Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen následuje Mercedes, odmítá nové klimatizační chladivo

Volkswagen následuje Mercedes, odmítá nové klimatizační chladivo

Volkswagen následuje Mercedes, odmítá nové klimatizační chladivo Zdroj: acz

Diskuze (48)
Nová naplň do klimatizací aut je sice šetrnější k životnímu prostředí než ta předchozí, je však nebezpečnější. I tak ji EU zatím vyžaduje.

Volkswagen oznámil, že až do odvolání nebude používat nové klimatizační chladivo R-1234yf. Tímto krokem následuje Mercedes-Benz, který tak učinil již loni. Mercedes dříve zjistil, že je tato náplň nebezpečná.

R-1234yf (nebo také HFO-1234yf), dílo společností DuPont a Honeywell, se přitom má stát v podstatě jedinou náplní do klimatizací v automobilech prodaných ve státech Evropské unie i dalších zemích. Od začátku letošního roku je toto chladivo v EU pro nově homologované vozy už povinné, stávající R134a se bude moci používat jen do roku 2017.

Mercedes-Benz ale při loňských testech zjistil, že je chladivo nebezpečné. Při styku s horkými kovovými částmi (zejména motoru například při nehodě) je chemikálie hořlavá a navíc se chová jako kyselina a je tedy schopna nebezpečně poleptat kůži i sliznice. Kvůli tomu už Mercedes ve svých autech v USA začal toto chladivo vyměňovat za předchozí R134a.

DuPont a Honeywell se netají tím, že látka R-1234yf je skutečně hořlavá, na její obranu tvrdí, že v autech je více hořlavých kapalin. Firmy tak naznačují, že Mercedes chladivo kritizuje kvůli tomu, že se mu nechce platit vyšší cenu. R-1234yf je skutečně dražší, náplň do jednoho nového vozu stojí asi 1.400 korun, zatímco naplnění dosavadní klimatizace stojí v servisu zhruba polovinu.

Společnosti navíc chladivo několik let testovaly, prošlo i některými průmyslovými testy, které ji označily za dostatečně bezpečnou. Vztahují se však na ni různé bezpečnostní předpisy, například musí být skladována jako hořlavá látka.

Ostatní automobilky ale na test Mercedesu už zareagovaly a provádí vlastní zkoušky tohoto chladiva. Volkswagen dokonce chystá intenzivnější práce na vývoji klimatizací plněných oxidem uhličitým, který je nehořlavý.

Taková Toyota ale tvrdí, že chladivo je bezpečné a používá jej nadále, klimatizace svých aut jím v letošním roce začnou plnit také americké automobilky Buick, Cadillac nebo Chevrolet.

EU k tomu tvrdí, že bude prosazovat dodržování své vyhlášky, zatím ale nepočítá s nějakými sankcemi pro automobilky. Stačilo by přitom, kdyby unie povinnost zavedení nového chladiva odsunula do doby, než bude blíže prozkoumáno.

Důvodem pro zavádění chladiva R-1234yf je fakt, že je mnohem šetrnější k životnímu prostřední než stávající R-134a. Honeywell a DuPont vlastní několik patentů týkajících se výroby a složení, jiné firmy tak látku nemohou produkovat.

Vstoupit do diskuze (48)