Veteránské přírůstky v roce 2025: Dostane se i na Peugeot 406, Renault Mégane či Hondu CR-V
V roce 2025 uplyne třicet let od premiéry mnoha zajímavých aut. V druhém díle se podíváme třeba na francouzskou klasiku nebo jedno z nejprodávanějších aut ve Spojených státech.
Čas je relativní, což minimálně s rostoucím věkem pociťuje snad každý z nás. Ostatně kdo by tipnul, že v roce 2025 uplyne 30 let od premiér takových modelů, jako jsou Peugeot 406, první generace Hondy CR-V, MG TF a dalších? Vždyť tahle auta ještě vídáme poměrně často v běžném provozu, případně je máme v garáži a vyjíždíme s nimi za hezkého počasí. Přitom nejstarší exempláře příští rok získají nárok na veteránské registrační značky.
V prvním díle jsme si představili například BMW 5 E39 či sourozeneckou dvojici Ford Galaxy a Volkswagen Sharan. Ani v tomto díle nebude nouze o „normální“ auta, o kterých jsme snili, která jsme řídili, opečovávali a možná ještě stále opečováváme.
Honda CR-V
První generace spolu s Toyotou RAV4 pomohla utvářet tehdy rodící se kategorii sportovně-užitkových aut, která známe pod zkratkou SUV. V půlce 90. let minulého století se tyto vozy ještě úplně nebáli náročnějšího terénu, byť jejich doménou byly především asfaltové silnice. Honda CR-V se postupem času propracovala mezi nejpopulárnější světová auta.
Například ve Spojených státech aktuální, již šestá generace se loni díky 361.457 prodaným exemplářům stala 6. nejprodávanějším automobilem na tamním trhu.
Mercedes-Benz E W210
Kontroverzní „masařka“ neboli čtyřoká generace třídy E s označením W210 přišla v době, kdy Mercedes-Benz šel kvalitativně dolů. Kvůli tomu nemá tohle vydání moc dobré jméno. Nepomohla mu ani diskutabilní spolehlivost, kvůli čemuž dnes již na zachovalý nebo alespoň provozuschopný exemplář narazíte jen zřídka. Konkurenční BMW 5 E39 z prvního dílu je přitom běžnou součástí nejen tuzemského vozového parku.
K dispozici byla velmi pestrá paleta pohonů, která zahrnovala vznětové a zážehové čtyřválce, šestiválce a osmiválce (pouze benzin). Pohon zadních kol doplňovala čtyřkolka 4Matic. A nechyběla ani „ostrá“ varianta AMG s osmiválcovými agregáty.
MG F
Znovuzrozená značka je aktuálně populární hlavně díky malému crossoveru ZS a elektrickému hatchbacku MG4. Jedná se ovšem o čínskou nástupkyni, kdežto roadster MG F vznikl ještě za dob britského panování.
Díky vcelku silné komunitě fanoušků britských aut se tenhle vůz často objevoval i v Česku. Aktuálně narazíte spíše na jeho mladší verzi TF. Obě jsou specifické motorem umístěný uprostřed a pohonem zadních kol, což je koncepce obvyklá spíše pro drahé supersporty. Vedle MG F ji ovšem popularizovala i konkurenční Toyota MR2. Tahle architektura s kratším rozvorem ovšem vyžaduje trochu jiné řidičské návyky. Prakticky vám totiž nedá vědět o tom, že jste se dostali za hranici přilnavosti zadních kol, následnou korekci je proto nutné provést velmi rychle.
Peugeot 406
Velmi povedený nástupce úspěšného modelu 405 se vedle pohledného designu (zejména po faceliftu ze začátku roku 1999) do povědomí zapsal též plavným podvozkem komfortními sedadly. Přesně tyhle vlastnosti jsme na francouzských autech milovali.
Peugeot 406 se může pochlubit velmi širokou nabídkou motorů, mezi nimiž nechyběl ani šestiválec 2.9, který byl nástupcem legendární jednotky PRV z peugeotů, citroënů, renaultů, volv a dalších. Spolu s klasickým sedanem a kombíkem bylo v nabídce též atraktivní kupé s designem od studia Pininfarina, které patří k vyhledávaným youngtimerům za slušné peníze.
Renault Mégane
Náhrada za devatenáctku se povedla. Mégane (tehdy ještě s písmenem „é“) založit širokou rodinu, která v první generaci z roku 1995 zahrnovala čtyřdveřový sedan, dvoudveřové kupé, pětidveřový hatchback, kombi a kabriolet s jedním párem dveří. K tomu navíc dala vzniknout kompaktnímu MPV Scénic (zpočátku ještě Mégane Scénic).
Obě jména přitom dnes patří především elektromobilům, byť megane se v nabídce drží díky hezkému sedanu GrandCoupé. Mimochodem i ten měl skončit (mj. kvůli bezpečnostnímu balíčku GSR II). Díky popularitě v Turecku si ovšem tuhle karosářskou verzi můžete stále objednat i v Česku. Její test přineseme brzy.
Volvo S40
Švédský sedan pod označením S60 žije dodnes. Jeho první generace vznikla ještě v éře před Fordem. Leckoho překvapí, že místo Švédska vznikala v nizozemském Bornu a stála na stejné platformě jako tehdejší Mitsubishi Carisma (mimochodem další z adeptů na veteránské značky v roce 2025).
Na rozdíl od svých větších sourozenců si Volvo S40 muselo vystačit s čtyřválcovými motory, pětiválce ani šestiválce kvůli příbuznosti s Mitsubishi v nabídce nebyly. Sedan se mimochodem měl jmenovat S4. To se ovšem nelíbilo Audi, které tohle označení používalo pro sportovní derivát řady A4. Švédové proto přišli s názvem S40 pro sedan a V40 pro později uvedené kombi.
A jaká další známá auta příští rok oslaví třicetiny? Vedle zmíněného Mitsubishi Carisma třeba také šestá generace Hondy Civic, Chrysler Sebring, Dacia Nova, Ford Fiesta čtvrté generace, první Nissan Almera či osmé vydání Toyoty Corolla. Máte nebo měli některý ze zmíněných vozů? Pochlubte se nám v diskuzi.