Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, co mají společného sériová a soutěžní Fabia?

Jan Zajíc
Diskuze (2)

I když je spojuje jméno, jsou soutěžní Škoda Fabia RS Rally2 a sériová Škoda Fabia samozřejmě prakticky jiná auta. Přesto mají několik věcí společných.

Jedna podobnost je zřejmá na první pohled: design. Pojítkem je ovšem také samotná konstrukce karoserie. „Pravidla jsou striktní a vyžadují, aby byla karoserie závodního auta shodná s tou u sériového vozu. Výjimkou je jen možnost rozšířit auto pomocí blatníků a nárazníků. Můžeme pracovat se spojlery a do podlahy můžeme zabudovat tunel pro pohon všech kol,“ vysvětluje Aleš Rada, vedoucí techniky závodního vozu oddělení Škoda Motorsport.

Současná soutěžní Fabia navazuje na tu sériovou i mezigenerační změnou rozměrů. Má delší rozvor než předchůdce a je širší, což celkově umožňuje lépe pracovat s těžištěm auta. Pomáhá jí také lepší aerodynamika sériového modelu, byť větší rozměry přinesly i větší čelní plochu vozu.

Kromě už zmíněných odlišných nárazníků a blatníků nebo nových spojlerů závodní stroj dostal jiná zrcátka, dále je vybavena povinnými zámky kapoty, „střešní ventilaci“ pro přívod vzduchu do interiéru, polykarbonátovými okny bočních dveří a dalšími detaily. Liší se i kola, která týmy volí podle podmínek konkrétní rallye.

Zatímco zvenku je podobnost obou vozů patrná, uvnitř už by asi příbuznost jen tak někdo nehádal. Přestože třeba základní pozice palubní desky je vzhledem ke konstrukci obou aut v podstatě shodná, „výbava“ a koncepce ovládání se samozřejmě liší. Fabia RS Rally2 vše podřizuje výkonu a nízké hmotnosti.

Video se připravuje ...

U závodního stroje hraje hlavní roli robustní bezpečnostní rám chránící posádku, nechybějí skořepinová sedadla a šestibodové bezpečnostní pásy. Liší se také přístrojové vybavení, pozice páky ruční brzdy nebo sestava pedálů. Přesto některé detaily zůstaly zachovány, týká se to například klik dveří nebo loga na volantu. To ale funguje jako startovací tlačítko.

Řadu odlišností pochopitelně najdeme v technice, byť třeba motor závodního auta musí vycházet ze sériového agregátu. „Kompletně z našeho vývoje pochází veškeré podvozkové díly, ty nemají se sérií nic společného,“ říká Aleš Rada. Přední a zadní náprava soutěžního vozu musí být typu McPherson. Civilní provedení má takovou nápravu jen vpředu, vzadu je kliková náprava s vlečenými rameny.

Liší se i brzdy, byť oba vozy mají na obou nápravách brzdy kotoučové. Z vlastního vývoje Škoda Motorsport pochází rovněž převodovka, která mimochodem závodnímu speciálu dovoluje maximální rychlost okolo 200 km/h, takže sériová Fabia Monte Carlo osazená nejsilnějším nabízeným agregátem 1.5 TSI o výkonu 110 kW dovede být rychlejší, rozjede se až na 222 km/h.

Závodní speciál s přeplňovaným motorem 1,6 litru, pohonem všech kol a výkonem 214 kW je pochopitelně mnohem lepší v akceleraci.

Na závěr ještě dodáme, jak se liší cena. Zatímco Fabia Monte Carlo, která posloužila jako sériovka ke srovnání, startuje na 499.900 Kč, Fabia RS Rally2 stojí více než desetinásobek.

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Doporučujeme

24. 3. 2023 21:16
Re: Společné věci
Asi tak :-[]
Avatar - Mikesus
24. 3. 2023 20:32
Společné věci
Jsou tedy jméno, počet kol, zrcátek a volantu.