Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tuning a legislativa: Žádné bastlení, tunit se musí mozkem!

Svět motorů
Diskuze (35)
Auta s tuningovými úpravami se léta setkávají s příznivci i zarytými odpůrci. Jak se vyhnout potížím?

Doby, kdy se čeští tuneři stylizovali do hrdinů filmové série Rychle a zběsile, jsou pryč. Zmizely zbastlené obludy různých vesnických nadšenců, kteří pokoutně upravili třicet let starou rodinnou škodověnku a obráželi srazy, na kterých mohli předvést leda vykuchaný výfuk.

Současná tuningová scéna už naštěstí nesází na obří nárazníky, bachraté prahy ani rozměrná křídla, nyní jsou v trendu decentní úpravy exteriéru, zatmavená skla, snížené podvozky či kvalitní hudební zástavby.

Nekompromisní policie

Není třeba chodit okolo horké kaše, policisté měli, mají a budou mít na vytuněné vozy vždycky pifku. Ačkoliv se jim auta často líbí, tolerantní nebývají. „Postupují podle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích,“ připomíná Jana Tomková, mluvčí policie Plzeňského kraje.

Při kontrolách se tedy zaměřují i na to, je-li vůz opatřen schválenými doplňky. Jestli ne, jízdu může policista zakázat. Děje se tak až v okamžiku, kdy z auta visí výfuk, trčí spoilery nebo jsou boční skla zatemněná až příliš. „Nejhorším prohřeškem je montáž dílů vyrobených podomácku, což nemusí znamenat, že jsou vyrobeny na koleně, ale nemají příslušný atest,“ zmiňuje jeden z nejčastějších problémů Jiří Rejmon, předseda Profesní komory STK.

Atest musí být na viditelném místě dílu.

Když záruka odejde

Do jistých trablů se můžete dostat i s automobilem v záruce.

V okamžiku, kdy ladíte za pomoci dílů neschváleným výrobcem, na ni okamžitě ztrácíte nárok.

Ještě větší boudu na sebe ušijete, když je vůz zakoupen na leasing. Proč? Tuníte bez souhlasu leasingovky, respektive majitele vozu – a ten si konec garance rozhodně nepřeje.

Naše rada zní: Na zánovní vůz nebo auto v majetku leasingové společnosti si nechte dodělat takzvaný tovární tuning.

Tedy sportovní úpravu, kterou nabízí samotná automobilka.

Velikost ráfků: Musí být schválené

V případě pneumatik zákon jasně říká, že musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu. Policii tak může při kontrole zajímat největší povolená hmotnost automobilu a rychlost. Rychlostní kategorie pneumatik totiž musí být shodná nebo vyšší. „Pokud dochází ke změnám v rozměrech pneumatik, musí být zapsány v technickém průkazu,“ doplňuje Jiří Rejmon, předseda Profesní komory STK.

Světelný park: Neblikat

Zapomeňte na stroboskopy nebo různá neonová podbarvení. Přestože už se od těchto úprav upouští, najdou se mezi českými tunery jedinci, kteří blikajícímu světelnému arzenálu nadále holdují. Pozor si dejte na různé barvy nebo mračítka – zákon jasně říká, jakou svítivost má přední světlomet mít. Reflektory mohou například blikat jen sanitkám, podvozek nesmí svítit nikomu. Modře a oranžově blikající světla jsou už také jinou kapitolou. O homologaci nemluvě.

Spoilery: Za krásu se platí

Mohou být. Spolu s ráfky dotvářejí celkový dojem z vozu. V současnosti jsou trendem jen decentní úpravy – malá lízátka pod předním nárazníkem, úzká mračítka, užší nástavce prahů nebo odtrhová hrana na zádi. Jako vždy ale platí, že díly musí mít schválený atest. Ten si může policie při kontrole vyžádat. To samé jistě udělá i pracovník STK.

Výfuk: Za drnčení pokuta

Zákon považuje za závadu netěsnost, neúplnost nebo zjevný zásah mající vliv na vnější hluk vozu. Hřmotný zvuk tak může být spíše na škodu.

Registrační značky: Funkční osvětlení musí být

Na espézetky jsou policisté obzvláště hákliví. Nezajímají je jen známky z STK a emisí, ale i funkční osvětlení a celková čitelnost. Zapomenout byste tak měli na různá zamračení nebo příliš silné žárovky. Důležité také je, aby značka dobře držela.

Fólie na sklech: Musí komunikovat

Zatmavení oken ničemu nevadí, pakliže je zachována patřičná propustnost skel. Závadné je zatemnění čelního skla na propustnost nižší než 75 %, v případě bočních předních oken 70 %. Zadní boční skla lze mít absolutně tmavá. Zásadu dobré viditelnosti můžeme demonstrovat na příkladu chodce přecházejícího přes silnici. „Řidič musí mít co nejlepší výhled z vozidla, aby mohl chodce včas zpozorovat a umožnit mu bezpečný přechod. Chodec musí mít navíc možnost očního kontaktu s řidičem, aby mohl rozpoznat, zda je registrován. Oba účastníci tak musí mít zachovanou možnost neverbální komunikace,“ říká Dagmar Jiroušková z tachovské policie.

Jaké sankce hrozí za tmavá skla?
Propustnost 0–19 % (téměř neprůhledná skla) Policie případ oznámí správnímu orgánu. Zákaz řízení na několik měsíců.
Propustnost 20–69 % Pokuta ve výši až 5000 korun.

Tři otázky pro Václava Bálka, mluvčího pojišťovny Allianz

Proplatíte pojistku u nehody řidiče upraveného vozu bez atestu?

Z povinného ručení samozřejmě poškozenému zaplatíme škodu vždy, neboť přece nemůže za to, že mu ji způsobil majitel auta s neschválenou úpravou. Teoreticky lze potom u viníka uplatnit takzvaný regres, který je možné nárokovat, jestliže je vznik škody v přímé souvislosti s neschválenou úpravou. U havarijního pojištění je to trochu jinak. Pokud dojde ke škodě po havárii a vozidlo je v danou chvíli provozu nezpůsobilé, jde o výluku z pojistného plnění a pojišťovna může škodu zamítnout.

Pojišťujete automobily v tuningu?

Pokud jde o výrobcem schválenou výbavu vozidla, nebývá zpravidla důvod nezahrnout ji do pojištění. Výjimkou jsou případy, kde jde o výbavu, která

svým provedením a zejména cenou nekoresponduje se stavem ani hodnotou samotného vozidla.

Vzpomínáte si na nějaký případ, kde hrály roli právě úpravy?

Likvidujeme škodu na havarijně pojištěném Subaru Impreza, kde vozidlo je primárně určeno jako tréninkové – jeho majitel má k tomu ještě rallyeový speciál. Tento ostrý soutěžní vůz samozřejmě pojištěný nemá. Dochází však k tomu, že díly poškozené při rallye přehazuje na tréninkový vůz, který je pojištěn a z něhož nám následně uplatňuje škodu. A to už je pojistný podvod.

Rozhovor s tunerem: Kupujte kvalitu!

Dvaadvacetiletý Jan Chodl ze západočeské Plané několik let pečuje o Volkswagen Bora 1.9 TDI. A tuning dělá podle pravidel.

Co vše už jste na voze upravil?

Je zde jiná audio zástavba a interiér mám celkově předělaný na vzhled Golfu R32.

A exteriér?

Prošel několika úpravami od výměny kol a částí nárazníku přes prahy a světla až po zatmavení oken. Boru jsem předělal na americkou verzi. Bylo potřeba vyměnit zadní světla, prahy, přední a zadní podnárazníky. Dodal jsem také originální xenony. Samozřejmě proběhla výměna kol, nyní mám osmnáctky.

Jak reagují policisté, když vás zastaví?

Hlavním bodem zájmu jsou zatmavená okna. Ta moje porušují propustnost o pět procent. Platil jsem dvousetkorunovou pokutu a bylo mi sděleno, že příště bude sankce vyšší. Jinak všechny ostatní doplňky mají atest, na který jsou doklady.

Jak procházíte na STK?

Je to oříšek. Každá STK má na tuning jiný pohled, proto je někde projít jednodušší, jinde obtížnější. Mám stanici, kde projdu. Na voze jsou sice

dodělávané xenony, ale přesně podle vyhlášky. U nás je to asi nejhorší s ráfky. Za ty se vyhazuje. Většina výrobců dává ke kolům takzvaný typový list, takže není problém zajet na STK a nechat si ověřit, zda kola na autě můžou být a jestli nejsou nebezpečná. Problém není ani se sníženým podvozkem. Má atest a je schválený pro provoz.

Myslíte při tuningu na bezpečnost?

Pokaždé. Většinou z finančních důvodů nejde vyměnit vše najednou. Já jsem začal právě od dílů podvozku a brzd.

Na co by měli dávat tuneři pozor?

V dnešní době se dá koupit všechno, a hlavně každý se snaží prodat všechno. Na kvalitu se příliš nehledí. Jde o peníze. Ze začátku by měli určitě investovat do technického stavu vozu místo vzhledu.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Svět motorů
Diskuze (35)
19. 8. 2013 17:22
Re: Není nic ubožejšího než tuning škodovky
Ta fotka by mela byt z roku 2005 a ten typek, co vedle ni stoji, jako ty vypada.
19. 8. 2013 11:54
Re: Není nic ubožejšího než tuning škodovky
Dovolím si oponovat. Ta oranžová Felicie možná vypadá jako moje RRS, ale není.
Ta vypadá takto: [odkaz]
Avatar - Kentaurek
18. 8. 2013 15:20
Re: rychlostni kategorie pneumatik
Tak to máš štěstí, že to tam máš takto rozlišený. Já jsem byl zvyklý, že jsem měl zatím u všech aut v TP jen jeden index pro léto i zimu. Na palubáku mi to taky hlásí překročení limitu pro zimní + před každým nastartováním se tam objeví upozornění na limit.
18. 8. 2013 14:58
Re: Mě spíše štve legislativa u technických úprav
Dneska je jednodušší projít STK s autem co nebrzdí, než s autem v bezvadném originálním stavu, kterému údajně chybí nějaká samolepka o hmotnosti, nebo technik nedokáže přečíst typ motoru. Zapsat do TP nějakou věc jako třeba kola je těžká byrokracie hraničící s buzerací.
18. 8. 2013 13:57
Mě spíše štve legislativa u technických úprav
Chcete na dokonale zrestaurovaném autě vyměnit motor ? Podvozek ? Převodovku ? Udělat nový lak ? Velmi velmi velmi těžké a na byrokracii šíleně šílený proces. Přitom kdejaký tuningář má životu nebezpečné auto a nikdo se tím moc nezabývá.