Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW i3
Porsche Taycan
Škoda zahajuje v Mladé Boleslavi výrobu bateriových systémů pro platformu MEB
GMC Hummer EV
19 Fotogalerie

Stinná stránka elektromobility: Znečišťování, katastrofy a úmrtí

Přestože je elektromobilita často prezentována jako všespásná, má mnoho stinných stránek. Reportáž magazínu Wired se zaměřila na situaci v Indonésii, která vyrábí polovinu světového niklu.

Elektromobilita rezonuje automobilovým světem a ať už na ni máte názor jakýkoliv, automobilům poháněným elektřinou patří dohledná budoucnost. Ve spojení s elektromobily se nejčastěji mluví o bezemisním lokálním provozu a udržitelnějšímu motorismu. Svět ale není černobílý, což platí i pro elektromobilitu. Uspokojování skokově rostoucí poptávky po elektromobilech si vybírá daň v podobě většího znečišťování společnostmi těžícími nezbytné nerostné suroviny, a dokonce zdravotní problémy a úmrtí.

Zemí s největšími ložisky niklu na světě je Indonésie. Historicky odsud byla niklová ruda vyvážena nezpracovaná, ale ve snaze o přilákání investorů do těžkého průmyslu indonéská vláda zhruba před deseti lety její vývoz zakázala. Nejslibnějším odvětvím, na které se mohla indonéská vláda zaměřit, byl automobilový průmysl, respektive výroba elektromobilů. S boomem elektromobily v Indonésii rostla také výroba niklu a jen mezi roky 2020 a 2022 se více než zdvojnásobila. Produkce 1,6 milionů tun v loňském roce se rovná téměř polovině celosvětové produkce. Své investice do Indonésie přinesly takové společnosti, jako jsou například LG nebo Tesla, ale také čínská vláda.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Auto.cz

Magazín Wired zveřejnil mrazivou reportáž z ústředí světové produkce niklu, kterou je průmyslový areál Indonesia Morowali Industrial Park, zkráceně označovaný IMIP. Jde o komplex v hodnotě 15 miliard dolarů rozkládající se na 3.000 hektarech, jehož součástí jsou ocelárny, uhelné elektrárny nebo továrny na zpracování manganu. Areál, v němž operují indonéské i čínské společnosti, má dokonce vlastní letiště i přístav.

Ve snaze přilákat investory a stát se jedním z klíčových dodavatelů pro rychle rostoucí odvětví výroby elektromobilů polevila indonéská vláda v ochraně pracovníků a životního prostředí. A povedlo se. Zatímco v roce 2019 IMIP zaměstnával zhruba 28.000 lidí, aktuálně je to kolem 66.000 osob a místní odhadují, že zhruba trojnásobný počet lidí přišel pracovat v okolních podnicích, jakými jsou obchody, restaurace, ale také například prostituce.

Podle reportáže magazínu Wired mnozí zaměstnanci pracují až 15 hodin denně, někteří přitom neměli ani jeden volný den už několik měsíců, a přesto si vydělávají podprůměrnou mzdu. Nedostatečná ochrana zaměstnanců mnohým z nich způsobuje dýchací potíže, přičemž řada svářečů niklu si stěžuje na bolesti očí. V průmyslovém komplexu jsou na pořadu dne dopravní nehody a výjimečné nejsou ani pády z výšky. Wired mluvil také s řadou svědků dalších nehod, jako byla úmrtí po zásahu elektřinou, pádu do moře nebo explozi tavicí pece na nikl.

Ve zmíněné explozi tavicí pece 22. prosince 2022 uhořeli dva lidé. V návaznosti na tuto tragédii zaměstnanecké odbory SPN, které mají pouhých 300 členů, poslali společnosti, které tavicí pec patřila, seznam osmi požadavků na zlepšení pracovních podmínek. Podle magazínu Wired mezi nimi bylo poskytnutí dostatečných ochranných pomůcek všem zaměstnancům, instalace větrání v každém skladu, poskytnutí odškodnění rodinám obou zesnulých pracovníků a zpětné přijetí všech zaměstnanců, kteří byli propuštěni kvůli dřívějším stávkám za zlepšení pracovních podmínek. Požadavky byly odmítnuty, což vyústilo v další, násilím potlačenou stávku.

Zpracování niklu v IMIP má negativní dopady i na životní prostředí. Indonéská část průmyslu zaměřená na nikl je podle zjištění organizace Brookings Institute z loňského roku závislá na uhlí, což poškozuje životní prostředí a produkuje vysoké množství uhlíkových emisí. Indonéská pobočka Greenpeace pak informuje, že kvůli růstu IMIP v dané oblasti od roku 2000 zmizelo přes 8.700 hektarů deštného pralesa. Krajina zbavená zalesnění je nyní náchylnější k přírodním katastrofám, k nimž patří především každoroční záplavy, které vedou k úmrtí a rozsáhlým škodám na majetku.

IMIP dále svůj odpad vypouští přímo do vody, což kdysi rybářskou oblast připravilo o většinu obživy. Rybáři mají mnohem menší úlovky, za kterými musí cestovat dále, což se vzhledem k cenám paliva přestává vyplácet. Místní rybáři, které Wired vyzpovídal, se často vrací domů s úlovkem, kterým sotva nakrmí vlastní rodinu. Krom toho veškerá elektřina v oblasti proudí do IMIP, takže okolní domácnosti a podniky si musí poradit s častými výpadky, které někdy trvají i celé dny. Často kvůli přetížení také selhává telefonní a internetová síť.

Od relativně drobných nepříjemností až po dramatický dopad na zdraví, životy i životní prostředí. Taková je realita komplexu IMIP v Indonésii. Rostoucí poptávka po elektromobilech ale znamená, že ke zlepšení v dohledné době nedojde – podle výzkumu společnosti Rystad Energy poptávka po kvalitním niklu přeroste dodávku už v roce 2024. Situaci nepomáhá ani ruská invaze na Ukrajinu, která se jinak na světové produkci niklu podílela zhruba z 11 procent. Vlastníci IMIP pracují na zdvojnásobení velikosti areálu a mají rozpracovaný druhý – Indonesia Weda Bay Industrial Park (IWIP), u nějž se počítá s rozlohou 5.000 hektarů.

Přestože je elektromobilita často prezentována jako všespásná, je potřeba si přiznat, že všechno není tak růžové, jak se zdá. Sázet všechno na jednu kartu je krátkozraké a nad dosažením ambiciózních cílů zákonodárců a některých automobilek visí otazníky. V loňském roce jsme psali například o tom, že na dosažení klimatických cílů zřejmě na světě není dostatek mědi, přičemž potíže s dostatkem materiálů si uvědomuje například také koncern Volkswagen. Vysoce problematická je z hlediska dopadu na životní prostředí také těžba lithia, ale na druhou stranu zvýšená poptávka po materiálu vyšroubovala jeho ceny, takže se druhý největší producent lithia, chilská společnost SQM, v minulém týdnu mohla pochlubit rekordními výdělky.

Celou reportáž magazínu Wired (anglicky) si v případě zájmu můžete přečíst zde.