Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Uber se vrací do byznysu robotaxíků, tentokrát s partnerem

Autonomní taxi Cruise
Autonomní taxi Cruise
Autonomní taxi Cruise
Autonomní taxi Cruise
9 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (3)

Šest let po smrtelné nehodě svého vývojového prototypu samořídícího vozu se společnost Uber vrací k vývoji tzv. robotaxíků. Brzy má začít vozit jídlo i lidi v Texasu.

Společnost Uber, která provozuje alternativní taxislužbu po celém světě, patřila k pionýrům samočinného řízení. V roce 2018 se však její vůz dostal do nehody, při níž zemřela chodkyně, firma okamžitě všechny své aktivity pozastavila a o dva roky později svou divizi, která se autonomním řízením zabývala, kompletně prodala.

Nyní se dozvídáme, že to Uber zkouší podruhé, tentokrát v partnerství s firmou Avride. Ta se věnuje vývoji robotického řízení už od roku 2017, a to na poli úprav skutečných aut i malých, speciálně postavených robotů.

Právě takové stroje budou prvním ovocem spolupráce – už v řádu týdnů budou doručovat jídlo v rámci služby Uber Eats v texaském Austinu, později bude expandovat také do Dallasu a Jersey City ve státě New Jersey. Na příští rok je pro Dallas v plánu spuštění také služby robotaxi, která má vozit lidi.

Video placeholder
Mercedes-Benz třídy S – systém Drive Pilot (95 km/h) • Zdroj: Mercedes-Benz

Robotičtí doručovatelé už fungují komerčně v Jižní Koreji a Spojených státech. Automobily zatím pasažéry nevozí, jezdí v testovacím provozu.

Zmíněná smrtelná nehoda je případem z roku 2018, kdy automobil vybavený technikou pro samočinnou jízdu společnosti Uber srazil chodkyni s bicyklem. Ta přecházela silnici ve tmě, neosvětlená, bez reflexních prvků a mimo přechod pro chodce. „Pojistka“ v podobě řidičky-člověka za volantem se v době nehody nevěnovala sledování provozu před vozidlem, jak měla, a u soudu řekla, že se cítí vinna obecným ohrožením.

Tento případ byl historicky prvním, kdy někdo zemřel kvůli nehodě vozidla s technikou pro samočinné strojové řízení. Otevřel mimo jiné otázky týkající se bezpečnosti při testování technologií autonomního řízení u Uberu, k níž byl přístup údajně laxní. Řidička souhlasila s trestem tříleté podmínky s dohledem a vyhnula se tak vězení.

Vstoupit do diskuze (3)