Toyota v Česku potvrdila drtivý nástup. Nejlepším už dýchá na záda
Největší výrobce aut na světě se z dolních pater postupně vyšplhal až mezi nejprodávanější značky na českém trhu. Loni se dařilo také dceřinému Lexusu, který má pro letošek velmi ambiciózní plány.
Jestliže v roce 2015 bylo v Česku registrováno pouze 4361 nových toyot, což japonskou automobilku tehdy řadilo až na 16. místo (před ní se umístil například i Nissan, kterému přitom loni spolu s Porsche patřilo až dělené 26.-27. místo), o osm let později se Japonci vyšplhali ke stupni vítězů.
Celkové čtvrté místo za neohrozitelnou Škodovkou (77.490), druhým Hyundaiem s 20.068 registracemi a třetím Volkswagenem s 18.938 auty pro zdejší zastoupení největší automobilky světa sice v meziročním srovnání neznamená žádný posun v žebříčku, v rámci registrací ovšem díky 17.435 vozům slaví historicky nejlepší výsledek.
V kombinaci osobních aut s lehkými užitkovými vozy Toyota na českém trhu držela 8,1% podíl, o 1,5 procentního bodu více než předloni. Ve srovnání se zmíněným rokem 2015 s 1,9procentním podílem na celkových registracích je posun ještě dramatičtější. V segmentech privátních a firemních zákazníků je přitom Toyota dokonce na třetím místě.
Nejprodávanější modelovou řadou se stala Corolla s 3910 kusy (podle SDA evidentně i včetně modelu Corolla Cross), na druhém místě skončil Yaris Cross s 2948 registracemi, bronz připadl klasickému yarisu (2421 aut).
Na vzestupu japonské značky v Česku se podílela rostoucí obliba hybridních aut, kterým i tuzemští konzervativní zákazníci začínají důvěřovat čím dál více. Pomohlo však také sloučení českého zastoupení se slovenským, maďarským a především polským. Právě u našich severních sousedů je totiž Toyota značkou číslo 1 s ročními prodeji okolo 100 tisíc vozů.
Společný klastr čtyř zemí s necelými 153.000 vozy loni obsadil první místo mezi ostatními evropskými trhy. Na druhém místě skončila Velká Británie (131.109 aut), třetí Francie se 127.045 vozy. Německo, největší automobilový trh v Evropě, obsadilo až šesté místo (86.100 exemplářů).

Dařilo se také Lexusu, který v Česku poprvé v historii překonal hranici tisíce registrovaných aut. Výsledných 1529 registrací je o výrazných 632 více než v roce 2022. V případě japonského soupeře německých prémiových značek Audi, BMW a Mercedes-Benz zákazníci upřednostnili modely RX (551 aut), NX (465 vozů) a UX s 249 vozy, které se letos představí ve zmodernizovaném provedení 300h s dvoulitrovým hybridem z Toyoty Corolla se systémovým výkonem 144 kilowattů.