Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TVR Cerbera Speed 12 je k mání! Britská bestie vznikla v jediném exempláři

Filip Melich
Diskuze (0)

TVR chtělo na přelomu tisíciletí postavit závodní vůz, z nějž zároveň vznikne silniční verze. Prototypy však byly natolik nebezpečné, že byl projekt zastaven. Oficiálně vznikl jediný kus.  

Závodním autem se schválením do běžného provozu dnes může být nazváno kde co, záleží jen na představivosti či pomýlenosti marketingového oddělení automobilky. Existují však stroje, které se ani jinak popsat nedají. Právě mezi takové speciality patří TVR Cerbera Speed 12, jehož výjimečnost umocňuje skutečnost, že vzniklo v jediném exempláři. Ten je navíc na prodej.

Na stránkách aukčního domu Silverstone Auctions, kde se vzácné vozy objevují často, bylo zveřejněno skutečně unikátní TVR Cerbera Speed 12 s registrační značkou W112 BHG, která jej provází od samotného vzniku na přelomu tisíciletí. Červené kupé s pravostranným řízením bude součástí britské aukce pořádané v sobotu 20. května od 12:00, respektive 13:00 našeho času.

Video se připravuje ...

TVR Cerbera Speed 12 je výsledkem nakonec nepříliš úspěšného pokusu o vývoj závodního speciálu, který by se s drobnými úpravami prodával také v silniční verzi. TVR s vozem chtělo pokořit McLaren F1, a to na závodních tratích i mimo ně. Práce na modelu odstartovaly v 90. letech pod názvem Projekt 7/12, kde sedmička odkazovala na objem motoru a dvanáctka na počet jeho válců.

Obrovský 7,7litrový V12 vznikl spojením dvou řadových šestiválců TVR a říká se, že značka nebyla schopna změřit jeho výkon, protože zničil dynamometr schopný měřit pohonné jednotky o výkonu až kolem tisíce koní. Nakonec byl zvlášť změřen výkon každé řady válců, který byl 487 koní, z čehož prostým součtem vyšlo 974 koní (cca 716 kW).

Pro nasazení ve třídě GT1 v rámci vytrvalostních závodů měl být výkon dvanáctiválce stažen zhruba o 300 koní, aby vyhověl předpisům FIA. Záhy však došlo ke změně pravidel, což pro TVR znamenalo stopku. V roce 1999 se ale značka přeorientovala na třídu GT2 a vývoj pokračoval. Silniční verze slibovala výkon kolem 830 koní a cenu 245.000 liber, což je při zohlednění inflace (431 tisíc liber) a po přepočtu dnešním kurzem nějakých 11,6 milionů korun.

Video se připravuje ...

Vzniklo i několik prototypů, ale poté, co se jedním z nich projel šéf značky Peter Wheeler, sám zkušený závodník, byl vývoj zastaven. Wheeler vůz označil za příliš výkonný a divoký pro běžné silnice. TVR zájemcům o Cerberu Speed 12 vrátilo zálohy a prototypy byly rozebrány na díly pro závodní verzi auta. Zůstal pouze jediný exemplář, ke kterému se TVR vrátilo v roce 2003.

Závodní program byl tou dobou ukončen i ve třídě GT2 a TVR chtělo zužitkovat veškeré své zkušenosti na dotažené silniční verzi auta. Použit byl jediný pozůstalý prototyp, na nějž se vrhla trojice závodních inženýrů značky. Po více než dvou letech vývoje byla v roce 2005 představena silniční Cerbera Speed 12, která používala 7,7litrový V12 původně zamýšlený pro závodní verzi.

Karoserie z uhlíkových vláken a kevlaru byla převzata z jednoho ze závodních vozů, zatímco šestistupňová manuální převodovka byla nová, stejně jako například ventilované brzdy AP. Auto vážilo kolem 1,1 tuny a jeho atmosférický motor produkoval 830 koní (611 kW) při 7.250 ot/min a 882 Nm při 5.750 ot/min. Maximální rychlost měla být až 386 km/h.

TVR Cerbera Speed 12 bylo prodáno nadšenci, kterého schválil sám Peter Wheeler. V jeho rukách se autu dostávalo další péče inženýrů TVR, kteří jej dále optimalizovali a vylepšovali. Hmotnost kupé díky tomu spadla k jedné tuně, zatímco jeho výkon narostl zhruba na 860 koní (cca 633 kW) a točivý moment údajně na nějakých 1.220 Nm.

V roce 2010 byl vůz prodán stávajícímu majiteli, který při péči o něj využíval služby Briana Hosfielda, osobního závodního inženýra Petera Wheelera a manažera původního továrního závodního týmu. V současnosti je Cerbera Speed 12 udržována v plně provozuschopném stavu a po technické i vizuální stránce je připravena kdykoliv vyrazit na závodní trať.

S vozem jsou prodávány i náhradní a doplňkové díly, například řídicí jednotka motoru a výfuk pro provedení technické kontroly. Prodávající zároveň zdůrazňuje, že bude rád, když příští majitel zůstane v kontaktu s ním i s Brianem Hosfieldem, aby společně mohli pokračovat v údržbě TVR Cerbera Speed 12 v perfektním stavu. Dům Silverstone Auctions má vypracovaný odhad prodejní ceny, ale sděluje ji pouze na dotaz.

Filip Melich
Diskuze (0)

Doporučujeme