Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TVR navzdory komplikacím žije dál. Griffith dorazí v roce 2022, zvažuje se i hybrid

David Bureš
Diskuze (1)

TVR Griffith se podle původních předpokladů mělo začít prodávat v roce 2019. Osmiválcový sporťák se ale nakonec opozdí nejméně o tři roky.

Britská firma TVR má v automobilovém prostředí pověst výrobce drsných sporťáků, které potřebují zkušeného řidiče, aby je zvládl. Možná i proto má automobilka za sebou klikatou historii, plnou pádů. Po neúspěšné epizodě ve vlastnictví ruského podnikatele Nikolaje Smolenského se firmu snaží oživit britští investoři. Oživení TVR ale stíhají problémy.

„Není tajemstvím, že se tento projekt ukázal být náročnější, než jsme čekali, a tak trvá déle,“ nezastírá předseda firmy Les Edgar. Do oživení totiž zasáhly problémy, které se nedaly očekávat. Ještě před letošní pandemií koronaviru, která logicky omezila práce, firma musela posunout zahájení výstavby nové továrny.

TVR totiž zafinancovala velšská vláda, což znamená, že firma podléhá unijním pravidlům o státní pomoci (tehdy ještě Británie byla členem EU). Automobilka tak najednou při snaze o obnovu zchátralého závodu v Ebbw Vale nemohla prostřednictvím výběrového řízení oslovit jen lokální stavební firmy, ale firmy napříč unií. Jen to nakonec zdrželo práce na obnově výrobního závodu o 18 měsíců.

Výsledkem je tak fakt, že první exempláře chystaného kupé TVR Griffith se k zákazníkům dostanou nejdříve až v roce 2022. Původní plány přitom počítaly se zahájením dodávek už v roce 2019. Chystaný vůz se světu přitom ukázal již v roce 2017.

„Nyní máme v projektu mnohem větší jistotu. Máme prototyp Griffithu, který je ve skvělé kondici a který skvěle funguje, až teď ale začíná skutečná práce,“ říká Jim Berriman, který se k projektu přidal loni jakožto generální ředitel.

Firma totiž těží z toho, že má opravdu věrné fanoušky, kteří pomohli s jejím financováním. Zhruba 500 potenciálních zákazníků totiž už před dvěma lety složilo zálohu ve výši 2.500 až 5.000 liber, což jsou finance, které se TVR nyní hodí. Do zahájení výroby totiž společnost podle kalkulací vedení ještě bude muset investovat na 45 milionů liber.

Samotné zahájení produkce však má být jednoduché. TVR totiž využije procesu iStream vyvinutého slovutným Gordonem Murrayem, autorem McLarenu F1, který minimalizuje počet výrobní technologie při montáži a snižuje požadavky na kvalifikaci pracovníků výroby. Hlavní komponenty, jako je třeba ocelový podvozek zpevněný karbonovými panely, má totiž pocházet od externích dodavatelů.

Prototyp Griffithu je už sice pojízdný, zbývá ale ještě hodně práce, co se týče vývoje. Je potřeba nakalibrovat ABS, projít emisními testy a hlavně homologačním procesem. Přesto vedení nepřemýšlí krátkodobě, ale má plány už na další rozšíření nabídky.

Úvodní edice TVR Griffith bude poháněna pětilitrovým vidlicovým osmiválcem původem z Fordu Mustang, vyladěným u Cosworthu na zhruba 500 koní (368 kW), zvažují se však i další deriváty. Griffith svým způsobem půjde cestou Porsche 911, časem má přibýt pohodlnější verze s lepším odhlučněním a komfortnějším naladěním, nebo naopak ostřejší varianta. Firma se navíc nevyhýbá ani myšlence elektrifikace, přičemž i v tomto směru hodlá spolupracovat s Fordem, s nímž už probíhají první rozhovory na toto téma.

„Byli bychom blázni, kdybychom nepracovali na strategii elektrifikace. Chceme se vyhnout jakémukoli obvinění z toho, že jsme dinosaury, kteří chtějí vyrábět pouze auta s velkými V8. Naším cílem do budoucna je vytvořit udržitelný podnik s několika modely, který do velké míry zahrnuje elektrifikaci,“ odhaluje Berriman, který v minulosti pracoval u Land Roveru a Rolls-Roycu.

Plány po rozjetí produkce jsou přitom velkolepé. TVR počítá až s výrobou 2.000 kusů Griffithu ročně, což je na oživenou firmu vysoké číslo, zvlášť v době, kdy svět musí řešit neutuchající pandemii koronaviru. Cena úvodní edice se má pak pohybovat okolo 90.000 liber (cca 2,6 milionu korun), TVR totiž ví, že vzhledem ke své minulosti a zatím znovu budované image po zákaznících ani nemůže chtít více než 100.000 liber.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme