Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V hollywoodském bytě se našlo Ferrari 250 GT. Stálo tady přes 30 let!

Ferrari 250
Ferrari 250
Ferrari 250
Ferrari 250
19 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Historická auta lze objevit všude možně, hlavně v zapomenutých stodolách a garážích. Ale v bytě - a ještě k tomu Ferrari 250 GT?

Sem tam se i dnes objeví vzácné auto, na které se zapomnělo a zůstalo stát po léta v zaprášené stodole, garáži či zapečetěném hangáru. Nebo rovnou celá sbírka. Klasiku v tomto případě představuje francouzský venkov, případně usedlosti v Británii. Také v USA jsou podobných odlehlých míst tisíce. Nálezů sice ubývá, ale nepatří mezi nepravděpodobné.

Ovšem objevit Ferrari 250 GT, které odpočívalo třicet let v kdysi jednopokojovém bytě v západním Hollywoodu? Jde o zdánlivě neuvěřitelnou věci, ale i ta se může stát. Současnému majiteli, právníkovi, který pochopitelně chce zůstat v anonymitě, se to v dubnu 2016 povedlo, nedávno poskytl rozhovor serveru Petrolicious. Nešlo však o úplnou náhodu...

Dostal se k němu přes klienta, který už v důchodovém věku rozprodával svůj majetek včetně onoho bytového domu se stříbrným kupé z roku 1959. Respektive se o autě cosi šuškalo už dříve a jeho existenci mu potvrdila jeho žena, ovšem bez udání tovární značky. Prostě šlo o nějaký starý vůz, který odpočíval v prvním patře budovy, kde dokonce majitel navíc bydlel... Jaké bylo překvapení, když zájemce zjistil, že jde o vzpínajícího se koníka a že je to kupé karosované Pininfarinou! Po několika návštěvách starý pán svolil k jeho prohlídce a nakonec i k prodeji, samozřejmě po dlouhém vyjednávání a přesvědčování.

Po druhém majiteli

Co je to za vůz? Jeho historie byla pečlivě zdokumentována. Exemplář stavěný od října do prosince 1959 koupil John von Neumann, vlastník závodního týmu. Onen druhý majitel od něj ferrari pořídil 29. července 1975 a používal jej osm let. Pak se rozhodl z bezpečnostních důvodů unikát ukrýt na onom velmi nestandardním místě, už tehdy navíc vyžadoval nějaké ty opravy. Třeba vidlicový dvanáctiválec stihl projít kompletní repasí v dílně Briggse Cunninghama...

Dostat auto neporušené dovnitř samozřejmě nebylo snadné, byt měl pouze jedny dveře. Musela se rozebrat jedna zeď a zase znovu složit. Respektive spíše vyklopit, než rozebrat. Navíc tak, aby se o tom nedozvěděli nájemníci. I k této operaci existují podrobné plány, stejně jako k jednotlivým dílům vozu. Vše je dílem právě předchozího majitele, který se pustil do bohužel nedokončené obnovy, proto ferrari vypadá v současnosti tak, jak vypadá. Je bez kol, vymontovaného motoru a s nefunkčními brzdami, ale všechny díly jsou k dispozici, zdá se, že nic nechybí. Sedí i identifikační znaky. Na původní renovaci se pracovalo ještě do začátku 90. let, což prozrazují dochované faktury, chromované části byly přebroušeny a znovu pokoveny.

Za pomoci čtyř dalších lidí a asistence filmového štábu, který musel celou záležitost pochopitelně zdokumentovat, jej právník dostal během pěti hodin z vězení, či spíše hrobu, dokonce i po původních rampách, které zde byly uschovány. „Exhumace“ proběhla až letos v lednu. Přežilo v překvapivě dobrém stavu, nyní se nachází u jednoho odborníka na značku, který zkoumá, zda je opravdu kompletní. Nový vlastník chce skvost zrestaurovat do co nejpůvodnějšího, jak jinak? Už dávno totiž nemá bílé lakování. Zvažuje ovšem ponechat stávající stříbrnou, případně přestříkat na vínovou. To není nic neobvyklého.

Stav zachovalý, renovace nutná

Interiér byl podle hromady dochované dokumentace rudý, nyní je černý, takže jej beztak čeká kompletní přečalounění. Ferrari se také objevilo na obálce jednoho vydání magazínu Road & Track ročníku 1960, ale stále probíhá pátrání po tom, zda jde o stejný, v Kalifornii registrovaný kus, protože postrádalo opěrku hlavy spolujezdcova sedadla... A tohle GT ji má.

Zda bude nabídnuto k prodeji kupříkladu v aukci, sám vlastník v současnosti netuší. Obnova si přece jen vyžádá obří náklady, které se ani přes značnou poptávku po klasických ferrari a z ní pramenící mnohdy až absurdní ceny nemusejí vrátit. Takže se nejspíš stěhovat nebude...

Foto: Ted Gushue/Petrolicious

Vstoupit do diskuze (5)