Volkswagen Crafter BlueTDI: S AdBlue k čistším výfukovým plynům a Euro 5
Technologie AdBlue se již osvědčila jako účinná metoda čištění výfukových plynů vznětových motorů nákladních vozidel a autobusů. V katalyzátoru dochází za přítomnosti neškodného 32,5% vodního roztoku močoviny k přeměně oxidů dusíku ve výfukových plynech na dusík a vodu.
Čištění výfukových plynů je umožněno vstřikováním roztoku močoviny do výfukového potrubí v závislosti na zatížení motoru. Spotřeba AdBlue může dosahovat až 1 % spotřeby nafty. Při teplotě přesahující 200 °C se močovina obsahující dusík přeměňuje ve zlomku sekundy na amoniak (NH3), který v katalyzátoru reaguje s oxidy dusíku (NOx) na dusík (N2) a vodu (H2O). Soustavu dodatečného čištění výfukových plynů doplňuje filtr pevných částic a před ním umístěný oxidační katalyzátor. Objem nového filtru pevných částic vzrostl o 10 procent, což v kombinaci s novou koncepcí řízení teploty zajišťuje optimalizované regenerování filtru.
Obsluha vozidel s AdBlue je velmi snadná. Redukční činidlo se doplňuje do samostatné nádrže o objemu 28, resp. 29 litrů v závislosti na typu karoserie. U skříňových dodávek je plnicí hrdlo umístěno v motorovém prostoru, ostatní provedení s otevřenou nástavbou mají hrdlo přímo na samotné palivové nádrži. Během prvních tří let provozu vozidla je doplňování AdBlue bezplatnou součástí údržby v autorizovaných servisech.
Pokud množství AdBlue v nádrži klesne pod určitou úroveň ještě před termínem příští servisní prohlídky, rozsvítí se v přístrojové desce kontrolka, která na tuto skutečnost řidiče opticky i akusticky upozorní. Zbývající množství AdBlue v tomto případě vystačí pro ujetí až 2400 km. Jestliže ani po ujetí této vzdálenosti nebude aditivum doplněno do plného stavu, sníží řídicí jednotka točivý moment motoru o 25 %.
Uživatel vozidla může redukční činidlo AdBlue doplnit také sám u čerpací stanice, a to buď u speciálního stojanu nebo z obchodního desetilitrového balení. Takto doplněné aditivum bude uživateli následně po dobu tří let od data prodeje vozidla na základě předložení účtu proplaceno v síti autorizovaných servisů.
Motor dále používá recirkulaci výfukových plynů EGR (Exhaust Gas Recirculation), aby se omezila samotná tvorba oxidů dusíku. Technologie AdBlue v tomto případě umožňuje mírně snížit objem zpětně vedených výfukových plynů. Díky tomu pracuje motor TDI s vyšší termodynamickou účinností, čímž klesají emise pevných částic a spotřeba paliva.
V kombinaci s nově konstruovanou šestistupňovou mechanickou převodovkou, která umožňuje mírné snížení otáček při jízdě na vyšší převodové stupně, došlo v porovnání s předchozími modely Euro 4 ke snížení spotřeby paliva až o 0,9 l/100 km. Navíc znamená zavedení normy Euro 5 pro všechny čtyři dodávané motory TDI zvýšení točivého momentu o 7 až 14 procent v závislosti na výkonové variantě (od 65 do 120 kW).