TÜV Auto Report 2005: vítězí japonské a německé značky
Začátek února je termínem zveřejnění aktuálních výsledků německého TÜV AUTO REPORTu. Letošní výsledky potvrzují skvělou pověst japonských vozů. Německá auta jsou jak v první desítce, tak na samém konci žebříčku. V první části analýzy výsedků jsme se zaměřili na kategorii nejmladších automobilů.
Mezi nejlepšími automobilkami ve statistice TÜV nacházíme velmi pravidelně německé Porsche. Letos se jeho levnější a menší řada roadsterů stala nejméně rizikovým modelem. V kategorii dvou až tříletých vozů, kterým se dnes věnujeme, je Porsche Boxster na první pozici, když s vážnou závadou přijíždí na německé STK jen 2,6 % vozů tohoto modelu. Druhou příčku obsadila Mazda Demio a třetí je Audi A4. Do první desítky se dostalo také dalších šest japonských modelů a tři německé.
Jak vznikla statistika TÜV AUTO REPORT 2005?
Německé technické kontroly prováděné organizací TÜV v jednotlivých spolkových zemích jsou každoročně cenným zdrojem informací o kvalitě vozového parku, který se pohybuje na německých silnicích. Letošní žebříček čerpá z údajů sebraných v období 12 měsíců začínajícím v polovině roku 2003 a končícím létem 2004. Statistika obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství kontrol (více než 500) a mohou tak být srovnávány s ostatními (jde o statistickou významnost a srovnatelnost dat).
Celkem bylo provedeno 7 651 602 kontrol (v minulém roce to bylo 7 537 102 kontrol). Výsledkem každé z nich je protokol, obsahující lehké, vážné a nebezpečné závady. Jejich význam je obdobný jako u české STK. Vozidlo s lehkou závadou (to je ta, která neohrožuje bezpečnost provozu) dostává známku stvrzující způsobilost k provozu, vozidlo s vážnou závadou dostane známku až po odstranění závady a pokud máte automobil na kterém technici naleznou nebezpečnou závadu, po vlastní ose neodjedete.
TÜV Report 2005 hodnotí automobily pěti věkových kategorií. První z nich-automobily staré 2-3 roky-uvádíme v dnešním článku, další naleznete na news.auto.cz během tohoto týdne.
TÜV Auto Report 2005: kategorie vozů starých 2 až 3 roky
K nejúspěšnějším značkám v hodnocení TÜV se i letos řadí Toyota, která má v první dvacítce nejmladší kategorie hned čtyři modely, včetně masově prodávaných modelů Yaris a Corolla. Obě řady sportovních kupé a roadsterů Porsche se vešly do první desítky. Výrazný pokrok je vidět u modelu Opel Corsa, který je letos se 3,9 % vozů s vážnou závadou na pěkném 13. místě. Jen o málo zaostává i u nás populární Ford Fiesta (4,3 %). Nejvýše umístěnými Volkswageny jsou Golf a Passat na 21. místě, se stejnou četností vážných závad jako Mazda 323. Dlouhodobě slabé výsledky vykazují velké vany Volkswagenu, Fordu a Seatu, které se starají o obsazení posledních míst. Vůbe nejhorším vozem je v nejmladší kategorii dle TÜV Reportu Volkswagen Sharan se 16,2% vozů s vážnou závadou.
V samém závěru se opakovaně objevuje také BMW řady 3 (10,8 %, 99. místo), který je obklopen Renaulty Laguna a Kangoo.
Škoda Octavia je s 6,1 % vozů s vážnou závadou na 45. pozici a závada je tedy u Octavie o několik desetin procenta pravděpodobnější než u menší Fabie (5,2 % vozů s vážnou závadou, 34. pozice). Oba modely jsou tedy nad průměrem třídy, který činí 6,5 %.
Kompletní výsledky loňského TÜV AUTO REPORTu 2004
TÜV Auto Report 2005 (vozy staré 2 až 3 roky) | ||
pořadí | model | % aut s vážnou závadou |
1. | Porsche Boxster | 2,6 % |
2. | Mazda Demio | 2,8 % |
3. | Audi A4 | 3,2 % |
4. | Subaru Forester | 3,3 % |
4. | Subaru Legacy | 3,3 % |
6. | Toyota Yaris | 3,4 % |
7. | Audi A2 | 3,5 % |
7. | Nissan Primera | 3,5 % |
9. | Mercedes-Benz SLK | 3,6 % |
10. | Mazda MX-5 | 3,8 % |
10. | Porsche 911 | 3,8 % |
10. | Toyota RAV4 | 3,8 % |
13. | Opel Corsa | 3,9 % |
14. | Toyota Corolla | 4,0 % |
15. | Toyota Avensis | 4,2 % |
16. | Ford Fiesta | 4,3 % |
16. | Mercedes C | 4,3 % |
18. | Nissan Almera | 4,5 % |
19. | Smart City Coupé | 4,6 % |
19. | Volvo S60 | 4,6 % |
21. | Mazda 323 | 4,7 % |
21. | Volkswagen Golf | 4,7 % |
21. | Vokswagen Passat | 4,7 % |
24. | Audi A3 | 4,8 % |
24. | Honda Accord | 4,8 % |
26. | Audi TT | 4,9 % |
26. | Mercedes-Benz A | 4,9 % |
26. | Saab 9-3 | 4,9 % |
29. | Ford Focus | 5,0 % |
30. | Mitsubishi Carisma | 5,1 % |
30. | Mitsubishi Space Wagon | 5,1 % |
30. | Opel Agila | 5,1 % |
30. | Volvo S80 | 5,1 % |
34. | Škoda Fabia | 5,2 % |
35. | Mazda Premacy | 5,3 % |
36. | Mitsubishi Pajero | 5,4 % |
36. | Volkswagen Lupo | 5,4 % |
38. | Audi A8 | 5,5 % |
39. | Honda Civic | 5,6 % |
39. | Mazda 626 | 5,6 % |
39. | Renault Mégane | 5,6 % |
39. | Volkswagen Polo | 5,6 % |
43. | Citroën Xantia | 5,7 % |
44. | Hyundai Elantra | 5,9 % |
45. | Audi A6 | 6,1 % |
45. | Renault Clio | 6,1 % |
45. | Seat Leon | 6,1 % |
45. | Škoda Octavia | 6,1 % |
45. | Suzuki Swift | 6,1 % |
45. | Volvo S40/V40 | 6,1 % |
45. | Volkswagen New Beetle | 6,1 % |
52. | Citroën Berlingo | 6,2 % |
52. | Renault Twingo | 6,2 % |
52. | Suzuki Baleno | 6,2 % |
55. | Citroën Xsara | 6,4 % |
55. | Ford Mondeo | 6,4 % |
55. | Mercedes-Benz S | 6,4 % |
55. | Renault Scénic | 6,4 % |
55. | Suzuki Jimny | 6,4 % |
60. | Mercedes-Benz E | 6,5 % |
61. | Alfa Romeo 147 | 6,7 % |
61. | Hyundai Atos | 6,7 % |
63. | Peugeot 206 | 6,8 % |
64. | Ford Ka | 6,9 % |
64. | Lancia Y | 6,9 % |
64. | Nissan Micra | 6,9 % |
64. | Seat Ibiza/Cordoba | 6,9 % |
68. | Suzuki Wagon R+ | 7,0 % |
69. | BMW 5 | 7,1 % |
69. | Fiat Seicento | 7,1 % |
71. | Seat Arosa | 7,2 % |
71. | Suzuki Grand Vitara | 7,2 % |
73. | Mercedes-Benz M | 7,5 % |
73. | Opel Astra | 7,5 % |
73. | Volvo V70 | 7,5 % |
76. | Fiat Punto | 7,6 % |
76. | Kia Sephia | 7,6 % |
78. | Daihatsu Cuore | 7,7 % |
79. | BMW Z3 | 7,8 % |
79. | Mitsubishi Galant | 7,8 % |
81. | Hyundai Galloper | 7,9 % |
82. | Jeep Grand Cherokee | 8,0 % |
83. | Land Rover Freelander | 8,1 % |
84. | Alfa Romeo 156 | 8,2 % |
84. | Peugeot 306 | 8,2 % |
86. | Renault Espace | 8,5 % |
87. | BMW 7 | 8,7 % |
88. | Opel Vectra | 8,8 % |
89. | Fiat Multipla | 9,2 % |
89. | Mitsubishi Colt | 9,2 % |
91. | Hyundai Accent | 9,3 % |
92. | Citroën Saxo | 9,4 % |
93. | Fiat Bravo/Brava | 9,6 % |
93. | Opel Omega | 9,6 % |
95. | Fiat Marea | 9,9 % |
95. | Peugeot 406 | 9,9 % |
97. | Daewoo Nubira | 10,0 % |
98. | Renault Laguna | 10,1 % |
99. | BMW 3 | 10,8 % |
100. | Renault Kangoo | 10,9 % |
101. | Peugeot 106 | 11,1 % |
102. | Fiat Palio Weekend | 11,3 % |
103. | Nissan Serena | 11,5 % |
104. | Chrysler PT Cruiser | 11,6 % |
105. | Opel Frontera | 12,1 % |
106. | Opel Zafira | 12,8 % |
107. | Ford Galaxy | 13,6 % |
108. | Chrysler Voyager | 14,5 % |
109. | Seat Alhambra | 15,1 % |
110. | Vokswagen Sharan | 16,2 % |