
V Americe stávkují v přístavech, pro evropské automobilky je to problém
Evropské automobilky čelí dalším potížím. V amerických přístavech dělníci protestují proti nízkým mzdám i rostoucí automatizaci. Ve výsledku to ale ochromuje mezinárodní obchod.
Vrásky situace dělá hlavně evropským a to zejména německým prémiovým značkám, pro které je americký trh důležitý a pro které je Amerika i klíčovou výrobní základnou. Z Německa se s náskokem v peněžním vyjádření auta nejvíce vyváží právě do USA. Loni šlo o 400 tisíc aut.
Americký trh je klíčový pro německou produkci Audi, BMW i Mercedesu. A naopak BMW i Mercedes pro evropský trh řadu modelů dováží z USA.Jde výhradně o vozy SUV. U BMW je to X3, X4, X5, X6, X7 a XM, u Mercedesu pak GLE, GLS a SUV elektromobily EQE a EQS. Každé zpoždění v amerických přístavech se hned odrazí v dodávkách na evropském trhu.
V Americe se stávku hned v 36 přístavech na Atlantském pobřeží, tedy v řadě od Texasu po Maine. Zapojilo se 45 tisíc zaměstnanců a jde o největší podobný protest od roku 1977. Jedním z motivů protestů je i snaha získat podíl na obřích ziscích rejdařů v období pandemie. Z extrémně vysokých tehdejších cen přepravy přístavní dělníci nic neměli.
"Německé automobilky nebudou ovlivněni přístavní stávkou, pokud bude trvat týden nebo dva, protože pravděpodobně mají naskladněná vozidla a díly v očekávání, že se to stane," předpokládá John McElroy, odborník na automobilový průmysl z Detroitu, kterého oslovila Deutsche Welle. Problém ale může nastat u vozů, které BMW a Mercedes vyrábí v USA a vyváží je do Evropy. Ty se budou rychle hromadit v přístavech, později na dostupných odstavných plochách a pokud se provoz v přístavech neobnoví, bude třeba zastavit výrobu.

BMW vyrábí v USA od roku 1994, Mercedes od roku 1997. Obě automobilky tehdy slyšely na americké investiční pobídky a také se snažili zavčas naskočit na vlnu rostoucí obliby SUV v Americe.