Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tržby tuzemských automobilek loni stouply o 5,9 procenta na 1,1 bilionu korun

ČTK ČTK 29. 6. 2022 • 22:07
35
Zobrazit náhledy (35)
Škoda zahajuje v Mladé Boleslavi výrobu bateriových systémů pro platformu MEB Škoda Enyaq Coupé iV Škoda Enyaq Coupé iV Škoda Enyaq iV Škoda Fabia Škoda Fabia Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Hyundai Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně Toyota Yaris se už vyrábí v Kolíně

Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů loni stouply tržby o 5,9 procenta na 1,102 bilionu korun. Objem exportu se zvýšil o 4,5 procenta na 911,5 miliardy korun.

Výsledky ovlivnila pandemie covidu, nedostatek polovodičů, problémy v logistice nebo nedostatek surovin a jejich zdražování. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu na tiskové konferenci.

Finální výrobci vozidel zvýšili tržby o 4,2 procenta na 632,4 miliardy korun a dodavatelé dílů o 7,8 procenta na 447,1 miliardy Kč. Nejvýznamnějším odbytištěm automobilek byly stále země EU s podílem přes 80 procent. Největším trhem bylo Německo s 29,6 procenta.

Video se připravuje ...

Výroba osobních aut v Česku loni klesla meziročně o 4,1 procenta na 1,105 milionu vozů. Proti předcovidovému roku 2019 to bylo o téměř 23 procent méně.

"Automobilový průmysl se už třetím rokem potýká s kombinací mnoha negativních faktorů. I když si rok 2021 patrně zapamatujeme jako rok čipové krize, s problémy se nepotýkali jen odběratelé polovodičů. Dodavatelské řetězce a logistika stále ještě zdaleka nefungují tak, jak jsme byli dříve zvyklí. Výrazně se prodloužily dodací lhůty dílů a surovin a v důsledku toho došlo k výraznému nárůstu cen vstupů," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Podle Jahna přetrvává vysoká poptávka po nových automobilech, ale situace ve výrobě zůstává složitá. Ovlivňuje jí přetrvávající nedostatek čipů, lockdown v Číně nebo přerušení dodávek kvůli válce na Ukrajině. "Teprve květen, kdy výroba aut dosáhla předkrizové hranice 120.000 aut, přinesl do výroby v Česku alespoň trochu optimismu, nicméně letošní rok bude nejkritičtější z posledních tří. V příštím roce by se náš autoprůmysl měl vrátit do starých dobrých zajetých kolejí," dodal Jahn.

Na výrobce podle viceprezidenta sdružení Miroslava Dvořáka doléhají rostoucí ceny energií. Náklady na energie v některých firmách vzrostly pěti až sedminásobně, což je limituje v investicích a zvyšování mezd. Navíc ztrácejí konkurenceschopnost vůči zemím, které energie zastropovaly. "Celé situaci nepomáhají ani odbory, které mají v této složité době nereálné požadavky. Zbytečně tak tříštíme síly zdlouhavým vyjednáváním," dodal Dvořák.

Firmám sdružení se podařilo udržet klíčové zaměstnance, jejich celkový počet se zvýšil o 0,8 procenta na 139.228 osob. Průměrná mzda se zvýšila o 2,2 procenta na 46.292 korun, což bylo o 22 procent nad celorepublikovým průměrem.

V budoucnu firmy v autoprůmyslu nejvíce ovlivní nově chystaná přísnější emisní norma Euro 7, která by v letech 2025 až 2027 znamenala konec výroby několika modelů v tuzemsku, zejména menších aut typu Fabie. Pak je zasáhne také zvažovaný zákaz výroby vozidel se spalovacími motory od roku 2035.

Členské firmy sdružení zaměstnávají 13 procent všech pracovníků zpracovatelského průmyslu a vytváří 28 procent tržeb tohoto odvětví.

Doporučujeme

Témata