Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota v Česku potvrdila drtivý nástup. Nejlepším už dýchá na záda

Ondřej Šámal
Diskuze (51)

Největší výrobce aut na světě se z dolních pater postupně vyšplhal až mezi nejprodávanější značky na českém trhu. Loni se dařilo také dceřinému Lexusu, který má pro letošek velmi ambiciózní plány.

Jestliže v roce 2015 bylo v Česku registrováno pouze 4361 nových toyot, což japonskou automobilku tehdy řadilo až na 16. místo (před ní se umístil například i Nissan, kterému přitom loni spolu s Porsche patřilo až dělené 26.-27. místo), o osm let později se Japonci vyšplhali ke stupni vítězů.

Celkové čtvrté místo za neohrozitelnou Škodovkou (77.490), druhým Hyundaiem s 20.068 registracemi a třetím Volkswagenem s 18.938 auty pro zdejší zastoupení největší automobilky světa sice v meziročním srovnání neznamená žádný posun v žebříčku, v rámci registrací ovšem díky 17.435 vozům slaví historicky nejlepší výsledek.

V kombinaci osobních aut s lehkými užitkovými vozy Toyota na českém trhu držela 8,1% podíl, o 1,5 procentního bodu více než předloni. Ve srovnání se zmíněným rokem 2015 s 1,9procentním podílem na celkových registracích je posun ještě dramatičtější. V segmentech privátních a firemních zákazníků je přitom Toyota dokonce na třetím místě.

Nejprodávanější modelovou řadou se stala Corolla s 3910 kusy (podle SDA evidentně i včetně modelu Corolla Cross), na druhém místě skončil Yaris Cross s 2948 registracemi, bronz připadl klasickému yarisu (2421 aut).

Na vzestupu japonské značky v Česku se podílela rostoucí obliba hybridních aut, kterým i tuzemští konzervativní zákazníci začínají důvěřovat čím dál více. Pomohlo však také sloučení českého zastoupení se slovenským, maďarským a především polským. Právě u našich severních sousedů je totiž Toyota značkou číslo 1 s ročními prodeji okolo 100 tisíc vozů.

Společný klastr čtyř zemí s necelými 153.000 vozy loni obsadil první místo mezi ostatními evropskými trhy. Na druhém místě skončila Velká Británie (131.109 aut), třetí Francie se 127.045 vozy. Německo, největší automobilový trh v Evropě, obsadilo až šesté místo (86.100 exemplářů).

Video se připravuje ...

Dařilo se také Lexusu, který v Česku poprvé v historii překonal hranici tisíce registrovaných aut. Výsledných 1529 registrací je o výrazných 632 více než v roce 2022. V případě japonského soupeře německých prémiových značek Audi, BMW a Mercedes-Benz zákazníci upřednostnili modely RX (551 aut), NX (465 vozů) a UX s 249 vozy, které se letos představí ve zmodernizovaném provedení 300h s dvoulitrovým hybridem z Toyoty Corolla se systémovým výkonem 144 kilowattů.

Ondřej Šámal
Diskuze (51)

Doporučujeme

26. 1. 2024 17:29
Re: Byla to otázka času
Přidal bych dnes již legendární spolehlivost. O Priusech, najíždějících násobné stovky tisíc kilometrů, už dnes slyšel každý.
Avatar - Emel
24. 1. 2024 22:24
Re: Toyota na slovenskom trhu
62% - no to zase ale není tak super vysoké číslo... když si vezmeš, že bestsellery jsou Corolla a RAVka, které jsou jenom hybridy...
Avatar - Emel
24. 1. 2024 22:22
Re: holt kdo vsadil na diesel, zplakal nad výdělkem
Ale on na diesel nikdo nevsadil, aspoň teda ne všechno :-)... všechny evropské automobilky mají už posledních x let v nabídce jak benzín tak naftu v celém výkonovém spektru a je jim v zásadě jedno, co z toho si zákazník koupí (hlavně aby koupil u nich).
Avatar - Emel
24. 1. 2024 16:06
Re: Byla to otázka času
Tak... kdo chce něco prodávat v ČR, musí prodávat firmám. Ten velký vzestup u Toyoty je jasně spojený s tím, že ještě v roce 2018 byla nadpoloviční většina Toyot soukromých, zatímco teď jsme cca. na 2/3 firemních, takže to je ten průnik do firemních vozových parků.
V posledních letech nicméně podíl firemních aut u Toyoty klesá (2021 69,95%, 2022 64,90%, 2023 62,71%).
Za sebe vidím trošku jako slabinu Camry + Ravku, pokud chce firma míchat fleet od jedné značky.
Avatar - Emel
24. 1. 2024 15:56
Re: Byla to otázka času
Záleží o jakém časovém horizontu mluvíš. Já osobně to vidím spíš tak, že se posunula Toyota než že by se posunulo vnímání kupců. Zejm. Corolla je velký krok kupředu proti Aurisu (a taky tam je největší nárůst), obecně se hodně zlepšil design.