Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Voisin v Linas-Montlhéry: Návrat po 90 letech

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Továrna Avions Voisin proslula extravagantními automobily, jak závodními, tak i cestovními pro bohatou klientelu. Gabriel Voisin si na takové vozy coby původně letecký konstruktér potrpěl...

Voisin stavěl opravdu neotřelé automobily v letech 1919-1939. Čtyři z nich uvidíme letos v září na francouzském okruhu Linas-Montlhéry. Trať s vysokými klopenými zatáčkami (až 51 stupňů) navrhl Raymond Jamin a byla otevřena v říjnu 1924. Bylo zde překonáno přes 1800 rekordů, konala se tu v meziválečném období jak francouzská automobilová, tak i motocyklová Grand Prix. Nejvyšších rychlostí se dosahovalo až nahoře za červenou čarou, svého času tu závodila i naše Eliška Junková. Krátce na to přibyl také dvanáctikilometrový silniční okruh, který se dal s oválem propojit. Ten byl hostem vytrvalostních 1000 km Paříže, motocyklového Bol d’Or, ale třeba i světového šampionátu v cyklistice!

Které vozy Voisin se zde letos představí? Model C1 Competition (1921) vycházel ze série a na světě existuje pouze jediný. Soukromí jezdci si ale převlékali původně cestovní auta s obřími čtyřlitrovými šoupátkovými čtyřválci systému Knight do lehkých karoserií a dobývali s nimi vavříny v různých podnicích. Sportovně-závodní verze modernějšího typu C3 obsadila první tři místa v Grand Prix Štrasburku o rok později.

C6 Laboratoire byl jedním z nejzajímavějších vozů Velkých cen v celé jejich historii. Voisinovi s ním pomáhal André Lefèbvre (ano, ten André Lefèbvre, který později proslul u Citroënu). Nekonvenční auto mělo vzadu zakrytá kola a v přídi znovu šoupátkový šestiválcový dvoulitrový motor s hořčíkovými písty! Voisin na něj koupil licenci. Výkon pouhých 80 koní (59 kW) doháněly vozy nízkou hmotností 660 kg. Kromě částečně dřevěného rámu byly totiž většinou z hliníku, měly i lehká disková kola. Rychlostí 175 km/h na nejlepší nestačily, přesto v Grand Prix francouzského autoklubu ACF konané v roce 1923 v Tours dojel alespoň jeden na pátém místě. Řídil jej samotný Lefèbvre. Andrého Morela diskvalifikovali, Henri Rougier a Arthur Duray nedokončili.

Šestilitrový speciál s výkonem 155 kW překonal 17 rychlostních rekordů včetně těch na 3000 mil, 5000 km a hlavně čtyřiadvacetihodinovky, to se psalo 26. září roku 1927. Na okruh se tedy vrátí po 89 letech. Předchozím držitelem byl velký Renault 40 CV typu NM, jednomístný speciál, který dosáhl v červenci 1926 na čtyřiadvacet hodin průměru 174,66 km/h. Mělo se za to, že tato rychlost vydrží delší dobu, ale posádka Morel/Kiriloff/Marchand na voisinu hranici posunula na 183,79 km/h.

Všechny čtyři vozy se představí v akci na Les Grandes Heures Automobiles (LGHA) 24. a 25. září 2016, jedná se o druhý ročník. Část okruhu včetně klopené dráhy stále pro historické podniky funguje a dá se po ní jezdit. Naposledy se zde skutečně závodilo v roce 2004, dnešní okruh měří 3,5 km. Voisiny pocházejí z kalifornské sbírky Petera Mullina. Na setkání tedy přicestují až ze západu USA, z Oxnardu. Celkem tu bude k vidění přes dvě stovky strojů, jak aut včetně bestií skupiny B, tak motocyklů. Další vzácné exempláře představí různé značkové kluby.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)