Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Solaris Urbino 12 Hydrogen
Solaris Urbino 12 Hydrogen
Solaris Urbino 12 Hydrogen
Solaris Urbino 12 Hydrogen
19 Fotogalerie

Vodíku se letos nedaří. V Poznani přestalo fungovat všech 25 vodíkových busů

Michal Dokoupil

Vodíkové autobusy jsou brány jako zajímavá alternativa pro ty elektrické. Sice jsou dražší na nákup i provoz, mají náročnější údržbu a potřebují speciální a drahou infrastrukturu, ale zato se tankují rychleji. Polská města Poznaň a Valbřich však s nimi narazily na nečekané problémy.

Vodík jako palivo pro dopravu to nemá snadné. Infrastruktura se nezlepšuje nijak zásadně, náklady jsou stále velmi vysoké a zlepšující se elektromobily postupně omezují výhody vodíkového pohonu. V osobních autech je dnes vodík v podstatě mrtvý, prodeje už začaly celosvětově dokonce klesat. Pořád se mu ale slibuje nějaká budoucnost v užitkových vozech, kde nižší váha palivových článků a rychlé tankování rozhodně dávají smysl.

Jenže realita dokáže i nadějným projektům hodit klacky pod nohy. Ukázalo se to 3. března v polském městě Poznaň, které provozuje 25 vodíkových autobusů v místním dopravním podniku. Ani jeden z nich ráno nebyl schopen nastartovat a odjet. Palubní systémy totiž zaznamenaly neočekávané selhání, které pravděpodobně způsobila nedostatečná kvalita natankovaného vodíku.

Šlo o autobusy s vodíkovými palivovými články Solaris Urbino 12 Hydrogen, tedy lokální výrobu z Bolechowa jen pár kilometrů od Poznaně. Každý kus vyšel v přepočtu na 19 milionu korun, v provozu byly od roku 2023 a selhání přišlo jen pár dní po podpisu smlouvy o dodání dalších devíti kusů. Na linkách je musely zastoupit elektrické a dieselové busy a na opravě vodíkových solarisů se stále pracuje.

Tankovány byly na veřejné plničce v Poznani, kterou provozuje polská firma Orlen. Podle vyjádření solarisu musí čistota vodíku použitého v autobusu dosahovat 99,97 %. Vodík dodaný stanicí ale zřejmě takové čistoty nedosáhl a je možné, že došlo k poškození palivového článku.

Nejde o první nepříjemnosti vodíkových Solarisů, od počátku roku jsou s nimi problémy i v městě Valbřich v jihozápadním Polsku. Tamní flotila 14 kusů se mimo jiné potýkala s vadnými bateriemi od výroby a dalšími závadami, ale právě také s nekvalitním vodíkem.

Video placeholder
Vodíkové autobusy Solaris • Solaris

Tamní dopravní podnik navíc dosud nemá trvalou vodíkovou stanici a musí si vystačit s mobilní, která ale naplní nádrže autobusů jen do 40 – 60 %. Trvalá se staví, kritizován je ale fakt, že kilo vodíku bude na ní od Orlenu tamní dopravní podnik kupovat v přepočtu za 550 Kč. Přesto i Valbřich podepsal dodávku dalších 14 kusů vodíkových Solarisů.

V EU bylo v roce 2024 registrováno 378 autobusů s palivovými články, o 82 % více než předchozí rok. Polský Solaris je jejich největším výrobcem, ovládá kolem 65 % trhu s vodíkovými busy. Pro srovnání, v loňském roce bylo v EU registrováno 6 587 nových bateriových elektrobusů, meziročně o 27 % více.