TÜV Report 2004(4.díl): 8-9 let staré vozy
Dnešní část TÜV Reportu mnoho pozitivních zpráv nepřináší. 8-9 let staré automobily přijíždí na německou STK průměrně v 22% případech s vážnou závadou, s méně 10% se ocitly v čele sportovní Porsche 911 a Mercedes SL. Navíc dnes přinášíme meziroční srovnání TÜV Reportu 2003 a 2004.
I když se na trh dostávají stále vyspělejší automobily, z meziročního srovnání výsledků TÜV Autoreportu plyne, že je něco špatně. Ve všech věkových kategoriích byla průměrná procenta vozů s vážnou závadou v roce 2003 níže, než letos. Letos je průměr přes všechny věkové třídy 17,5%, což je hodnota, která roste již od roku 1996. Tehdy dosahovalo procento problémových vozů nejnižší úrovně 11,6%.
Průměrné hodnoty podílu všech vozů s vážnou závadou
Věková kategorie TÜV AutoReport
2003 2004
stáří 1-3 roky 5,2% 5,6%
stáří 4-5 let 10,1% 10,9%
stáří 6-7 let 15,6% 16,7%
stáří 8-9 let 20,9% 22,0%
stáří 10-11 let 25,6% 26,9%
Také v dnešním žebříčku se opakuje schéma z mladších věkových kategorií. Prvních 15 vozů v žebříčku tvoří 10 japonských vozů, první je Porsche 911 a o zbývající místa se podělily Mercedesy SL, C, E a S. Starší vozy mají samozřejmě více závad a to je vidět i v tabulce, kde mimo dva první automobily v pořadí mají všechny hodnocené ojetiny 10 a více procentní pravděpodobnost vážných závad. Celkový průměr třídy je 22%, tedy každý čtvrtý až pátý automobil přijíždí na STK v Německu s vážným problémem.
Nad průměrem není ani jeden italský nebo španělský automobil. Přes 30% vážných závad má 7 francouzských automobilů, Volva 440/460 a Fiaty Tipo/Tempra. Závěr žebříčku tvoří Škoda Favorit/Forman (35,2%) a Seat Toledo (35,8%). To znamená, že každý třetí Favorit nebo Toledo má na STK v Německu problémy.
Závěr žebříčku 8-9 let starých vozů je tvořen automobily, které u nás donedávna patřily nebo stále patří mezi oblíbené automobily z druhé ruky. Ze zveřejněných výsledků je možno vyvozovat, proč se na západ od našich hranic těchto aut zbavují za malý peníz. I když na většinu těchto vozů existují relativně levné díly z druhovýroby, práce západoevropských mechaniků údržbu staršího vozu prodraží a tak se automobil ocitne ve východní Evropě jako exportovaný kus určený k rozebrání na náhradní díly (v tom lepším případě).
TÜV Report 2004
Automobily stáří 8-9 let
model % aut s vážnou závadou
1. Porsche 911 5,6%
2. Mercedes SL 7,4%
3. Toyota Corolla 10,7%
4. Subaru Impreza 11,3%
4. Toyota Starlet 11,3%
6. Toyota Carina 11,4%
7. Mercedes C 12,0%
7. Subaru Legacy 12,0%
9. Mazda MX-5 12,2%
10.Suzuki Vitara 12,6%
11.Mercedes S 13,2%
12.Mazda 121 13,7%
13.Mercedes E 14,6%
14.Daihatsu Cuore 14,7%
15.Honda Civic 15,9%
16.Mitsubishi Colt/Lancer 16,5%
17.Mazda 323 17,2%
18.Volvo 940/960 17,3%
19.Mitsubishi Galant 17,4%
20.Opel Corsa 17,5%
21.Volvo 850 17,6%
22.Mitsubishi Space Vagon 18,0%
23.Mitsubishi Pajero 18,1%
24.Suzuki Swift 18,5%
25.Mazda 626 19,0%
26.Honda Accord 19,1%
26.Saab 900 19,1%
28.BMW 7 19,2%
29.Opel Astra 19,5%
30.BMW 5 19,6%
30.Nissan Sunny 19,6%
32.Citroën Xantia 19,8%
33.Opel Vectra 20,0%
34.Nissan Micra 20,2%
35.Opel Frontera 20,5%
36.Nissan Primera 21,3%
37.Nissan Terrano II 21,5%
--- hranice průměru třídy 22,0% ----
38.Volkswagen Passat 22,1%
39.Lancia Y 22,4%
40.Ford Scorpio 22,5%
40.Volkswagen Golf/Vento 22,5%
42.Ford Fiesta 23,0%
42.Volkswagen Polo 23,0%
44.Audi A6 23,4%
45.Opel Omega 23,8%
46.Hyundai Lantra 24,0%
47.Ford Mondeo 24,3%
48.Peugeot 405 24,5%
49.Peugeot 106 24,7%
50.Audi 80 25,0%
51.Fiat Cinquecento 25,5%
51.Ford Escort 25,5%
53.Peugeot 306 25,8%
54.BMW 3 26,1%
55.Hyundai Pony 26,7%
56.Renault Laguna 26,8%
57.Fiat Punto 27,2%
58.Seat Ibiza 28,0%
59.Chrysler Voyager 29,1%
60.Renault 19 30,3%
61.Peugeot 205 30,4%
62.Citroën AX 31,0%
63.Renault Clio 31,5%
63.Renault Espace 31,5%
65.Volvo 440/460 33,0%
66.Citroën ZX 33,1%
67.Fiat Tipo/Tempra 33,2%
68.Renault Twingo 34,4%
69.Škoda Favorit/Forman 35,2%
70.Seat Toledo 35,8%