Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Karoq 1.0 TSI 81 kW Style
Škoda Karoq 1.0 TSI 81 kW Style
Škoda Karoq 1.0 TSI 81 kW Style
Škoda Karoq 1.0 TSI 81 kW Style
74 Fotogalerie

Nejprodávanější SUV a MPV v ČR za rok 2023: Asie útočí

Ondřej Šámal

V pokračování přehledu registrací nových aut v Česku za rok 2023 se podíváme na stále populárnější segment crossoverů a SUV, který doplníme naopak zmenšující se kategorií velkoprostorových aut. Tu ovšem v metodice SDA doplňují osobní dodávky.

Automobily s vyšší světlostí všech kategorií loni zaznamenaly téměř 100.000 registrací a více než 45% procentní podíl na celkovém trhu čítajícím 221.422 nových automobilů. O rok dříve to přitom bylo zhruba o 14 tisíc vozů méně. Popularita tohoto segmentu nemizí ani s nástupem elektromobilů. Ty naopak díky akumulátorům uloženým v podlaze většinou do segmentu kříženců a sportovně-užitkových aut cíleně míří.

V minulých článcích jsme si představili celková čísla za rok 2023 včetně absolutně nejprodávanějších modelů a podívali se i na klasické kategorie od malých vozů až po sportovní a luxusní automobily. V následujícím přehledu se zaměříme na zmíněná SUV, ke kterým ovšem přidáme kategorii MPV. Ta se sice ještě před několika desítkami let těšila všeobecné oblibě, z pomyslné záře reflektorů je ovšem začala vytěsňovat právě atraktivnější, byť mnohdy méně praktická SUV.

Mezi malé SUV a crossovery jsem zařadil vítěznou Škodu Kamiq, kterou statistiky SDA chybně vedou o kategorii výš. Kdo na druhém a třetím místě čekal nějaký francouzský nebo německý model, bude velmi překvapen. Za druhou Toyotou Yaris Cross totiž najdeme čínskou kometu v podobě MG ZS. To přitom o rok dříve s 392 exempláři obsadilo až 16. místo. Značka MG se ovšem na český trh vrátila až v polovině roku 2022, což samozřejmě ovlivnilo počet registrovaných aut.

Malá SUV (SUV-B) 
PořadíModelPočet (ks)
1.Škoda Kamiq9447
2.Toyota Yaris Cross2498
3.MG ZS2034
4.Toyota C-HR1437
5.Suzuki S-Cross1391
6.Hyundai Bayon1349
7.Hyundai Kona1337
8.Peugeot 20081260
9.Ford Puma1210
10.Kia Stonic1166

O třídu výš se podobné překvapení nekoná. Škoda opanovala hned první dvě místa, třetí je Hyundai Tucson, který vzniká v Nošovicích. Pátý Volkswagen Tiguan se konečně dočkal nástupce, letošní rok by proto mohl být teoreticky ještě lepší. Korando v případě SsangYongu tvoří naprostou většinu prodejů korejské značky u nás. Zajímavé je deváté místo jediného čistého elektromobilu mezi desítkou nejlepších v podobě Škody Enyaq.

Kompaktní SUV (SUV-C)
PořadíModelPočet (ks)
1.Škoda Karoq9032
2.Škoda Kodiaq8659
3.Hyundai Tucson6495
4.Dacia Duster3351
5.Volkswagen Tiguan2508
6.SsangYong Korando2176
7.Kia Sportage2163
8.Toyota RAV41860
9.Škoda Eynaq1442
10.Cupra Formentor1312

Video placeholder
Škoda Kodiaq • Zdroj: Škoda

V případě segmentů SUV-D a SUV-E je řazení SDA opět trochu nelogické, proto jsem obě kategorie spojil. Vítězem se loni stal Mercedes-Benz GLE, který si však pomohl tím, že do celkového čísla započítává obě karosářské verze (tedy i kupé). Pokud bychom tuhle logiku v upravené verzi aplikovali také u BMW X5 a X6 (dohromady 1317) a Audi Q7 a Q8 (společně 1478; byť v tomhle případě jsou oba vozy vizuálně dost odlišné), skončí GLE až třetí.

Středně velká a velká SUV (SUV-D+SUV-E)
PořadíModelPočet (ks)
1.Mercedes-Benz GLE1230
2.BMW X51035
3.Volvo XC90869
4.Audi Q8832
5.Audi Q7646
6.Mercedes-Benz GLS596
7.Lexus RX551
8.Volkswagen Touareg531
9.BMW X7512
10.Toyota Land Cruiser496

Mezi MPV se podle SDA řadí i spousta osobních dodávek. Kvůli trochu chaotickému řazení jsem v tomhle případě velkoprostorová auta rozdělil na kompaktní a větší modely.

V první zmíněné kategorii loni zvítězila Dacia Jogger, která by se však hravě mohla řadit mezi běžné vozy nižší střední třídy. Zaujme druhé místo Volkswagenu Touran, který stále využívá techniku sedmé generace modelu Golf z roku 2012. Toyota Proace City na rozdíl od sourozenců od Citroënu a Peugeotu nerezignovala na spalovací motory, proto má před nimi výrazný náskok. Návrat k benzinu a dieselu se ovšem nakonec koná i u zmíněných sesterských modelů, byť v podobě homologace jako nákladního vozu.

Kompaktní MPV 
PořadíModelPočet (ks)
1.Dacia Jogger2174
2.Volkswagen Touran 1875
3.Volkswagen Caddy1544
4.Toyota Proace City1178
5.Ford Tourneo Connect322
6.Mercedes-Benz Citan245
7.Peugeot Rifter198
8.BMW 2 Active Tourer188
9.Opel Combo157
10.Renault Kangoo151

Větší velkoprostorové vozy jsou taková všehochuť, jíž vládne Toyota Proace, která jde stejnou cestou jako menší Proace City, když se odmítla zbavit dieselu, zatímco sesterské modely od bývalého PSA už pohání pouze elektřina. Nestárnoucí Mercedes-Benz V drží skvělé třetí místo, překvapením je také sedmá příčka Hyundaie Staria, který do Česka proudí pouze v omezených počtech. Klasické MPV je v desítce jenom jedno: Ford S-Max. Ostatní jsou spíše osobní dodávky.

Velká MPV 
PořadíModelPočet (ks)
1.Toyota Proace1449
2.Volkswagen Transporter1097
3.Mercedes-Benz V1074
4.Ford Tourneo Custom683
5.Volkswagen Multivan662
6.Mercedes-Benz Vito519
7.Hyundai Staria343
8.Ford Transit294
9.Ford S-Max237
10.Ford Transit Custom195