Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Voisin v Linas-Montlhéry: Návrat po 90 letech

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 2. 6. 2016 • 15:50
14
Zobrazit náhledy (14)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Továrna Avions Voisin proslula extravagantními automobily, jak závodními, tak i cestovními pro bohatou klientelu. Gabriel Voisin si na takové vozy coby původně letecký konstruktér potrpěl...

Voisin stavěl opravdu neotřelé automobily v letech 1919-1939. Čtyři z nich uvidíme letos v září na francouzském okruhu Linas-Montlhéry. Trať s vysokými klopenými zatáčkami (až 51 stupňů) navrhl Raymond Jamin a byla otevřena v říjnu 1924. Bylo zde překonáno přes 1800 rekordů, konala se tu v meziválečném období jak francouzská automobilová, tak i motocyklová Grand Prix. Nejvyšších rychlostí se dosahovalo až nahoře za červenou čarou, svého času tu závodila i naše Eliška Junková. Krátce na to přibyl také dvanáctikilometrový silniční okruh, který se dal s oválem propojit. Ten byl hostem vytrvalostních 1000 km Paříže, motocyklového Bol d’Or, ale třeba i světového šampionátu v cyklistice!

Které vozy Voisin se zde letos představí? Model C1 Competition (1921) vycházel ze série a na světě existuje pouze jediný. Soukromí jezdci si ale převlékali původně cestovní auta s obřími čtyřlitrovými šoupátkovými čtyřválci systému Knight do lehkých karoserií a dobývali s nimi vavříny v různých podnicích. Sportovně-závodní verze modernějšího typu C3 obsadila první tři místa v Grand Prix Štrasburku o rok později.

C6 Laboratoire byl jedním z nejzajímavějších vozů Velkých cen v celé jejich historii. Voisinovi s ním pomáhal André Lefèbvre (ano, ten André Lefèbvre, který později proslul u Citroënu). Nekonvenční auto mělo vzadu zakrytá kola a v přídi znovu šoupátkový šestiválcový dvoulitrový motor s hořčíkovými písty! Voisin na něj koupil licenci. Výkon pouhých 80 koní (59 kW) doháněly vozy nízkou hmotností 660 kg. Kromě částečně dřevěného rámu byly totiž většinou z hliníku, měly i lehká disková kola. Rychlostí 175 km/h na nejlepší nestačily, přesto v Grand Prix francouzského autoklubu ACF konané v roce 1923 v Tours dojel alespoň jeden na pátém místě. Řídil jej samotný Lefèbvre. Andrého Morela diskvalifikovali, Henri Rougier a Arthur Duray nedokončili.

Šestilitrový speciál s výkonem 155 kW překonal 17 rychlostních rekordů včetně těch na 3000 mil, 5000 km a hlavně čtyřiadvacetihodinovky, to se psalo 26. září roku 1927. Na okruh se tedy vrátí po 89 letech. Předchozím držitelem byl velký Renault 40 CV typu NM, jednomístný speciál, který dosáhl v červenci 1926 na čtyřiadvacet hodin průměru 174,66 km/h. Mělo se za to, že tato rychlost vydrží delší dobu, ale posádka Morel/Kiriloff/Marchand na voisinu hranici posunula na 183,79 km/h.

Všechny čtyři vozy se představí v akci na Les Grandes Heures Automobiles (LGHA) 24. a 25. září 2016, jedná se o druhý ročník. Část okruhu včetně klopené dráhy stále pro historické podniky funguje a dá se po ní jezdit. Naposledy se zde skutečně závodilo v roce 2004, dnešní okruh měří 3,5 km. Voisiny pocházejí z kalifornské sbírky Petera Mullina. Na setkání tedy přicestují až ze západu USA, z Oxnardu. Celkem tu bude k vidění přes dvě stovky strojů, jak aut včetně bestií skupiny B, tak motocyklů. Další vzácné exempláře představí různé značkové kluby.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku