Volkswagen Tayron vs. Škoda Kodiaq: Jak se liší a kde jsou stejní?
Stejná technika, jiné rozměry, zavazadelník i struktura výbav. Které sedmimístné SUV je lepší?
Nabídka crossoverů značky Volkswagen se čerstvě rozrostla o model Tayron, který nabídne 5 nebo 7 míst k sezení na rozvoru 2.788 mm a délce 4.792 mm. To jsou parametry velmi blízké Škodě Kodiaq, která stejný počet sedaček nabídne s rozvorem 2.791 mm a celkovou délkou 4.758 mm, resp. 4.761 mm v případě verze se zážehovým motorem o 265 koních.
Není se co divit – tayron je nástupcem tiguanu Allspace, který byl v základu právě kodiaqem minulé generace. Podívali jsme se tedy, kde hledat mezi tayronem a novým kodiaqem rozdíly a kde jsou naopak vozy stejné.
Motorizace a ceny Volkswagenu Tayron | ||||
Motorizace | 1.5 eTSI mHEV | eHybrid 150 kW | eHybrid 200 kW | 2.0 TDI 4Motion |
Převodovka | 7st. DSG | 6st. DSG | 7st. DSG | |
Nejvyšší výkon/točivý moment | 110 kW (150 k)/250 Nm | 150 kW (204 k)/350 Nm | 200 kW (272 k)/400 Nm | 142 kW (193 k)/400Nm |
Nejvyšší rychlost [km/h] | 204 | 210 | 215 | 221 |
Kombinovaná spotřeba | 6,3-7 l/100 km | 0,4 l/100 km + 22,2-24,9 kWh/100 km | 0,5 l/100 km + 24,56 kWh/100 km | 6,4-6,5 l/100 km |
Provozní/maximální hmotnost [kg] | 1.706-1.753/2.140 | 1.954-2.000/2.500 | 1.971-2.000/2.500 | 1.877-1.907/2.390 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg] | 1.800/750 | 2.000/750 | 2.300/750 | |
Dojezd na elektřinu [km] | - | 115-123 | 115-116 | - |
Délka × šířka × výška [mm] | 4.792 × 1.853 × 1.655 | |||
Rozvor náprav [mm] | 2.788 | |||
Základní cena | ||||
People [Kč] | 1.104.900 | 1.170.900 | - | - |
R-Line People [Kč] | 1.313.900 | 1.374.900 | 1.415.900 | 1.569.900 |
Life [Kč] | 1.099.900 | 1.165.900 | - | - |
R-Line [Kč] | 1.284.900 | 1.345.900 | 1.386.900 | 1.540.900 |
České zastoupení Volkswagenu spustilo konfigurátor tayronu trh se čtyřmi motorizacemi, z nichž tři jsou shodné s kodiaqem – jde o základní 1.5 TSI s mild hybridní technikou, která dává 150 koní a 250 Nm, plug-in hybrid o kombinovaném výkonu 204 koní a točivém momentu 350 Nm, a konečně turbodiesel s pohonem všech kol a výkonem 193 koní a točivým momentem 400 Nm.
Čtvrtá motorizace tayronu je 272k plug-in hybrid. Kodiaq ke třem sdíleným pohonům navíc nabízí slabší diesel o 150 koních s pohonem přední nápravy a zážehový dvoulitr o 204 koních se čtyřkolkou. V technických datech také nacházíme verzi s motorem 2.0 TSI o výkonu 265 koní, ale ta chybí v ceníku i v konfigurátoru.
Tři motorizace kodiaqu, které v konfigurátoru tayronu nevidíme, tedy 150k TDI, 204k TSI a 265k TSI jsou podle tiskové zprávy dostupné k objednání u prodejců a v internetovém konfigurátoru budou dostupné později. Totéž platí o výbavovém provedení Elegance.
Motorizace a ceny Škody Kodiaq | ||||||
Motorizace | 1.5 eTSI mHEV 110 kW | 2.0 TSI 150 kW 4×4 | 2.0 TSI 195 kW 4×4 | iV 150 kW | 2.0 TDI 110 kW | 2.0 TDI 142 kW 4×4 |
Převodovka | 7st. DSG | 7st. DSG | 7st. DSG | 6st. DSG | 7st. DSG | 7st. DSG |
Nejvyšší výkon/točivý moment | 110 kW (150 k)/250 Nm | 150 kW (204 k)/320 Nm | 195 kW (265 k)/400 Nm | 150 kW (204 k)/350 Nm | 110 kW (150 k)/360 Nm | 142 kW (193 k)/400 Nm |
Nejvyšší rychlost [km/h] | 205-207 | 222-226 | 231 | 210 | 203-205 | 217-220 |
Kombinovaná spotřeba | 5,9-6,6 l/100 km | 7,4-8,0 l/100 km | 8,2-8,6 l/100 km | 0,4-0,5 l/100 km + 17,2-20,5 kWh/100 km | 5,3-5,9 l/100 km | 5,9-6,6 l/100 km |
Provozní/maximální hmotnost [kg] | 1.664-1.907/2.181-2.424 | 1.765-2.012/2.340-2.502 | 1.859-2.010/2.390-2.500 | 1.971-2.087/2.432 | 1.737-1.986/2.235-2.506 | 1.800-2.047/2.340-2.510 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg] | 1.800/750 | 2.300-2.500/750 | 1.800/750 | 2.000/750 | 2.300-2.500/750 | |
Standardní/maximální objem zavazadelníku [l] | 845-910/2.035-2.105 | 745/1.945 | 845-910/2.035-2.105 | |||
Objem zavazadelníku za 3. řadou sedadel [l] | 340 | - | 340 | |||
Dojezd na elektřinu [km] | - | - | - | 109-125 | - | - |
Délka × šířka × výška [mm] | 4.758 × 1.864 × 1.656 | 4.761 × 1.864 × 1.656 | 4.758 × 1.864 × 1.656 | |||
Rozvor náprav [mm] | 2.791 | |||||
Základní cena | ||||||
Selection [Kč] | 980.000 | 1.110.000 | - | 1.150.000 | 1.040.000 | 1.170.000 |
Exclusive Selection [Kč] | 1.225.000 | 1.355.000 | - | 1.395.000 | 1.285.000 | 1.415.000 |
Sportline [Kč] | 1.100.000 | - | - | 1.270.000 | 1.160.000 | 1.290.000 |
Třebaže jsou parametry motorů stejné, obě auta se v jednotlivých verzích liší hmotnostmi, normovanými hodnotami spotřeby paliva i třeba nejvyššími rychlostmi. Naopak nejvyšší hmotnosti přívěsů jsou vesměs stejné – u obou aut sahají od 1,8 do 2,5 tuny.
Co se týče rozměrů, celkově o chloupek kratší kodiaq je bez zrcátek o 11 mm širší než tayron. Vnitřní rozměry, nebo třeba objem zavazadelníku rozepsaný pro jednotlivé verze s pěti i sedmi sedačkami, u tayronu zatím známe jen číslo 850 litrů u sedmimístné, resp. 885 litrů u pětimístné verze. V obou případech platí pro prostor za druhou řadou sedaček, kde kodiaq nabídne 845, resp. 910 litrů – a v zavazadelníku tedy je očividně o něco větší. Za třetí řadou sedaček má kodiaq ještě 340 litrů pro zavazadla a s výjimkou plug-in hybridu nabízí celkový objem za předními sedadly po strop přes 2 m3.
Jisté rozdíly nacházíme i v případě výbavy, kdy základní tayron Life i kodiaq Selection nabídnou třízónovou klimatizaci, couvací kameru, základní LEDkové světlomety, displej v místě přístrojového štítu či vyhřívané přední sedačky. Tayron Life však má vyhřívaný i volant a tempomat je už v základu i adaptivní, kdežto u kodiaqu Selection je obyčejný. Také tu je 13“ displej infotainmentu a další, zhusta efektní prvky, jako podsvícená loga na obou stranách, které mají důvod v základní ceně o 270 tisíc korun vyšší.
Kodiaq Exclusive Selection nabízí světlomety LED Matrix, adaptivní tempomat s aktivním vedením v jízdním pruhu a asistentem jízdy v koloně, head-up displej, podsvícenou masku chladiče, adaptivní podvozek, vyhřívaný volant či červenou, nikoliv černou plastovou lištu mezi zadními světly. Výbavou zhruba odpovídá tayronu R-Line, nemá ale sportovní design, takže je v závislosti na provedení zhruba o 100 tisíc korun levnější.
Kodiaq Sportline by se na první pohled zdál jako přímý konkurent tayronu R-Line, ovšem tak tomu je pouze co do vzhledu. Výbava sportlinu je blíž tayronu People, má však větší kola – 19“ oproti 17“ – a třeba také vyhřívané zadní sedačky. V tomto srovnání jsou téměř stejné i ceny.
Jednoznačná odpověď na otázku, jestli je lepší tayron nebo kodiaq, tedy neexistuje. Kdo bude chtít víc muziky za méně peněz, nejspíš pochodí lépe u kodiaqu. Taky ho může dřív dostat, zejména pokud si vybere ze skladových zásob; na první tayrony na českých silnicích si ještě pár týdnů počkáme, jsou v plánu na jaro 2025. Naopak kdo půjde po co nejlepší výbavě zároveň se zajímavějším, sportovnějším designem, anebo po silném plug-in hybridu, sáhne po vrcholném tayronu R-Line.