Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VC Číny F1 2016: Závod s chaotickým začátkem ovládl Rosberg

Aleš Dragoun
Diskuze (37)
GP Číny dominoval Nico Rosberg a letos zůstává neporažen. Úvod byl dramatický, praskala přední křídla, vyjel safety car a většina týmů měnila strategie...

Pořadí na startovním roštu dnešní čínské Grand Prix se ještě měnilo, Nico Hülkenberg dostal ještě penalizaci tří míst za svléknutou pneumatiku ve včerejší kvalifikaci. Proč, když za ni nemohl? Nad těmito tresty opravdu zůstává rozum stát. Jednalo se o potenciální nebezpečí pro ostatní, to ano, ale stejně... Počasí se umoudřilo, svítilo slunce a déšť nehrozil.

Začátek závodu byl divoký. Vedení se ujal překvapivě Daniel Ricciardo, ale na strkanici doplatili oba piloti Ferrari. Vettel neměl v první zatáčce příliš místa, protože se do ní nacpal Kvjat, Němec následně narazil do Kimiho. Tomu poškodil vůz a týmový kolega musel do boxů. Tam zamířili také Grosjean a Hamilton, oba rovněž pro nový nos. Ve třetím kole se doslova rozpadla pneumatika vedoucímu Ricciardovi a Rosberg jej bez problémů předjel. Místo stíhačky Hamiltona jsme viděli to samé v podání Vettela, ale záhy vyjel safety car. Většina pilotů kromě Rosberga zajela přezout. Vettel předjížděl soupeře i cestou do boxů! Bez trestu, tady speed limit ještě neplatil...

Za Rosbergem jeli v tu chvílí Massa, Alonso a Wehrlein, ale ti u mechaniků nebyli. Od 9. kola už se zase závodilo a ze šestky se začal dopředu probíjet Kvjat na čerstvém obutí. Vettel pokračoval ve stíhačce z patnáctého místa, měl nejrychlejší superměkkou sadu stejně jako Hamilton. Ten se dostal přes Räikkönena, dopředu se prokousával i smolař Ricciardo. Jak trefně poznamenal Martin Brundle, bývalý pilot a dnes komentátor pro Sky Sports, dění na trati připomínalo závody formule 3, jen s 900 koňmi. Kromě čela se předjíždělo úplně všude a docházelo k situacím, kdy do jedné zatáčky vjíždělo několik vozů najednou!

Ve 14. kole Kvjat předjel Massu a dostal se na druhé místo. Už pátý Vettel, který měl za sebou lehký kontakt s Bottasem, se pověsil na výfuky Alonsovi a krátce na to jej předjel. Ricciardo byl v tu chvíli na desátém místě a Hamilton jedenáctý. Räikkönen jel po druhé zastávce stále vzadu, pro novou sadu si ale zajelo později i druhé ferrari a také Kvjat. Čtyřnásobný mistr světa a mladý Rus se na trati potkali a přetahovali se o příčku s Verstappenem.

Rosberg vedl před ostatními už o 12 s a stavěl v 21. kole. O okruh později sem zamířil i týmový kolega, už počtvrté v tomto závodě! Hülkenberg obdržel další, tentokrát pětivteřinovou penalizaci za příliš pomalou jízdu v boxové uličce. Je tohle normální? Pérez, Button a Bottas bojovali vehementně o pátou příčku, Jenson se ale rychle propadal dozadu. Zato Räikkönen s Hamiltonem dojížděli sedmého Sainze. To už byl závod těsně za polovinou, v čele jel stále Rosberg před Kvjatem a Vettelem.

Obhájce dvou posledních titulů zamířil v 31. okruhu k mechanikům popáté! Přesto se udržel na bodovaných příčkách a ještě předjel Péreze. Důležitější než další zastávka lídra závodu byl souboj Vettela a Kvjata, Němec byl úspěšnější. Šlo o bitvu o průběžný bronz, protože na stříbro vynesla strategie Ricciarda. Ale jeho gumy už byly unavené, stejně jako ty Räikkönenovy.

Sjely se oba williamsy s Hamiltonem a Ricciardem a došlo mezi nimi k několika pěkným soubojům. Nejúspěšnější z nich byl nakonec Australan. Max Verstappen, který byl zpočátku součástí této grupy, zajel po přezutí nejrychlejší kolo. Lewisovi auto nefungovalo tak dobře, sice si vyšlápl na Massu, ale nakonec jej pokořil i Fin s druhým vzpínajícím se koníkem. Ten se dostal záhy také před Brazilce, už na páté místo. Nejrychleji se na trati pohyboval Grosjean!

O Rosbergově triumfu nemohlo být pochyb, letos jej ještě nikdo neporazil a má plný počet bodů v tabulce. Po divokém začátku se dopředu dostali favorité, druhý skončil Vettel, který se ještě jednou omluvil za kolizi s Räikkönenem v úvodu klání. Kvjat vystoupil pro změnu podruhé v životě na stupně vítězů. Problémy měl ke konci ještě Valtteri Bottas, který se propadl až na konec první desítky. Romain Grosjean hlásil, že jeho vůz je neovladatelný, ale cílovou čáru protnul, stejně jako všech ostatních 21 jezdců.

F1 2016 – Celkové pořadí jezdců
1.Nico Rosberg75
2.Lewis Hamilton39
3.Daniel Ricciardo36
4.Sebastian Vettel33
5.Kimi Räikkönen28
6.Felipe Massa22
7.Daniil Kvjat21
8.Romain Grosjean18
9.Max Verstappen13
10.Valtteri Bottas7
11.Nico Hülkenberg6
12.Carlos Sainz4
13.Stoffel Vandoorne1

F1 2016 – Celkové pořadí týmů
1.Mercedes114
2.Ferrari61
3.Red Bull - TAG Heuer57
4.Williams - Mercedes29
5.Haas – Ferrari18
6.Toro Rosso – Ferrari17
7.Force India – Mercedes6
8.McLaren – Honda1

Foto: Jiří Křenek

Aleš Dragoun
Diskuze (37)
18. 4. 2016 10:36
Re: Super závod
A jaké motory by sis představoval? Ty pořádné V12 z 60. a 70. let, co měly výkon jako dnešní atmo V4 dvojlitr? Nebo ty brutální giga turba v 1,5kách, které měly i 1,5s. turbo lag? Ta doba byla svým způsobem skvělá, autentická. Jak James Hunt dokouřil cigáro, dal pusu momentální babě, nasadil helmu a pohnal Laudu. Jo, chlapský, frajrský. Chápu, že se to lidem líbilo.
Jenže tito borci umírali mnohdy zbytečně, kvůli tristní bezpečnosti, kvůli benzínu, který se nedal uhasit. Defakto nebyla sezóna, kdy by někdo nezemřel.

Omezit elektroniku - rozhodně ano! Dát řízení do rukou jezdců a né inženýrů - rozhodně ano. Avšak proč se bránit moderním technologiím? Momentální V6T hybrid se mi líbí, je to konečně posun do 21. století a že je to drahé? No a co... F1 byla vždy drahá.

Mimochodem počet předjetí bez DRS je poslední roky průměrně nejvyšší za x desetiletí...
18. 4. 2016 10:24
Re: WEC nemá konkurenci
:yes:
jen doufej že si ten tvůj příspěvek Petrolhead_CZ nepřečte....To budeš mít odpověď velikosti A4 s výsledkem jak ničemu nerozumíš >:D
Letošní F1 :yes: :yes:
18. 4. 2016 10:23
Re: WEC nemá konkurenci
Taktika v boxech a poruchy, které tě poslali na konec výsledkové listiny v F1 byly vždy. Spíš naopak, dříve hrál faktor poruchy o mnoho větší roli než dnes.
Doporučuji se podívat na nějaké závody z dob Senny, Prosta. Zjistíš totiž, že se tehdy méně předjíždělo a byly větší rozdíly mezi týmy a jejich auty. Např. sezóna 1988, kdy Mclaren - Honda dával kolo i 3. v cíli...
18. 4. 2016 10:18
Re: WEC nemá konkurenci
Slušnej slint. Dám ti radu. Běž se podívat na nějaký závod WEC osobně, bude to skvělý zážitek a tvůj listek alespoň trochu podpoří opravdu tristní návštěvnost této série.
Sleduji motosport cca 20 let od F1, Moto GP, SBK, Indy, Champ car, po WTCC, DTM, WEC (LeMans series) až po kart závody (pravda okrajově). F1 je královna motorsportu a je mi úplně jedno, jestli s tím souhlasíš nebo ne, protože toto netvrdím já, toto tvrdí tvrdá data - je to opravdu globál,ní projekt, točí se v něm nejvíce peněz, je technicky nejnáročnejší motoristická disciplína, jsou v ní nejlepší piloti. F1 momentálně posouvá hranice spalování a hranice efektivity PJ (Mercedes cca 47%). Tomuto se nikdo mimo F1 ani neblíží.

Psát ti o tom, jaká byla akce v prvních 3 závodech letošní sezóny ti asi nemusím. Stejně bys tomu nevěřil.

F1 uměla a myslím, že stále umí napsat velká dramata. Za všechny mě napadá poslední Schumiho jízda v r. 2006, kdy se probíjel celým polem, aby neztratil naději na titul. Nebo rok 2007 a Kimiho titul l 1b. Před Alonsem a Hamiltonem, rok 2008 a brutální závod v Brazílii, kdy byl Massa na pul minuty mistr světa, než v poslední zatáčce Hamilton předjel Toyotu a tím si titul vzal pro sebe.

I WEC píše krásně scénáře a ta série má kvalitu a své kouzlo. Opravdový petrolhead a motoristický nadšenec nikdy nenapíše, že F1 je *.
Avatar - Barrichello
18. 4. 2016 10:17
Re: WEC nemá konkurenci
Pokažená technika? Myslíš jako vinou kolizí vid (Grosjean, Kimi, Hamilton, Vettel) nebo to že někdo jede jako lemra v boxech a dostane pentli (FI), popřípadě že to někomu vůbec nejede (Sauber, Renault a dneska i Haasy).

Ty kolize se většinou stávají proto, že se závodí. Takže nuda rozhodně nebyla. Navíc pole se víc vyrovnalo, zejména Manor zabodoval a už nejezdí s 2 koly ztráy, nýbrž pěkně prohání Renaulty, Saubery a včera i Haas