Unikla podoba elektrického MPV od Volva. EM90 stojí na čínských základech
Ačkoliv nový elektrický minivan Volvo EM90 bude mít celosvětovou premiéru až 12. listopadu, na první snímky exteriéru se můžeme podívat už nyní.
Technické sbližování švédského Volva se svou čínskou matkou v podobě koncernu Geely nabírá na obrátkách. Už nedávno představený malý elektrický crossover EX30 stojí na společné platformě Sustainable Experience Architecture 2 (SEA2), jako najdeme též u sesterských modelů Smart #1, Polestar 4 a Zeekr X. Čínský základ si ovšem půjčí také chystaná novinka v podobě rozměrného MPV či minivanu Volvo EM90, jehož představení je naplánováno až na 12. listopadu tohoto roku.
Díky homologačním snímkům pro čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií však máme o podobě švédsko-čínského rodinného elektromobilu jasno již teď. Sourozenec podobně tvarovaného, avšak esteticky výrazně odvážnějšího Zeekru 009 stojí na větším základu SEA1, na kterém se vozí také elektrické SUV Lotus Eletre. Britský model mimochodem bude prvním vozem značky, který bude vznikat výhradně v Číně.
S výrobou v druhé nejlidnatější zemi se počítá také u Volva EM90. To má na délku 5206 milimetrů, do šířky 2024 mm a je vysoké téměř 1,86 metru. Rozvorem 3205 milimetrů odpovídá zmíněnému modelu Zeekr 009, přičemž hmotnost se má pohybovat okolo 2760 kilogramů. Nepřímý konkurent luxusního Lexusu LM, který nedávno dorazil na český trh, bude minimálně zpočátku pohánět vzadu umístěný elektromotor o výkonu 200 kilowattů. Zeekr 009 přitom disponuje verzemi s pohonem obou náprav, výkonem až 400 kW a zrychlením z 0 na 100 km/h již za 4,5 sekundy.
Bližší informace o akumulátorech Volva EM90 zatím nemáme, leccos se však dá odvodit právě od čínského sourozence. Ten spoléhá hned na dva typy baterií. Verze s kapacitou 116 kWh používá články typu NMC (lithium-nikl-mangan-kobalt) od společnosti CATL, přičemž podle čínského měřicího cyklu pro lehká užitková vozidla s tímhle typem akumulátoru Zeekr 009 na jedno nabití zvládne lehce přes 700 kilometrů. Druhá varianta s novou baterií CATL Qilin má dokonce 140 kWh, což dostačuje až na 822 km. Tahle technologie, kterou čínský gigant představil teprve loni v červnu, se pyšní vysokou energetickou hustotou akumulátoru 255 Wh/kg. Jen pro představu: cenově dostupnější lithium-železo-fosfátové baterie, jež snesou více nabíjecích cyklů, disponují hustotou okolo 160 Wh na kilogram.