Trápení Volkswagenu v Číně nekončí, vlajková loď se prodává lépe i v Česku
O trápení evropských automobilek v Číně už toho bylo napsáno hodně, nový rok ale přináší další důkazy nepochopení změny v chování tamních zákazníků. Elektrická vlajková loď Volkswagen ID.7 se letos prodává dokonce pětkrát lépe v Česku než tam.
Volkswagen má v Číně dlouhou a nesmírně úspěšnou historii. Auta tam začal s lokálním partnerem vyrábět už roku 1984, jako teprve druhá zahraniční automobilka po AMC, a následujících 37 let dominoval čínským prodejům. To skončilo až v roce 2023 s mohutným nástupem domácího BYD, v rámci přechodu na elektrifikovaná vozidla.
Volkswagen se do elektromobility v Číně vrhnul také docela brzo. První společný podnik VW se SAIC v roce 2012 založil novou značku Tianyue (Tantus) a druhý společný podnik s FAW ještě o rok dříve značku Kaili (Carely). Tantus plánoval elektrický model založený na tamním spalovacím Volkswagenu Lavida, a Carely dokonce představilo elektromobil E88, založený na tehdejší Boře.
Nešlo ani tak o prozíravost německého vedení jako spíše o povinnost. Čínská vláda totiž od každého společného podniku zahraniční automobilky s tou čínskou požadovala vytvoření nové značky zaměřené na produkcí NEV vozů, tedy elektromobilů a hybridů.
Jenže západní automobilky v nich neviděly budoucnost. Téměř všechny sice nové značky opravdu představily, do prodeje se jich však dostalo naprosté minimum. Tantus i Carely tak skončily už ve fázi prototypů a Volkswagen si na první produkční elektromobil v Číně musel počkat do roku 2018, kdy tam byl uveden e-Golf.
Náskok tedy Němci prošvihli, s elektrickou řadou ID už měl ale Volkswagen velké plány. Momentálně v Číně ve svých třech společných podnicích vyrábí sedm elektrických modelů s tímto označením. Jenže do úspěchu spalovacích volkswagenů mají velmi daleko. Nejlepších čísel loni dosáhl Volkswagen ID.3, který má výhodu nízké ceny, v Číně totiž startuje v přepočtu na 430.000 Kč. I tak to s 92.984 kusy dotáhl jen na 69 místo v prodejích.
Letos to zatím nevypadá o moc lépe a symbolem neúspěchu je předloni uvedený Volkswagen ID.7. Za rok 2024 to s 6881 kusy dotáhl na 381. místo v žebříčku, ale za celý letošní leden se prodalo pouhých devět kusů. Pro srovnání, v Česku se jich letos v lednu registrovalo 48, tedy více než pětkrát tolik.

Volkswagen má přitom s ID.7 velké plány i v Číně a nabízí jej dokonce ve dvou verzích. Společný podnik SAIC-VW jej vyrábí jako sedan ID.7 Vizzion, s cenou začínající v přepočtu na 750.000 Kč, a FAW-VW jako prodloužený sedan ID.7 S. Ten se však zřejmě ještě nezačal prodávat, protože jeho registrace jsou na nule.
Úplný smutek ve Wolfsburgu panovat nemusí. Za leden se do první desítky nejprodávanějších modelů v Číně probojovaly spalovací Volkswagen Sagitar (3. místo), Passat (5. místo) a Lavida (8. místo). Jenže jak ukazuje vývoj na tamním trhu, čistě spalovací modely asi už nemají dlouhou budoucnost. Za loňský rok se totiž elektromobily a plug-in hybridy dostaly už na 40% tržní podíl.