Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tým Martina Macíka se připravuje na Rallye Dakar 2018: Jak vylepší Liazku Frantu?

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 18. 11. 2017 • 08:19
48
1
Zobrazit náhledy (48)
Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz Liaz
S číslem 510 na kapotě tradičně žluté liazky vyrazí Martin Macík se svou posádkou na trať jubilejního čtyřicátého ročníku Rallye Dakar 2018.

Pilot Big Shock Teamu pojede slavný závod už pošesté, navigaci si vzal na starost opět František Tomášek a techniku tradičně jistí Michal Mrkva. Jediným novým členem týmu je motorkář Jan Brabec, několikanásobný mistr České republiky v motokrosu pojede s číslem 91.

Mechanici do poslední chvíle pracují na dakarských speciálech, aby mohly projít technickými přejímkami ve francouzském přístavu Le Havre a vydat se na plavbu směr Lima. Macíkův kamion Franta má několik zásadních vylepšení, včetně nového motoru na bázi Iveca. „Pracovali jsme na jeho vývoji půldruhého roku. Má výkon tisíc koní. Auto může jet rychlostí až 180 km/h. To ovšem na Dakaru nejde, protože tady je omezení na 140 km/h. Zapracovali jsme taky na rozložení hmotnosti, ale detaily jsou naše know how,“ říká jezdcův otec a manažer týmu Martin Macík starší, který se vývojem tohoto vozu zabývá dlouhodobě.

Lepší než desátý

Vše je naplánováno do posledního detailu. Zároveň je jasné, že na Dakaru se může stát cokoliv, že bude třeba vypořádat se s nečekanými událostmi. V Jižní Americe čeká další velké dobrodružství. Jaká bude taktika? „Pořád plnej a neubírat. Zvládnout to a zároveň se u toho dobře bavit,“ říká Martin Macík, ale současně s vážným tónem přiznává, že by rád vylepšil loňskou desátou příčku. Jan Brabec dodává: “Mým cílem je, aby mě Mates s „kamčákem“ na trati nevytroubil, když mě bude chtít na trati předjíždět. Současně chci získat, co nejvíce zkušeností, abych příští rok věděl, do čeho jdu.“

Závodní karavanu čeká ve čtrnácti dnech trasa z Peru přes Bolívii do Argentiny. Dakar tak bude o dvě etapy delší, což se projeví na kondici jezdců i jejich strojů. „Organizátoři slibují, že bychom opravdu měli závodit slibovaných devět tisíc kilometrů. To nám vyhovuje. Jsme dobře fyzicky připraveni, máme spoustu sil, dokážeme se podržet a neztrácíme náladu, když jde do tuhého. Pokud vám dobře funguje tělo, jste v pohodě i psychicky, dokážete se koncentrovat, což je v tak náročném závodě zásadní. Zároveň už z minulých ročníků víme, že rozmary počasí střídají zdravotní komplikace nebo nálety obtížného hmyzu a důležité je nečekanou situaci pokaždé zvládnout, což je se sehraným týmem pokaždé jednodušší,“ říká Martin Macík mladší.

Pořadatelé z francouzské společnosti A.S.O. slibují náročný Dakar. „Myslím, že hned úvodní etapy budou patřit mezi nejnáročnější. Začátek soutěže se odehraje v peruánských dunách. Po dlouhé době pořádný písek, všichni jsme natěšení. Ale bude se chvátat, a to v poušti nepřináší nic dobrého,“ říká Macík starší. Závod se letos může rozhodovat už na začátku. Obzvlášť v kategorii kamionů mohou časové ztráty nabrané v písku zásadně zamíchat pořadím. Proto absolvoval kompletní Big Shock Team (a také vyhrál) africkou Rallye El Chott. V afrických dunách se testovala jak technika, tak umění jezdců. „Učili jsme se číst písek i vykopávat Frantu (kamion). Byla to těžce vykoupená, ale o to cennější zkušenost,“ popisuje Macík jezdec. „El Chott byla velká prověrka, závod mi hodně pomohl v navigaci a odladil jsem tam i spoustu technických detailů,“ dodává motocyklista Jan Brabec.

Pánská jízda před startem

Tým letí do Limy 2. ledna. Ale Martin Macík mladší odlétá s Františkem Tomáškem a Honzou Brabcem již 27. prosince do peruánského Cusca, kde se budou týden před soutěží aklimatizovat. „Ubytujeme se v hotelu, který stojí ve výšce 3300 metrů nad mořem, budeme chodit na túry, cvičit, saunovat se, regenerovat. A hlavně si před závodem vyčistíme hlavu, všichni už se na tu pánskou jízdu těšíme,“ plánuje navigátor Tomášek, který si horské úseky s nadmořskými výškami kolem 4000 metrů nad mořem zatím neoblíbil. „Je to opravdu náročné, bolí vás hlava, špatně se dýchá, jste zpomalení, představte si něco mezi opilostí a chřipkou, to vše v kamionu řítícím se celý den nekonečnými zatáčkami. Věříme, že se v Cuscu aklimatizujeme a na Dakaru už to bude hračka,“ dodává.

Hudbou proti trudomyslnosti

Kromě zmiňovaných úvodních dun očekává tým Big Shock Racing druhý kritický úsek v Belénu, po přejezdu do Argentiny. „To je peklo na zemi, obrovské vedro a těžký terén. Navíc budeme už v druhé polovině, takže vše bude „načaté“. Předpokládám, že právě tady může nejvíc jezdců odpadnout. Belén bude očistec pro všechny. Po něm už budou následovat rychlé a prašné etapy, ve kterých bude třeba hlavně držet krok, a které známe,“ říká Macík mladší: „Loni jsme tam dělali gumu. Ačkoliv nám to normálně trvá osm devět minut, tady to bylo v děsném vedru až pětadvacet,“ vzpomíná. Posádky čekají také dlouhé přejezdy, na které se posádka kamionu vyzbrojila novým „audio systémem“ v kabině. „Pořídili jsme si na přejezdy sluchátka, do kterých si můžeme pouštět hudbu na vzpružení. Zároveň se díky novému systému mezi sebou krásně uslyšíme, nebudeme na sebe muset řvát a hlavně nám nebude ještě týden po Dakaru hučet v hlavě,“ doplňuje mechanik týmu Michal Mrkva. A jezdec s úsměvem dodává: „Já teď v rámci přípravy a po konzultaci s kluky dávám dohromady play list, aby všem vyhovoval.“

Související články

Témata
18. 11. 2017 12:40
Točivý moment
Ta hodnota toč. momentu bude určitě špatně. 400 Nm by bylo hodně málo, věřil bych že má 3400 Nm nebo víc.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku