Tuto italskou automobilku určitě neznáte. Má auta pro chalupáře i manažery
Elektromobilita otevřela dveře novým značkám. Naprostá většina z nich ovšem zakusila tvrdou realitu a bojuje o holé přežití. Uvidíme, jak tomu bude v případě italské automobilky Aehra, která se chlubí hned dvěma modely.
Vyvinout elektromobil je v mnoha ohledech jednodušší než v případě klasického auta se spalovacím motorem. Elektrický motor a trakční akumulátor totiž můžete nakoupit od některého z dodavatelů. Ve srovnání s konvenční technikou se jedná o levnější záležitost, navíc ani nepotřebujete klasickou převodovku, jelikož stačí reduktor.
Komplikované to obvykle bývá až s palubním softwarem a termomanagementem, což vám potvrdí třeba v koncernu Volkswagen. Přesto se do vod elektromobility stále vrhá poměrně velké množství nováčků, u kterých není vždy jasné, jestli své sliby splní. Dopadnout to totiž může jako v případě Fiskeru, který se připravuje nakonec a své atraktivní, avšak docela nespolehlivé modely vyprodává s obrovskými slevami.
Aehra z Itálie je v tomhle ohledu zatím trochu tajemná. Už rok, respektive dva zpátky představila dvojici elektrických modelů typu sedan a SUV, které teprve teď dostaly oficiální názvy.
Zmíněné SUV se bude jmenovat Impeto, což může odkazovat na slovo Impetus. To v latině označuje popud, stimul, podnět, nápor, výbuch, ale také sílu či útok. Druhý vůz odteď nese jméno Estasi, které z italštiny do češtiny přeložíme jako extázi či vytržení.
Podle údajů ze stránek značky Aehra jsou oba elektromobily zhruba pět metrů dlouhé a mají identický rozvor 3052 milimetrů. O pohon se stará hned trojice elektromotorů (jeden vpředu, dva vzadu), přičemž systémový výkon má dosahovat 600 kilowattů. Zrychlení z 0 na 100 km/h má zabrat méně než 2,9 sekundy, maximální rychlost je 260 km/h.
Trakční elektrické jednotky si energii berou z akumulátoru s kapacitou 120 kWh, který má vystačit až na 800 kilometrů. Oba vozy mají 800V architekturu, dobíjecí výkon tedy dosahuje až 350 kilowattů. Díky tomu se u adekvátně výkonného stojanu při nabíjení z 10 na 80 procent kapacity baterie zastavíte jen na 15 minut.
Technická data | Aehra Estasi | Aehra Impeto |
Maximální výkon [kW] | 600 | |
Maximální točivý moment [Nm] | 10000 | |
Kapacita baterie celková (využitelná) [kWh] | 120 | |
Max. rychlost [km/h] | 260 | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | <2,9 | |
Dojezd (WLTP) [km] | 800 | |
DC nabíjení (10–80 %) – výkon/čas [min] | 15 | |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 2200 | 2300 |
Rozměry d x š x v [mm] | 5060 x 2000 x 1450 | 5050 x 2000 x 1620 |
Rozvor [mm] | 3025 |
Automobilka má podle všeho velké plány. Italskému ministerstvu hospodářství totiž předložila plány na stavbu továrny za 1,2 miliardy eur (asi 30,3 miliardy korun) a zažádala o její částečné financování ze státních peněz. Vzhledem k tomu, že současná italská vláda premiérky Giorgie Meloniové se automobilový průmysl na Apeninském poloostrově snaží udržet zuby nehty, má Aehra docela velkou šanci na úspěšné schválení příspěvku.
Fabrika o rozloze 207.000 m2 má stát v městě Mosciano Sant'Angelo nedaleko jadranského pobřeží. V samotné továrně by mělo vzniknout 540 pracovních míst, dalších 110 pak v centrále v Miláně. Slavnostní zahájení výroby je naplánováno již na polovinu 2026, přičemž produkce má postupně dosáhnout až 25 tisíc exemplářů každého modelu ročně.
Kraj Abruzzo, v kterém se má továrna nacházet, je znám jako centrum italské výroby uhlíkových vláken. Zároveň oblast patří k regionům se slabším ekonomickým výkonem.
Právě karbon má být využit k stavbě pevného, ale zároveň tuhého monokoku, díky čemuž se má hmotnost obou elektromobilů pohybovat okolo 2,2 až 2,3 tuny. To je s ohledem na rozměry a velikost akumulátoru o několik set kilogramů méně než v v případě použití konvenčních a levnějších materiálů.
V blízkosti plánovaného závodu se navíc nachází kompetenční centrum pro elektromobily při univerzitě v L'Aquile, s nímž značka již navázala partnerství. Podobnou spolupráci Aehra navázala také s Milánskou polytechnikou.
Jestli se nakonec docela velkolepé plány splní, uvidíme až za několik let. Zkušenosti s elektrickými start-upy z posledních let ovšem mnoho optimismu nepřinášejí. Rád se ale budu mýlit.