Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Escort Cosworth RS
Ford Escort Cosworth RS
Ford Escort Cosworth RS
Ford Escort Cosworth RS
22 Fotogalerie

Víte, jak vznikl ikonický spoiler Escortu Cosworth? Původně měl být ještě divočejší

Ford Escort RS Cosworth patří mezi nejdůležitější auta 90. let. Možná i vy si ale na první dobrou vybavíte především jeho podivný zadní spoiler.

Šlo vlastně o spoilery dva - jeden nahoře, druhý pod ním a oba díly byly spojeny jakýmsi sloupkem. Výsledek byl opravdu neotřelý. A také nápadný.

Pozoruhodné však je, že původně měl být tento prvek ještě výraznější. Jak prozradil Frank Stephenson, muž stojící za podobou legendárního hot-hatche, pro Escort Cosworth počítal se spoilerem nikoli se dvěma, ale rovnou třemi "křídly".

Stephenson se při návrhu inspiroval Fokkerem Dr.I, německým trojplošným stíhacím letounem z 1. světové války, na němž létalo i legendární stíhací eso Manfred von Richthofen - známý jako Rudý baron.

Nápad však nakonec u Fordu neprošel, údajně kvůli úspoře nákladů (dva spoilery jsou levnější než tři, sice o chlup, ale jsou), a tak si Escort musel vystačit s jednodušším řešením.

Stephensona výsledek dodnes mrzí. Jeho návrh totiž neměl být jen designovou zajímavostí, ale měl pozitivně ovlivnit i ovladatelnost vozu. Designéra proto příliš neutěšuje skutečnost, že i vybrané úsporné řešení patří mezi ikonické detaily vozu. "Je to podobné, jako když se narodí dítě s devíti prsty," hledá Stephenson příměr.

Ford Escort RS Cosworth vznikl jako homologační speciál v době, kdy se Ford pustil do světového šampionátu v rallye skupiny A. Vyráběl se v letech 1992 až 1996. Ve své době šlo o jedno z nejrychlejších aut, jaké jste si mohli koupit, přitom stálo méně než podobně schopná konkurence v podobě vyloženě sportovních vozů.

O pohon ostrého Escortu se stará turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr o výkonu 167 kW, který hatchback dostal z klidu na stovku za 5,7 sekundy. Maximálka přesahovala 230 km/h.