Nejprodávanější SUV a MPV v ČR za rok 2023: Asie útočí
V pokračování přehledu registrací nových aut v Česku za rok 2023 se podíváme na stále populárnější segment crossoverů a SUV, který doplníme naopak zmenšující se kategorií velkoprostorových aut. Tu ovšem v metodice SDA doplňují osobní dodávky.
Automobily s vyšší světlostí všech kategorií loni zaznamenaly téměř 100.000 registrací a více než 45% procentní podíl na celkovém trhu čítajícím 221.422 nových automobilů. O rok dříve to přitom bylo zhruba o 14 tisíc vozů méně. Popularita tohoto segmentu nemizí ani s nástupem elektromobilů. Ty naopak díky akumulátorům uloženým v podlaze většinou do segmentu kříženců a sportovně-užitkových aut cíleně míří.
V minulých článcích jsme si představili celková čísla za rok 2023 včetně absolutně nejprodávanějších modelů a podívali se i na klasické kategorie od malých vozů až po sportovní a luxusní automobily. V následujícím přehledu se zaměříme na zmíněná SUV, ke kterým ovšem přidáme kategorii MPV. Ta se sice ještě před několika desítkami let těšila všeobecné oblibě, z pomyslné záře reflektorů je ovšem začala vytěsňovat právě atraktivnější, byť mnohdy méně praktická SUV.
Mezi malé SUV a crossovery jsem zařadil vítěznou Škodu Kamiq, kterou statistiky SDA chybně vedou o kategorii výš. Kdo na druhém a třetím místě čekal nějaký francouzský nebo německý model, bude velmi překvapen. Za druhou Toyotou Yaris Cross totiž najdeme čínskou kometu v podobě MG ZS. To přitom o rok dříve s 392 exempláři obsadilo až 16. místo. Značka MG se ovšem na český trh vrátila až v polovině roku 2022, což samozřejmě ovlivnilo počet registrovaných aut.
Malá SUV (SUV-B) | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Škoda Kamiq | 9447 |
2. | Toyota Yaris Cross | 2498 |
3. | MG ZS | 2034 |
4. | Toyota C-HR | 1437 |
5. | Suzuki S-Cross | 1391 |
6. | Hyundai Bayon | 1349 |
7. | Hyundai Kona | 1337 |
8. | Peugeot 2008 | 1260 |
9. | Ford Puma | 1210 |
10. | Kia Stonic | 1166 |
O třídu výš se podobné překvapení nekoná. Škoda opanovala hned první dvě místa, třetí je Hyundai Tucson, který vzniká v Nošovicích. Pátý Volkswagen Tiguan se konečně dočkal nástupce, letošní rok by proto mohl být teoreticky ještě lepší. Korando v případě SsangYongu tvoří naprostou většinu prodejů korejské značky u nás. Zajímavé je deváté místo jediného čistého elektromobilu mezi desítkou nejlepších v podobě Škody Enyaq.
Kompaktní SUV (SUV-C) | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Škoda Karoq | 9032 |
2. | Škoda Kodiaq | 8659 |
3. | Hyundai Tucson | 6495 |
4. | Dacia Duster | 3351 |
5. | Volkswagen Tiguan | 2508 |
6. | SsangYong Korando | 2176 |
7. | Kia Sportage | 2163 |
8. | Toyota RAV4 | 1860 |
9. | Škoda Eynaq | 1442 |
10. | Cupra Formentor | 1312 |

V případě segmentů SUV-D a SUV-E je řazení SDA opět trochu nelogické, proto jsem obě kategorie spojil. Vítězem se loni stal Mercedes-Benz GLE, který si však pomohl tím, že do celkového čísla započítává obě karosářské verze (tedy i kupé). Pokud bychom tuhle logiku v upravené verzi aplikovali také u BMW X5 a X6 (dohromady 1317) a Audi Q7 a Q8 (společně 1478; byť v tomhle případě jsou oba vozy vizuálně dost odlišné), skončí GLE až třetí.
Středně velká a velká SUV (SUV-D+SUV-E) | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Mercedes-Benz GLE | 1230 |
2. | BMW X5 | 1035 |
3. | Volvo XC90 | 869 |
4. | Audi Q8 | 832 |
5. | Audi Q7 | 646 |
6. | Mercedes-Benz GLS | 596 |
7. | Lexus RX | 551 |
8. | Volkswagen Touareg | 531 |
9. | BMW X7 | 512 |
10. | Toyota Land Cruiser | 496 |
Mezi MPV se podle SDA řadí i spousta osobních dodávek. Kvůli trochu chaotickému řazení jsem v tomhle případě velkoprostorová auta rozdělil na kompaktní a větší modely.
V první zmíněné kategorii loni zvítězila Dacia Jogger, která by se však hravě mohla řadit mezi běžné vozy nižší střední třídy. Zaujme druhé místo Volkswagenu Touran, který stále využívá techniku sedmé generace modelu Golf z roku 2012. Toyota Proace City na rozdíl od sourozenců od Citroënu a Peugeotu nerezignovala na spalovací motory, proto má před nimi výrazný náskok. Návrat k benzinu a dieselu se ovšem nakonec koná i u zmíněných sesterských modelů, byť v podobě homologace jako nákladního vozu.
Kompaktní MPV | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Dacia Jogger | 2174 |
2. | Volkswagen Touran | 1875 |
3. | Volkswagen Caddy | 1544 |
4. | Toyota Proace City | 1178 |
5. | Ford Tourneo Connect | 322 |
6. | Mercedes-Benz Citan | 245 |
7. | Peugeot Rifter | 198 |
8. | BMW 2 Active Tourer | 188 |
9. | Opel Combo | 157 |
10. | Renault Kangoo | 151 |
Větší velkoprostorové vozy jsou taková všehochuť, jíž vládne Toyota Proace, která jde stejnou cestou jako menší Proace City, když se odmítla zbavit dieselu, zatímco sesterské modely od bývalého PSA už pohání pouze elektřina. Nestárnoucí Mercedes-Benz V drží skvělé třetí místo, překvapením je také sedmá příčka Hyundaie Staria, který do Česka proudí pouze v omezených počtech. Klasické MPV je v desítce jenom jedno: Ford S-Max. Ostatní jsou spíše osobní dodávky.
Velká MPV | ||
Pořadí | Model | Počet (ks) |
1. | Toyota Proace | 1449 |
2. | Volkswagen Transporter | 1097 |
3. | Mercedes-Benz V | 1074 |
4. | Ford Tourneo Custom | 683 |
5. | Volkswagen Multivan | 662 |
6. | Mercedes-Benz Vito | 519 |
7. | Hyundai Staria | 343 |
8. | Ford Transit | 294 |
9. | Ford S-Max | 237 |
10. | Ford Transit Custom | 195 |