Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejprodávanější SUV a MPV v ČR za rok 2023: Asie útočí

Ondřej Šámal
Diskuze (1)

V pokračování přehledu registrací nových aut v Česku za rok 2023 se podíváme na stále populárnější segment crossoverů a SUV, který doplníme naopak zmenšující se kategorií velkoprostorových aut. Tu ovšem v metodice SDA doplňují osobní dodávky.

Automobily s vyšší světlostí všech kategorií loni zaznamenaly téměř 100.000 registrací a více než 45% procentní podíl na celkovém trhu čítajícím 221.422 nových automobilů. O rok dříve to přitom bylo zhruba o 14 tisíc vozů méně. Popularita tohoto segmentu nemizí ani s nástupem elektromobilů. Ty naopak díky akumulátorům uloženým v podlaze většinou do segmentu kříženců a sportovně-užitkových aut cíleně míří.

V minulých článcích jsme si představili celková čísla za rok 2023 včetně absolutně nejprodávanějších modelů a podívali se i na klasické kategorie od malých vozů až po sportovní a luxusní automobily. V následujícím přehledu se zaměříme na zmíněná SUV, ke kterým ovšem přidáme kategorii MPV. Ta se sice ještě před několika desítkami let těšila všeobecné oblibě, z pomyslné záře reflektorů je ovšem začala vytěsňovat právě atraktivnější, byť mnohdy méně praktická SUV.

Mezi malé SUV a crossovery jsem zařadil vítěznou Škodu Kamiq, kterou statistiky SDA chybně vedou o kategorii výš. Kdo na druhém a třetím místě čekal nějaký francouzský nebo německý model, bude velmi překvapen. Za druhou Toyotou Yaris Cross totiž najdeme čínskou kometu v podobě MG ZS. To přitom o rok dříve s 392 exempláři obsadilo až 16. místo. Značka MG se ovšem na český trh vrátila až v polovině roku 2022, což samozřejmě ovlivnilo počet registrovaných aut.

Malá SUV (SUV-B)  
Pořadí Model Počet (ks)
1. Škoda Kamiq 9447
2. Toyota Yaris Cross 2498
3. MG ZS 2034
4. Toyota C-HR 1437
5. Suzuki S-Cross 1391
6. Hyundai Bayon 1349
7. Hyundai Kona 1337
8. Peugeot 2008 1260
9. Ford Puma 1210
10. Kia Stonic 1166

O třídu výš se podobné překvapení nekoná. Škoda opanovala hned první dvě místa, třetí je Hyundai Tucson, který vzniká v Nošovicích. Pátý Volkswagen Tiguan se konečně dočkal nástupce, letošní rok by proto mohl být teoreticky ještě lepší. Korando v případě SsangYongu tvoří naprostou většinu prodejů korejské značky u nás. Zajímavé je deváté místo jediného čistého elektromobilu mezi desítkou nejlepších v podobě Škody Enyaq.

Kompaktní SUV (SUV-C)
Pořadí Model Počet (ks)
1. Škoda Karoq 9032
2. Škoda Kodiaq 8659
3. Hyundai Tucson 6495
4. Dacia Duster 3351
5. Volkswagen Tiguan 2508
6. SsangYong Korando 2176
7. Kia Sportage 2163
8. Toyota RAV4 1860
9. Škoda Eynaq 1442
10. Cupra Formentor 1312

Video se připravuje ...

V případě segmentů SUV-D a SUV-E je řazení SDA opět trochu nelogické, proto jsem obě kategorie spojil. Vítězem se loni stal Mercedes-Benz GLE, který si však pomohl tím, že do celkového čísla započítává obě karosářské verze (tedy i kupé). Pokud bychom tuhle logiku v upravené verzi aplikovali také u BMW X5 a X6 (dohromady 1317) a Audi Q7 a Q8 (společně 1478; byť v tomhle případě jsou oba vozy vizuálně dost odlišné), skončí GLE až třetí.

Středně velká a velká SUV (SUV-D+SUV-E)
Pořadí Model Počet (ks)
1. Mercedes-Benz GLE 1230
2. BMW X5 1035
3. Volvo XC90 869
4. Audi Q8 832
5. Audi Q7 646
6. Mercedes-Benz GLS 596
7. Lexus RX 551
8. Volkswagen Touareg 531
9. BMW X7 512
10. Toyota Land Cruiser 496

Mezi MPV se podle SDA řadí i spousta osobních dodávek. Kvůli trochu chaotickému řazení jsem v tomhle případě velkoprostorová auta rozdělil na kompaktní a větší modely.

V první zmíněné kategorii loni zvítězila Dacia Jogger, která by se však hravě mohla řadit mezi běžné vozy nižší střední třídy. Zaujme druhé místo Volkswagenu Touran, který stále využívá techniku sedmé generace modelu Golf z roku 2012. Toyota Proace City na rozdíl od sourozenců od Citroënu a Peugeotu nerezignovala na spalovací motory, proto má před nimi výrazný náskok. Návrat k benzinu a dieselu se ovšem nakonec koná i u zmíněných sesterských modelů, byť v podobě homologace jako nákladního vozu.

Kompaktní MPV  
Pořadí Model Počet (ks)
1. Dacia Jogger 2174
2. Volkswagen Touran  1875
3. Volkswagen Caddy 1544
4. Toyota Proace City 1178
5. Ford Tourneo Connect 322
6. Mercedes-Benz Citan 245
7. Peugeot Rifter 198
8. BMW 2 Active Tourer 188
9. Opel Combo 157
10. Renault Kangoo 151

Větší velkoprostorové vozy jsou taková všehochuť, jíž vládne Toyota Proace, která jde stejnou cestou jako menší Proace City, když se odmítla zbavit dieselu, zatímco sesterské modely od bývalého PSA už pohání pouze elektřina. Nestárnoucí Mercedes-Benz V drží skvělé třetí místo, překvapením je také sedmá příčka Hyundaie Staria, který do Česka proudí pouze v omezených počtech. Klasické MPV je v desítce jenom jedno: Ford S-Max. Ostatní jsou spíše osobní dodávky.

Velká MPV  
Pořadí Model Počet (ks)
1. Toyota Proace 1449
2. Volkswagen Transporter 1097
3. Mercedes-Benz V 1074
4. Ford Tourneo Custom 683
5. Volkswagen Multivan 662
6. Mercedes-Benz Vito 519
7. Hyundai Staria 343
8. Ford Transit 294
9. Ford S-Max 237
10. Ford Transit Custom 195
Ondřej Šámal
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - KANKUNEN
15. 1. 2024 11:30
Dodávky PSA
to je unikát, prodává jen Toyota s dieslem.