Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Unikátní Zagato Hyena je na prodej. Je libo ladné kupé s technikou Lancie Delta HF Integrale?

David Bureš
Diskuze (0)

Zagato Hyena jako nové nikdo nechtěl. Teď je ale sběratelsky velice atraktivní, vždyť jde o zajímavé kupé s technikou legendární Lancie.

Lancia je dnes značkou působící pouze na domácím italském trhu, s jediným modelem v nabídce, hatchbackem Ypsilon. V minulosti se ale jednalo o slavnou automobilku, úspěšně závodící ve světě rallye. Právě v té době vznikla slavná Lancia Delta ve verzi HF Integrale, která později dala vzniknout unikátnímu kupé Zagato Hyena, jehož jeden z vyrobených kousků je nyní na prodej.

Nabízený exemplář v zelné metalíze byl postaven v roce 1992 jako devátý kus Hyeny vůbec a má aktuálně na svém kontě pouhých 9.500 kilometrů. Dosud ho vlastnili jen tři lidé, jako nová prodávaná Hyena zamířila do Lucemburska, kde setrvala až do roku 2005. Současný vlastník, nejmenovaný německý sběratel, ji má od roku 2018. Krátce předtím vůz prošel kompletním servisem přímo u svého tvůrce, Paula Koota, i díky čemuž je ve skvělé kondici. Dražit se bude na aukci Silverstone Auctions při příležitosti únorové výstavy Race Retro Show.

Automobil je zajímavý nejen svým netradičním designem z dílny italské karosárny Zagato a motorem z Delty HF Integrale, přeplňovaným benzinovým dvoulitrem, ale také zákulisím svého vzniku.

Nápad na kupé s technikou Delty HF Integrale se zrodil v hlavě nizozemského dovozce Lancie, jinak také restaurátora a sběratele veteránů Paula Koota, který to dokonce s realizací takového auta zkoušel přímo u italské automobilky. Lancia ale projekt odmítla s tím, že není perspektivní, a tak Koot oslovil italskou karosárnu Zagato, která se už vzniku takového speciálu zhostila.

Výsledkem byl extravagantně tvarovaný vůz s typickými designérskými prvky karosárny Zagato, jehož design navrhnul Marco Pedracini. Vycházel však z tvarů, které původně načrtl sám Koot.

Za základ posloužila právě Delta HF Integrale, a to nejen, co se týče použitého motoru, již zmíněného dvoulitru s turbodmychadlem Garrett, ale také podvozku. Rozvor 2.474 mm je totožný s Deltou HF Integrale.

Samotná karoserie však už byla zcela odlišná. Ručně dělané díly byly hliníkové, což spolu s karbonovými díly v interiéru pomohlo snížit hmotnost o 170 kilogramů proti výchozímu autu.

Tvůrci původně zamýšleli vyrobit až 500 exemplářů Hyeny, konečně plány ale byly smířlivější, počítalo se se 75 postavenými vozy. Nakonec ale ani k tomu nedošlo, mezi lety 1992 a 1993 vzniklo jen 24 aut (plus jeden prototyp). Nízký počet vyrobených kusů tak potvrdil odhad Lancie, která projekt odmítla  s tím, že není perspektivní.

Rodily se navíc tak, že Koot musel koupit exempláře výchozí Lancie, z nichž bylo kupé přestavěno. Automobilka totiž projekt nadobro odmítla  s tím, že tvůrcům ani neposkytla komponenty. 

Zagato Hyena byla neúspěšná možná i kvůli ceně na úrovni tehdejšího Porsche 911 Carrera. Tu sice obhajovala rozsáhlá přestavba výchozího auta, image ale auto na slavnou 911 logicky ztrácelo. To ale současným zájemcům může být jedno, protože Zagato Hyena má dnes zajímavý sběratelský potenciál. Nebo vám se snad nelíbí?

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme