/4000
Elektromotor synchronní
Napětí [V] 650
Největší výkon [kW] 80
Největší točivý moment [Nm] 207
Převodovka CVT
Celkový výkon [kW] 100
Maximální rychlost [km/h] 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 3,9
Baterie NiMH
Napětí [V] 201,6 (168 x 1,2 V)
Kapacita [Ah] 6,5
Výkon [kW] 27

Oficiální start prodeje třetí generace Toyoty Prius je naplánován na začátek září. Ceny zatím nebyly zveřejněny, ale první německá cena 24.950 Euro napovídá, že by se neměly příliš lišit od cen druhé generace.

Hondě Insight tedy Prius cenou konkurovat nebude. Toyota nabídne nejen dražší, ale taky podstatně složitější automobil, který už od řidiče nevyžaduje tak těsnou spolupráci k tomu, aby jezdil na málo.

Doporučujeme
TOYOTA PRIUS: První jízdní dojmy (6/2009)