Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen následuje Mercedes, odmítá nové klimatizační chladivo

David Bureš David Bureš 7. 1. 2013 • 04:10
48
Nová naplň do klimatizací aut je sice šetrnější k životnímu prostředí než ta předchozí, je však nebezpečnější. I tak ji EU zatím vyžaduje.

Volkswagen oznámil, že až do odvolání nebude používat nové klimatizační chladivo R-1234yf. Tímto krokem následuje Mercedes-Benz, který tak učinil již loni. Mercedes dříve zjistil, že je tato náplň nebezpečná.

R-1234yf (nebo také HFO-1234yf), dílo společností DuPont a Honeywell, se přitom má stát v podstatě jedinou náplní do klimatizací v automobilech prodaných ve státech Evropské unie i dalších zemích. Od začátku letošního roku je toto chladivo v EU pro nově homologované vozy už povinné, stávající R134a se bude moci používat jen do roku 2017.

Mercedes-Benz ale při loňských testech zjistil, že je chladivo nebezpečné. Při styku s horkými kovovými částmi (zejména motoru například při nehodě) je chemikálie hořlavá a navíc se chová jako kyselina a je tedy schopna nebezpečně poleptat kůži i sliznice. Kvůli tomu už Mercedes ve svých autech v USA začal toto chladivo vyměňovat za předchozí R134a.

DuPont a Honeywell se netají tím, že látka R-1234yf je skutečně hořlavá, na její obranu tvrdí, že v autech je více hořlavých kapalin. Firmy tak naznačují, že Mercedes chladivo kritizuje kvůli tomu, že se mu nechce platit vyšší cenu. R-1234yf je skutečně dražší, náplň do jednoho nového vozu stojí asi 1.400 korun, zatímco naplnění dosavadní klimatizace stojí v servisu zhruba polovinu.

Společnosti navíc chladivo několik let testovaly, prošlo i některými průmyslovými testy, které ji označily za dostatečně bezpečnou. Vztahují se však na ni různé bezpečnostní předpisy, například musí být skladována jako hořlavá látka.

Ostatní automobilky ale na test Mercedesu už zareagovaly a provádí vlastní zkoušky tohoto chladiva. Volkswagen dokonce chystá intenzivnější práce na vývoji klimatizací plněných oxidem uhličitým, který je nehořlavý.

Taková Toyota ale tvrdí, že chladivo je bezpečné a používá jej nadále, klimatizace svých aut jím v letošním roce začnou plnit také americké automobilky Buick, Cadillac nebo Chevrolet.

EU k tomu tvrdí, že bude prosazovat dodržování své vyhlášky, zatím ale nepočítá s nějakými sankcemi pro automobilky. Stačilo by přitom, kdyby unie povinnost zavedení nového chladiva odsunula do doby, než bude blíže prozkoumáno.

Důvodem pro zavádění chladiva R-1234yf je fakt, že je mnohem šetrnější k životnímu prostřední než stávající R-134a. Honeywell a DuPont vlastní několik patentů týkajících se výroby a složení, jiné firmy tak látku nemohou produkovat.

Související články

Avatar - šmoula nešika
8. 1. 2013 16:23
Re: A že je v autobateriích H2SO4 nikomu nevadí, nikdo se ne
>:D
Avatar - euro89
7. 1. 2013 23:03
R12
To je poprvé, co s VW v něčem souhlasím a v tomhle směru fandím všem, kdo se tomuhle eko-nesmyslu postaví. Sám se v oblasti autoklimatizací pohybuji a přesto, že v práci svým zákazníkům nabízím již nové plničky klimatizací na R-1234yf, se všemi se shodnu, že jde opět o horší produkt, než je ten současný. Vůbec nejlepší chladivo bylo, je a bude stará dobrá R12. Bohužel je zakázaná už tuším od r. 1998 a když jsem sháněl firmu, která by mi tímto chladivem naplnila auto, nesehnal jsem mezi autaři nikoho. Naštěstí existuje u nás jedna firma, která dělá chladírenská zařízení a plní chladivem RS-24, které je povolenou náhradou za R12. To může být dobrý tip pro všechny majitele youngtimerů, kteří nechtějí riskovat, že si s R-134 odrovnají kompresor... :yes:
7. 1. 2013 21:51
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Nemozem riesit vsetky problemy sveta. Tak to bohuzial funguje. Dobry priklad je x metrovy komin tepelnej elektrarne.
Avatar - Ham.
7. 1. 2013 17:15
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
Jasně zaprasíme oceány, tepelné elektrárny dáme mimo města a zaděláme venkov a ve městě nám bude hej. To je to nejnaivnější co jsi mohl napsat, Vítr fouká, proudění v oceánu funguje a my se před tím schováme do města. >:D >:D >:D
7. 1. 2013 17:09
Re: Presne ako nafta - ekologicka, ale skodliva
To je pravda. Ale neznamená to, že větší saze nejsou nebezpečné. Jen se s nimi tělo dokáže lépe poprat. Diskutovalo se také, že DPF mohou problém zhoršit. Vytvoří iluzi bezpečí a ve skutečnosti to, co jimi projde, bude velmi jemné. Objemem může dojít k redukci (a splnění emisích limitů), ale mnohem větší část budou tvořit ty nejmenší saze (cca 10 nm). Právě saze přímovstřikových benzínů spadají z největší části do této nejmenší kategorie a nikdo neví, jestli tam nejsou ještě menší. To samozřejmě nevíme ani u dieselu, kde tomu však nic nenasvědčuje - u něj může paradoxně být do budoucna zdrojem problémů právě filtr, který by mohl větší saze rozmělňovat na malé.

V minulosti jsem tu psal, že větší saze jsou menší zlo, pořád si to obecně myslím, ale není to tak jednoduché. Zdravotní aspekt tu trochu rozváděl Ronault. Saze z TDI PD jsou v porovnání s těmito "ultrajemnými" nebezpečné asi jako dětský zásyp. Hyperbola, ale tohle je teprve to správné svinstvo. Jestli plicní sklípky zní špatně, jak zní buňky?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku