Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota v Ženevě 2004

Vitek
Japonská Toyota by nás měla zajímat stále více, protože od příštího roku bude v Čechách sjíždět z výrobních pásů kolínské automobilky 100 tisíc automobilů této značky.

V Ženevě se poprvé představila nová Corolla Verso a také dvě studie.

Nová Corolla Verso – druhé vydání

Nástupce minivanu segmentu C pod nezměněným jménem oficiálně představila Toyota. Kromě jména se změnilo vše, nové Verso je od základu nové konstrukce a naznačuje, že příští Corolla bude o poznání atraktivnější, než ta současná. Verso bude od května vznikat v Turecku, rodišti současné Corolly sedan a kombi.

Design je o generaci dále, přidal na dramatičnosti a při zachování povědomých linií se "narovnal" do velmi pohledné formy. Byl ztvárněn do dvou fází, které svým kontrastem tvoří velice působivý celek. Spodní polovina auta evokuje robustnost, podobá se nejspíše SUV, při troše fantazie v něm lze spatřit třeba Land-Cruisera, příp. Lexus RX300. Totéž platí o stříbřitých koncových svítilnách ve tvaru L, též patřících do rukopisu Toyoty pro 21. století. Přední světla se zase identifikují s novým Avensisem a naléhavost dodávají módně zdůrazněné lemy blatníků, napodobené prahové nástavce a integrované spoilery kolem celého auta.

Vršek je zase vzdušný, črtaný lehkou rukou, a používá všechny legální triky ke zvýšení atraktivity. Velmi povedený je tvar vnějšího lemování bočních oken, kdy obligátní malé trojúhelníkové čtvrté boční sklo našlo umístění v C sloupku a dotváří letecký "look". Kapota je maximálně zaoblena a posunuta vzad, čímž sehraje pozitivní roli při případné kolizi s chodcem, kromě toho i zajímavě vypadá.

Interiér je také úplně jiný – tvůrci zjistili, že vozy segmentu C si většinou nekupují šedovlasí důstojní kmeti, odsunuli současnou, poněkud usedlou, Corollu do zapomnění a nakreslili atraktivní místo k žití, minimalistické, plné ostrých úhlů a především atraktivní. V hojné míře uplatnili nový japonský hit – panely palubní desky, imitující lesklý kov – a použili trojbokou středovou konzolu á la RX300. Na posouzení estetických kvalit si ještě nějaký čas počkáme, ale na fotografiích vše vypadá velmi dobře. Pověstnou kvalitu Toyot také potvrzuje redukce spár mezi interiérovými díly v rozmezí 40 – 90%, dokazující kromě bezchybného dílenského zpracování i výbornou tuhost karoserie.

Topologové se zaměřili na kritizovanou slabinu současné Corolly Verso – variabilitu, a posunuli novinku na čelní místa třídy sedmimístným interiérem, když pět zadních samostatných sedadel extrémně lehké konstrukce se dá – každé jediným pohybem – složit do podlahy. Vznikne tak zcela rovná podlaha a skutečně objemný ložný prostor. Zámky dveří byly dokonale utěsněny proti vzduchu a dveře obsahují antivibrační těsnění.

Evropským minivanům vyrostl další velmi nepříjemný konkurent. Pokud Toyota nastolí přijatelnou cenovou politiku, má dobrou šanci zamíchat prodejními žebříčky mezi kompaktními "autobusy".

Studie MTR

Toyota věří, že podobný automobil, který vypadá jako zvětšená hračka na dálkové ovládání, bude brzy odpovídat požadavkům zákazníka. A první reakce se testují v Ženevě.

Japonské automobilky si libují v názvech tvořených zkratkami. Nová studie Toyota MRTC dostala název složením počátečních písmen z Motor Triathlon Race Car. Marketing japonské značky tím chce říci, že automobil pro dva za sebou sedící cestující, bude stejně dobře použitelný jak pro běžnou jízdu po silnici, sportovní zacházení i občasné vyjížďky do terénu. Pohon všech kol je realizován pomocí čtyř elektromotorů umístěných v kolech, což evropským designérům dovolilo popustit uzdu fantazii

Vedle očekávaného průzkumu zájmu zákazníků na ženevském autosalonu má tato studie ještě podpořit prodej počítačové hry Gran Turismo 4, vyvinuté ve spolupráci firem Sony Computer Entertainment a Polyphony Digital. V Ženevě bude možno novou hru a v ní Toyotu MRTC vyzkoušet.

Studie FINE-N – všechno bude fajn

Fuel Cell INnovative Emotion-Next generation – tak to je celý název studie, která sází na módní, ale stále drahé palivové články.Elektromotory ve všech kolech spolu s elektronikou (obdobou ESP) dovedou údajně chování vozu budoucnosti na silnicích k dokonalosti. Mechanické díly hnacího ústrojí byly tímto řešením téměř vyloučeny, problémem zůstává zvýšení neodpružených hmot díky velké hmotnosti elektromotorů v kolech. Každý z motorů má výkon 25 kW a točivý moment 110 Nm. Celkový výkon tedy činí 100 kW a maximální točivý moment 440 Nm. Mimo palivových článků, nádrže na vodík a baterií umístěných v podlaze, najdeme na studii také systém, který identifikuje automaticky řidiče nebo "řízení po drátě" drive-by-wire.


Vitek