Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vanda Dendrobium: Divné jméno, s technikou pomáhal Williams

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Singapurská Vanda Electrics vystavuje v Ženevě výsledek projektu elektrického sporťáku. S vývojem i stavbou pomáhal Williams.

Singapur a auta? Každému se vybaví první noční závod MS formule 1. Ale jejich výroba? Za v Ženevě představeným konceptem Dendrobium stojí místní Vanda Electrics. Latinský název dostal hypersport na baterky podle... orchideje. Od monopostů nejprestižnější kategorie se ale hned tak nevzdálil, protože jeho pohonnou jednotku vyvíjela Williams Advanced Engineering z Grove. Pomáhala i se stavbou vozu samotného a také s jeho aerodynamikou.

To je jedna z firem skupiny, kterou založil Frank Williams, patří do ní i Grand Prix Engineering, tedy slavná stáj samotná. Automobilový počin firmy z jihovýchodní Asie se tak rozhodně nemá za co stydět. K Ženevskému jezeru sice zatím Vanda přivezla ne úplně dokončenou slupku, ale už plánuje její (malo)sériovou výrobu, a to od roku 2020. Záleží na množství pozitivních reakcí.

Projekt se rodil dlouho, dle slov šéfky Larissy Tan měli designéři hotové skici již v polovině 90. let. Pochopitelně se ovšem čekalo na to, až vývoj v oblasti elektromotorů a hlavně baterií pokročí. Tvary musely být rovněž nevidovány...

Počítá se se čtyřmi motory, každé dvojici na jedné nápravě s diferenciálem. Přední bude napojen na jednostupňovou převodovku, zadní na vícestupňovou. Odhadované výkony? Maximální rychlost 320 km/h a akcelerace z klidu na stovku za 2,7 s. Parametry soustavy zůstávají tajemstvím, baterie jsou lithium-iontové a nejspíš vlastní výroby. Základ konstrukce tvoří kompozitový monokok a zavěšení dvojitými lichoběžníky, karoserii vyrobili z uhlíkových vláken a brzdy jsou karbon-keramické.

Dendrobium vypadá... zkrátka dramaticky. Špičatá příď se splitterem připomíná monoposty, případně hybridní prototypy třídy LMP, jen je vyšší a má i masku. Svislá hlavní světla jsou umístěna na blatnících. Otevírá se vlastně celý kokpit včetně střechy, vůz pak vzhledem odpovídá oné květině, podle které dostal své jméno. Motýlí dveře se vyklápějí vzhůru, ovšem pozor, jsou zavěšeny vzadu! Koncové diody byly kompletně začleněny do křídla, což působí hodně originálně. Vzadu najdeme rovněž dvojitý difuzor, centrálně umístěné osvětlení je ve skutečnosti indikátorem dobíjení a konektor se nachází uprostřed něj.

Zrcátka nahradily kamery s výstupy na dvou displejích v kokpitu. Ty našly místo vedle centrální digitální obrazovky, kterou lze ovládat i tlačítky. Pilot sedí vpravo v červené anatomické sedačce, zbytek minimalistického kokpitu je černý. Kůži dodala skotská Bridge of Weir Leather Company, která existuje už 112 let. Koncept na první pohled připomíná spíše okruhový speciál, cílem je hmotnost 1750 kg. Dostal dvaceti-, respektive jedenadvacetipalcová kola s pneumatikami od Michelinu.

Vanda Electrics chystají v brzké době i jiné elektromobily, navíc podstatně levnější: terénní užitkový Ant Truck a jednostopé vozítko Motochimp.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
8. 3. 2017 08:16
2 motory na nápravě
Zajímalo by mě v čem je výhodné popsané řešení se dvěma motory na nápravě, které ovšem díky přítomnosti diferenciálu nepohánějí kola samostatně. Tj. nelze je použít například k vektorování sil v zatáčkách tak jak to umí například Rimac, který má také čtyři motory ale každý pohání pouze své kolo