Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota zaplatí 10 mil. dolarů pozůstalým po havárii vozu

redakce AUTO.CZ
Diskuze (67)
Japonská automobilka zaplatí v rámci mimosoudního vyrovnání 10 milionů dolarů (více než 190 mil. Kč) pozůstalým, jejichž rodinní příslušníci loni v srpnu zahynuli při nehodě vozu Lexus ES 350.

Vůz měl problém s náhlým zrychlením, které nešlo zastavit a kvůli němuž Toyota začala později svolávat k bezplatné kontrole miliony vozů po celém světě.

Agentura Reuters uvedla, že Toyota se s rodinou na vyrovnání dohodla už dříve, obě strany ale částku až do tohoto týdne držely v tajnosti. Soud ale tuto část dohody mezi automobilkou a pozůstalými zrušil a nařídil, aby částka mimosoudního vyrovnání byla zveřejněna. Ukázalo se také, že rodina zemřelých se bude moci domáhat odškodného po majiteli autopůjčovny, kde si rodina vůz vypůjčila.

Žaloba, kterou rodina pozůstalých letos v březnu podala, je součástí řady podobných žalob a stížností na Toyotu. Týkají se většinou odpovědnosti, kterou má Toyota za vzniklou škodu, část jich ale také firmu viní z neúmyslného zabití.

Lexus ES 350, který měl loni 28. srpna na dálnici u San Diega nehodu, řídil Mark Saylor, shodou okolností policista. Toho dne měl volno a v autě cestoval s manželkou, třináctiletou dcerou a bratrancem. Záznamy z tísňové linky, kam jeden ze spolujezdců volal z mobilního telefonu, ukázaly na hrůzné zážitky před katastrofou.

Posádka na tísňovou linku mimo jiné uvedla, že má problém s plynovým pedálem, který se nechce vrátit do původní uvolněné polohy. Brzdy prý nefungovaly a vůz začal ještě více zrychlovat, až jeho rychlost vystoupala na 190 km/h. Pak narazil do aut před sebou, vyletěl do vzduchu, po dopadu se několikrát převrátil a explodoval.

Vyšetřováním se zjistilo, že Saylorův automobil měl pod plynovým pedálem rohož větších rozměrů, která je určena pro jiný typ vozidel. To je asi i důvod, proč soud dovolil, aby se rodina domáhala náhrady škod po prodejci.

Americká média tomuto případu věnovala značnou pozornost a tamní vláda se začala znovu intenzivně zajímat o potíže s bezpečností, které Toyotu vedly k tomu, že jen ve Spojených státech svolala k prohlídce více než 6,5 milionu vozidel.

Americký Národní úřad pro bezpečnost v silniční dopravě (NHTSA) nyní vyšetřuje zprávy, podle nichž může být od roku 2000 až 89 smrtelných dopravních nehod spojeno s náhlým zrychlením vozidel Toyota, a to včetně luxusní řady Toyota Lexus.

Nehoda, která potkala rodinu policisty Saylora, k sobě ale přitahuje více pozornosti než jiné podobné případy, a to z více důvodů, mimo jiné kvůli autentickému volání o pomoc, které tísňová linka zaznamenala jen několik vteřin před jejich smrtí. Prezident Toyoty Akio Toyoda se pak za problémy omlouval v americkém Kongresu, jehož prostřednictvím vyjádřil i kondolenci pozůstalým.

Další vyšetřování zjistilo i problémy v komunikaci v autopůjčovně, kde si Saylor vůz vypůjčil. Na potíže s pedálem si tam krátce předtím stěžoval i jiný řidič, když stejný vůz vracel. Pracovnice na recepci vypověděla, že na oznámený problém upozornila servisního technika, ten ale vyšetřovatelům při výslechu řekl, že žádný takový vzkaz nedostal.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (67)
Avatar - white label
28. 12. 2010 23:21
Re: Odškodné,USA země neomezených možností
Právě, že pro nás je to především velká neznámá... Stres takový, že ani nezašlápl brzdu? Možná ano, možná ne. Náhoda taková, že nefungovaly ani brzdy? Možná ano, možná ne. Jediné o co mi jde od počátku je presumce neviny nejen pro výrobce (Toyotu), ale pro řidiče (oběť/i nehody).
28. 12. 2010 22:54
Re: Odškodné,USA země neomezených možností
No tak,výrobní vada,žádná zmínka.Tak klid.A nezapomeň auto zrychluje,stres řidiče je obrovský...ve stejné situaci bych to třeba také ve stresu nezvlád a Ty jo,nebo naopak.Ve stresu udělá člověk chybu,a vůbec si to není schopen uvědomit.Mnohem později by na to přišel,to je lidské a stává se to.Mimichodem se takové věci stali i při leteckých nehodách,banality,profíci,ale jedna velká neznámá:stres a obrovská náhoda.
Avatar - white label
27. 12. 2010 15:33
Re: Odškodné,USA země neomezených možností
Je tam jasná zmínka o tom, že bylo na tísňovou linku uvedeno, že nefungují ani brzdy!
Nikde netvrdím, že to byla výrobní vada automobilky, ale taky netvrdím, že řidič byl naprosto neschopný cokoli udělat, včetně pokusu zabrzdit auto, jak z mnoha zdejších "zasvěcených" příspěvků jasně vyplývá...
27. 12. 2010 14:47
Re: vsichni vime proc to tak je
Mílka je 1 km
27. 12. 2010 12:09
Re: Odškodné,USA země neomezených možností
Ano dal jsem mezi oba případy rovnítko,protože máme zde stejné informace.
U jednoho chceš přímo výrobní vadu,u druhého ne.Proč?
Čas je důležitý,za delší čas stihneš zkusit více věcí,než jen sešlápnutí brzdy.
Když budeš mít čas jen a jen na jedinné sešlápnutí brzdy a ta selže je to vždy horší.Zde bylo evidentně času více,takže to hraje v neprospěch řidiče.Mohl udělat více chyb.Je tam zmínka,že by nefungovaly brzdy?Ne.Tak co odsuzuješ automobilku

Mediální masaž.Ano tato masáž je v tomto případě důležitá.
Dám příklad uplně z jiného oboru,ale týkala se přímo nás.Medialní masáž v Rakousku,proti našemu Temelínu,jiné jaderné elektrárny byli mimo zájem.Proč?
I média musí z něčeho žít.