Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: The Patriot Ledger

Umělou inteligencí proti zácpám? Boston nechává AI řídit dopravu

Marek Bednář

Americký Boston zlepšil plynulost své dopravy na několika křižovatkách díky doporučením, které poskytl projekt Green Light od Googlu. V Česku však máme „zelené vlny“ už roky i bez AI.

Dopravní zácpy jsou v Americe stejně frustrující jako v Česku, ovšem na druhé straně Atlantiku zkoušejí k jejich zmírnění využít umělou inteligenci. Konkrétně massachusettský Boston do řízení své dopravy implementuje poznatky, které získala umělá inteligence, s cílem zlepšit průjezdnost křižovatek.

Plánovači zatím upravili nastavení křižovatek podle doporučení AI na čtyřech místech. „Na křižovatkách Huntington avenue a náměstí Opera a na křížení ulic Amory a Green došlo ke snížení popojíždějících kolon o více než 50 %. Města po celém světě, která používají projekt Green Light, zaznamenala průměrně 10% snížení emisí,“ uvádí prohlášení zastupitelstva.

Onen projekt staví na umělé inteligenci Googlu a jeho cílem je právě zlepšení světelného řízení křižovatek. „Optimalizací každé křižovatky a koordinací na sebe navazujících křižovatek dokážeme vytvořit ‚zelené vlny‘ a pomoci městům snížit množství popojíždějících kolon,“ uvádí projekt na svém webu.

Video placeholder
Pokyny policistů při řízení dopravy • Policie ČR

Boston je co do dopravy čtvrtým nejhorším městem v USA a osmým na světě, jak zjistila nedávná studie společnosti Inrix, takže jakékoliv zlepšení je vítané. Je ovšem otázkou, zda je ta umělá inteligence skutečně potřeba, když v Česku už roky poměrně úspěšně funguje řízení křižovatek ve smyslu „zelených vln“ pro plynulý průjezd trasou s nejhustší dopravou, a zda se tedy nestačilo jen podívat přes ten Atlantik.

Také se můžeme ptát, zda se to co do emitovaného oxidu uhličitého vyplatí, když je desetiprocentní snížení emisí ve městech vyváženo vysokou spotřebou energie počítačů, na nichž běží umělá inteligence. Například internetové vyhledávače využívající umělou inteligenci spotřebovávají zhruba desetinásobek energie ve srovnání s klasickým vyhledávačem Google na internetu.

Rozdíl je ovšem v tom, že auta v dopravě nevypouštějí jen CO2 a jakékoliv snížení emisí škodlivin, jako jsou pevné částice či oxidy dusíku, zejména ve městech je vždy vítané.