Volkswagen T-Cross: VW oficiálně vstupuje mezi malé křížence
Volkswagen lákal na premiéru T-Crossu hodně dlouhou dobu, kabriolet Breeze měl premiéru už v Ženevě 2016. Nyní konečně rozšiřuje nabídku SUV německé značky, zatím ale v uzavřené verzi. Samotná automobilka popisuje jeho tvary jako svalnaté s výraznou přídí, širokou mřížkou, dlouhými do boků protaženými reflektory a dominantní kapotou, nicméně každý si jistě udělá názor sám. Denní LED a mlhovky najdeme v nárazníku. Bokům dominují dva ostré prolisy. Zadní diodová světla jsou propojena reflexním pásem a orámována černě, opticky tak auto ještě rozšiřují.
Městský crossover pro mladé (i duchem) slibuje rovněž praktičnost, zavazadelník při sklopení v poměru 60:40 dělitelné zadní lavice nabídne až 1281 l, v základním uspořádání pak mezi 385 a 455 l, podle toho, jak vzad jsou zadní sedadla posunuta, dá se s nimi hýbat až o 14 centimetrů. Přitom je T-Cross o 12 centimetrů kratší než T-Roc, měří 4,11 mm, příslušnost do segmentu malých kříženců jasně tvrdí i výška 1558 m. Polo, z jehož platformy MQB vychází, tak přerůstá o 54, respektive 112 mm.
Podvozek má rozvor 2563 mm. Nabídka motorů čítá zatím zážehové tříválce 1.0 TSI ve verzích 70 kW/95 koní a 85 kW/115 k, respektive čtyřválec 1.5 TSI Evo se 110 kW (150 k) a vypínáním poloviny válců. Turbodiesel je jediný: 1.6 TDI s výkonem 70 kW (95 k). Agregáty musí plnit normu Euro 6d – Temp a mají start-stop, tříválce známé konstrukční řady EA211 pak klikovou skříň z lehkého kovu. Převodovky jsou pěti-, případně šestistupňové manuální, nabídka obsahuje i sedmirychlostní DSG. Přehled základních čísel uvádíme v tabulce. Točivý moment se přenáší výhradně dopředu.
Volkswagen T-Cross – základní technické údaje | ||||
Motor | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.5 TSI | 1.6 TDI |
Převodovka/pohon | 5M/přední | 6M (7DS)/přední | 7DS/přední | 5M (7DS)/přední |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 999 | 1498 | 1598 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 70/5500 | 85/5500 | 110/5000-6000 | 70/3250-4000 |
Točivý moment [N.m/min-1] | 175/2000-3500 | 200/2000-3500 | 250/1500-3500 | 250/- |
Maximální rychlost [km/h] | 180 | 193 (193) | 220 | 181 (180) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,5 | 9,9 (9,9) | 7,8 | 12,0 (12,4) |
Cestující uvnitř spočívají vysoko: 597, respektive 652 mm nad vozovkou, o nějakých deset centimetrů výše než u Pola, takže bonusem je dobrý výhled ven. Řidič má standardně výškově nastavitelnou sedačku, všechna okna i obě jsou v základu elektrická, dále je k dispozici rádio a 6,5palcový dotykový displej. Stupeň Life přiadává multifunkční volant, parkovací senzory, manuální klimatizaci, výškově stavitelné místo spolujezdce se sklopným opěradlem i zásuvkou a šestnáctipalcová litá kola. Style už má I LED světla, kožený paket, lepší sedačky, o palec větší ráfky a Climatronic. Dvě dražší výbavy Life a Style je možné rozšířit balíčkem Design a také tradičním sportovním R-Line. Sladit lze barvy exteriéru (celkem 12 odstínů) i interiéru (dekory v černé, oranžové či zelené) a vybrat i osmnáctipalcová kola, zatmavení skel...
Příplatkový virtuální kokpit má dva displeje, druhý dotykový je osmipalcový. Nechybí armáda moderních asistentů: předcházení čelním kolizím s detekcí chodců a automatickým brzděním ve městech, varování před opuštěním jízdního pruhu, hlídač mrtvého úhlu, pomocník při rozjezdu do kopce, příplatkový parkovací asistent, detekce únavy a adaptivní tempomat. Třeba pro smartphony je k dispozici až čtveřice USB portů i indukční dobíjení, T-Cross může mít dále bezklíčkový vstup a startování, automatické přepínání dálkových a tlumených světel i audio Beats...
Rodištěm se stane španělská Navarra, kam Volkswagen investoval miliardu eur. Základní model s motorem 1.0 TSI už zná svou německou cenovku: 17.975 eur (464.300 korun), na český ceník si musíme počkat. Jihoamerický a čínský trh dostanou specifické verze. Segment malých SUV se podle prognóz v příštích deseti letech zdvojnásobí...