Veteránské přírůstky v roce 2025: Mezi klasiku míří Alfa 146, BMW 5 E39 či VW Sharan
Zatímco letos do klubu historických aut zamířila například Škoda Felicia, v roce 2025 právo na veteránské registrační značky získají další auta, která ještě hojně potkáváme v běžném provozu.
Člověk za veterány pořád podvědomě bere automobily vyrobené nejpozději v 80. letech. Právo na speciální registrační značky a status historického vozidla je přitom ohraničeno 30 lety od data výroby vozu, což znamená, že letos se mezi veterány dostaly například první exempláře Škody Felicia. Její větší sestra octavia se po její bok zařadí přespříští rok.
A která auta mezi historiky přivítáme v roce 2025? Z evropského, respektive českého pohledu zaujmou modely od Alfy Romeo, BMW, Fiatu, Fordu či Volkswagenu, které ještě můžete zahlédnout v běžném provozu.
Alfa Romeo 146
Model 146 se od Alfy 145 liší ztvárněním zadní části. Místo hatchbacku se jedná o liftback. Vůz má bohužel poměrně malý nakládací otvor, navíc nakládací hrana zavazadelníku je poměrně vysoko, výhody velké výklopné zádě zde proto nejsou úplně ideálně využity.
K pohonu zprvu sloužily ploché čtyřválce o objemech 1,4, 1,6 a 1,7 litru, které v roce 1997 nahradily modernější agregáty Twin Spark s dvěma zapalovacími svíčkami na válec. Sáhnout jste mohli také po dieselech 1.9 TD a 1.9 JTD, vrcholem se všem stal dvoulitrový benzinový čtyřválec o výkonu až 114 kilowattů, s kterým Alfa 146 na stovku vystřelila už za 8,3 sekundy.
BMW 5 E39
Dodnes nesmírně oblíbená generace řady 5 se pyšní nadčasovým designem. Především verze po decentním, ale esteticky osvěžujícím faceliftu z roku 2000 a s továrním paketem M vypadají skvěle dodnes. Historický potenciál mají především zážehové motory se šesti a osmiválci, diesely (zejména čtyřválcové) takové kouzlo nemají. Navíc jsou technicky komplikovanější, což u takhle starého auta znamená takřka jistou servisní past.
Jako ideální se zdá být verze 530i, která přišla po zmíněné modernizaci. Osmiválce 535i a 540i jsou možná už zbytečné. Naproti tomu vrcholná verze M5 s pětilitrovým osmiválcem s označením S62B50 je zcela doporučeníhodná. Vyplatí se ovšem pouze ve špičkovém stavu.
BMW Z3
Zatímco uzavřené kupé se představilo až v roce 1998, roadster si 30 let od premiéry připomene příští rok. Obě karosářské verze stojí na základech technicky spřízněného BMW 3 Compact, přičemž nejčastěji pravděpodobně narazíte na základní čtyřválec o objemu 1,8, případně 1,9 litru. I v tomhle případě ovšem platí, že nejlepší jsou šestiválce, ideálně kombinované s pětistupňovými manuály Getrag (motory do objemu 2,5 litru) a ZF (2.8, 3.0 a Z3M).
Služebně mladší kupé jsme mohli mít také ve verzi Z3M s 3,2litrovým šestiválcem o výkonu až 239 kilowattů. Právě tahle verze je nejdražší a nejžádanější.
Fiat Barchetta
Levnější alternativa k legendární Mazdě MX-5 stojí na základech první generace Fiatu Punto. Má tedy pohon předních kol, přesto se jedná o jízdně zajímavý sporťáček na víkendové projížďky za pěkného počasí. Pod kapotou pracuje atmosférický čtyřválec o objemu 1,8 litru s výkonem 96 kilowattů, který italskému roadsteru s hmotností lehce přes tunu dává velmi slušnou dynamiku i na dnešní poměry.
Ve srovnání s výše zmíněným BMW Z3 vyjde pořízení Fiatu Barchetta a jeho následný provoz na menší peníze. Jedná se tak o skvělý vstup mezi veteránskou komunitu.
Fiat Bravo a Brava
Fiat u svých kompaktních modelů použil stejný recept jako Alfa Romeo u vozu 145 a 146. Bravo a Brava se proto v podstatě odlišují pouze karoseriemi. První jmenovaný vůz je hatchback s jedním párem dveří, druhý pětidveřový liftback.
Náhrada Fiatu Tipo takovou díru do světa neudělala a svým způsobem předznamenala postupný úpadek Fiatu, který nezachytil nástup korejských automobilek a v žebříčku nejprodávanějších značek v Evropě se propadává až daleko za své největší konkurenty. Výjimkou je pouze domácí trh, byť i tam automobilka v říjnu 2024 skončila až třetí.
Ford Galaxy/Volkswagen Sharan
První generace těchto MPV vznikala ještě po boku Seatu Alhambra. Španělský sourozenec se ovšem představil až v roce 1996. Ford Galaxy spolu s Volkswagenem Sharan přišly v době rozkvětu kategorie velkoprostorových aut třídy MPV, kterou ovšem v posledních letech „zabily“ crossovery a SUV. Ostatně ani jeden z následovníků prvních generací se již nevyrábí.
Dodnes legendární diesely 1.9 TDI (a později též 2.0 TDI) od Volkswagenu doplňují atmosférické benziny a přeplňovaná varianta 1.8 Turbo. Za zmínku ovšem stojí především vcelku unikátní zážehový šestiválec 2.8 VR6 s velmi úzkým rozevřením válců, který bylo možné kombinovat s pohonem všech kol. Tuhle jednotku si ostatně pamatujeme například i z první Škody Superb.
Rok 1995 ovšem přinesl premiéry i dalších velmi zajímavých aut, která si představíme v dalším dílu.