Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Tayron
Volkswagen Tayron
Volkswagen Tayron
Volkswagen Tayron
70 Fotogalerie

Volkswagen Tayron vs. Škoda Kodiaq: Jak se liší a kde jsou stejní?

Marek Bednář

Stejná technika, jiné rozměry, zavazadelník i struktura výbav. Které sedmimístné SUV je lepší?

Nabídka crossoverů značky Volkswagen se čerstvě rozrostla o model Tayron, který nabídne 5 nebo 7 míst k sezení na rozvoru 2.788 mm a délce 4.792 mm. To jsou parametry velmi blízké Škodě Kodiaq, která stejný počet sedaček nabídne s rozvorem 2.791 mm a celkovou délkou 4.758 mm, resp. 4.761 mm v případě verze se zážehovým motorem o 265 koních.

Není se co divit – tayron je nástupcem tiguanu Allspace, který byl v základu právě kodiaqem minulé generace. Podívali jsme se tedy, kde hledat mezi tayronem a novým kodiaqem rozdíly a kde jsou naopak vozy stejné.

Motorizace a ceny Volkswagenu Tayron
Motorizace1.5 eTSI mHEVeHybrid 150 kWeHybrid 200 kW2.0 TDI 4Motion
Převodovka7st. DSG6st. DSG7st. DSG
Nejvyšší výkon/točivý moment110 kW (150 k)/250 Nm150 kW (204 k)/350 Nm200 kW (272 k)/400 Nm142 kW (193 k)/400Nm
Nejvyšší rychlost [km/h]204210215221
Kombinovaná spotřeba6,3-7 l/100 km0,4 l/100 km + 22,2-24,9 kWh/100 km0,5 l/100 km + 24,56 kWh/100 km6,4-6,5 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost [kg]1.706-1.753/2.1401.954-2.000/2.5001.971-2.000/2.5001.877-1.907/2.390
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg]1.800/7502.000/7502.300/750
Dojezd na elektřinu [km]-115-123115-116-
Délka × šířka × výška [mm]4.792 × 1.853 × 1.655
Rozvor náprav [mm]2.788
Základní cena
People [Kč]1.104.9001.170.900--
R-Line People [Kč]1.313.9001.374.9001.415.9001.569.900
Life [Kč]1.099.9001.165.900--
R-Line [Kč]1.284.9001.345.9001.386.9001.540.900

České zastoupení Volkswagenu spustilo konfigurátor tayronu trh se čtyřmi motorizacemi, z nichž tři jsou shodné s kodiaqem – jde o základní 1.5 TSI s mild hybridní technikou, která dává 150 koní a 250 Nm, plug-in hybrid o kombinovaném výkonu 204 koní a točivém momentu 350 Nm, a konečně turbodiesel s pohonem všech kol a výkonem 193 koní a točivým momentem 400 Nm.

Čtvrtá motorizace tayronu je 272k plug-in hybrid. Kodiaq ke třem sdíleným pohonům navíc nabízí slabší diesel o 150 koních s pohonem přední nápravy a zážehový dvoulitr o 204 koních se čtyřkolkou. V technických datech také nacházíme verzi s motorem 2.0 TSI o výkonu 265 koní, ale ta chybí v ceníku i v konfigurátoru.

Tři motorizace kodiaqu, které v konfigurátoru tayronu nevidíme, tedy 150k TDI, 204k TSI a 265k TSI jsou podle tiskové zprávy dostupné k objednání u prodejců a v internetovém konfigurátoru budou dostupné později. Totéž platí o výbavovém provedení Elegance.

Motorizace a ceny Škody Kodiaq
Motorizace1.5 eTSI mHEV 110 kW2.0 TSI 150 kW 4×42.0 TSI 195 kW 4×4iV 150 kW2.0 TDI 110 kW2.0 TDI 142 kW 4×4
Převodovka7st. DSG7st. DSG7st. DSG6st. DSG7st. DSG7st. DSG
Nejvyšší výkon/točivý moment110 kW (150 k)/250 Nm150 kW (204 k)/320 Nm195 kW (265 k)/400 Nm150 kW (204 k)/350 Nm110 kW (150 k)/360 Nm142 kW (193 k)/400 Nm
Nejvyšší rychlost [km/h]205-207222-226231210203-205217-220
Kombinovaná spotřeba5,9-6,6 l/100 km7,4-8,0 l/100 km8,2-8,6 l/100 km0,4-0,5 l/100 km + 17,2-20,5 kWh/100 km5,3-5,9 l/100 km5,9-6,6 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost [kg]1.664-1.907/2.181-2.4241.765-2.012/2.340-2.5021.859-2.010/2.390-2.5001.971-2.087/2.4321.737-1.986/2.235-2.5061.800-2.047/2.340-2.510
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg]1.800/7502.300-2.500/7501.800/7502.000/7502.300-2.500/750
Standardní/maximální objem zavazadelníku [l]845-910/2.035-2.105745/1.945845-910/2.035-2.105
Objem zavazadelníku za 3. řadou sedadel [l]340-340
Dojezd na elektřinu [km]---109-125--
Délka × šířka × výška [mm]4.758 × 1.864 × 1.6564.761 × 1.864 × 1.6564.758 × 1.864 × 1.656
Rozvor náprav [mm]2.791
Základní cena
Selection [Kč]980.0001.110.000-1.150.0001.040.0001.170.000
Exclusive Selection [Kč]1.225.0001.355.000-1.395.0001.285.0001.415.000
Sportline [Kč]1.100.000--1.270.0001.160.0001.290.000

Třebaže jsou parametry motorů stejné, obě auta se v jednotlivých verzích liší hmotnostmi, normovanými hodnotami spotřeby paliva i třeba nejvyššími rychlostmi. Naopak nejvyšší hmotnosti přívěsů jsou vesměs stejné – u obou aut sahají od 1,8 do 2,5 tuny.

Co se týče rozměrů, celkově o chloupek kratší kodiaq je bez zrcátek o 11 mm širší než tayron. Vnitřní rozměry, nebo třeba objem zavazadelníku rozepsaný pro jednotlivé verze s pěti i sedmi sedačkami, u tayronu zatím známe jen číslo 850 litrů u sedmimístné, resp. 885 litrů u pětimístné verze. V obou případech platí pro prostor za druhou řadou sedaček, kde kodiaq nabídne 845, resp. 910 litrů – a v zavazadelníku tedy je očividně o něco větší. Za třetí řadou sedaček má kodiaq ještě 340 litrů pro zavazadla a s výjimkou plug-in hybridu nabízí celkový objem za předními sedadly po strop přes 2 m3.

Jisté rozdíly nacházíme i v případě výbavy, kdy základní tayron Life i kodiaq Selection nabídnou třízónovou klimatizaci, couvací kameru, základní LEDkové světlomety, displej v místě přístrojového štítu či vyhřívané přední sedačky. Tayron Life však má vyhřívaný i volant a tempomat je už v základu i adaptivní, kdežto u kodiaqu Selection je obyčejný. Také tu je 13“ displej infotainmentu a další, zhusta efektní prvky, jako podsvícená loga na obou stranách, které mají důvod v základní ceně o 270 tisíc korun vyšší.

Kodiaq Exclusive Selection nabízí světlomety LED Matrix, adaptivní tempomat s aktivním vedením v jízdním pruhu a asistentem jízdy v koloně, head-up displej, podsvícenou masku chladiče, adaptivní podvozek, vyhřívaný volant či červenou, nikoliv černou plastovou lištu mezi zadními světly. Výbavou zhruba odpovídá tayronu R-Line, nemá ale sportovní design, takže je v závislosti na provedení zhruba o 100 tisíc korun levnější.

Kodiaq Sportline by se na první pohled zdál jako přímý konkurent tayronu R-Line, ovšem tak tomu je pouze co do vzhledu. Výbava sportlinu je blíž tayronu People, má však větší kola – 19“ oproti 17“ – a třeba také vyhřívané zadní sedačky. V tomto srovnání jsou téměř stejné i ceny.

Jednoznačná odpověď na otázku, jestli je lepší tayron nebo kodiaq, tedy neexistuje. Kdo bude chtít víc muziky za méně peněz, nejspíš pochodí lépe u kodiaqu. Taky ho může dřív dostat, zejména pokud si vybere ze skladových zásob; na první tayrony na českých silnicích si ještě pár týdnů počkáme, jsou v plánu na jaro 2025. Naopak kdo půjde po co nejlepší výbavě zároveň se zajímavějším, sportovnějším designem, anebo po silném plug-in hybridu, sáhne po vrcholném tayronu R-Line.

Video placeholder
Volkswagen Tayron • Volkswagen