Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vodíku se letos nedaří. V Poznani přestalo fungovat všech 25 vodíkových busů

Solaris Urbino 12 Hydrogen
Solaris Urbino 12 Hydrogen
Solaris Urbino 12 Hydrogen
Solaris Urbino 12 Hydrogen
19 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (9)

Vodíkové autobusy jsou brány jako zajímavá alternativa pro ty elektrické. Sice jsou dražší na nákup i provoz, mají náročnější údržbu a potřebují speciální a drahou infrastrukturu, ale zato se tankují rychleji. Polská města Poznaň a Valbřich však s nimi narazily na nečekané problémy.

Vodík jako palivo pro dopravu to nemá snadné. Infrastruktura se nezlepšuje nijak zásadně, náklady jsou stále velmi vysoké a zlepšující se elektromobily postupně omezují výhody vodíkového pohonu. V osobních autech je dnes vodík v podstatě mrtvý, prodeje už začaly celosvětově dokonce klesat. Pořád se mu ale slibuje nějaká budoucnost v užitkových vozech, kde nižší váha palivových článků a rychlé tankování rozhodně dávají smysl.

Jenže realita dokáže i nadějným projektům hodit klacky pod nohy. Ukázalo se to 3. března v polském městě Poznaň, které provozuje 25 vodíkových autobusů v místním dopravním podniku. Ani jeden z nich ráno nebyl schopen nastartovat a odjet. Palubní systémy totiž zaznamenaly neočekávané selhání, které pravděpodobně způsobila nedostatečná kvalita natankovaného vodíku.

Šlo o autobusy s vodíkovými palivovými články Solaris Urbino 12 Hydrogen, tedy lokální výrobu z Bolechowa jen pár kilometrů od Poznaně. Každý kus vyšel v přepočtu na 19 milionu korun, v provozu byly od roku 2023 a selhání přišlo jen pár dní po podpisu smlouvy o dodání dalších devíti kusů. Na linkách je musely zastoupit elektrické a dieselové busy a na opravě vodíkových solarisů se stále pracuje.

Tankovány byly na veřejné plničce v Poznani, kterou provozuje polská firma Orlen. Podle vyjádření solarisu musí čistota vodíku použitého v autobusu dosahovat 99,97 %. Vodík dodaný stanicí ale zřejmě takové čistoty nedosáhl a je možné, že došlo k poškození palivového článku.

Nejde o první nepříjemnosti vodíkových Solarisů, od počátku roku jsou s nimi problémy i v městě Valbřich v jihozápadním Polsku. Tamní flotila 14 kusů se mimo jiné potýkala s vadnými bateriemi od výroby a dalšími závadami, ale právě také s nekvalitním vodíkem.

Video placeholder
Vodíkové autobusy Solaris • Zdroj: Solaris

Tamní dopravní podnik navíc dosud nemá trvalou vodíkovou stanici a musí si vystačit s mobilní, která ale naplní nádrže autobusů jen do 40 – 60 %. Trvalá se staví, kritizován je ale fakt, že kilo vodíku bude na ní od Orlenu tamní dopravní podnik kupovat v přepočtu za 550 Kč. Přesto i Valbřich podepsal dodávku dalších 14 kusů vodíkových Solarisů.

V EU bylo v roce 2024 registrováno 378 autobusů s palivovými články, o 82 % více než předchozí rok. Polský Solaris je jejich největším výrobcem, ovládá kolem 65 % trhu s vodíkovými busy. Pro srovnání, v loňském roce bylo v EU registrováno 6 587 nových bateriových elektrobusů, meziročně o 27 % více.

Vstoupit do diskuze (9)