TEST VW Tiguan Allspace 2.0 TSI (180 kW) – Nejsilnější z rodu
Pokud toužíte po výkonu a prostoru Škody Kodiaq RS, ale z nějakého důvodu nechcete usednout přímo do Kodiaqu, máte na výběr ze dvou dalších možností. A jednou z nich je právě Tiguan Allspace 2.0 TSI (180 kW).
Design, interiér
Volkswagen Tiguan Allspace, větší a praktičtější sourozenec menšího Tiguanu, prošel v polovině loňského roku modernizací, kterou jsme si představili již koncem ledna na motorizaci 2.0 TDI (147 kW). Nyní však Tiguan dorazil v konfiguraci, která bude cílit na řidiči toužící po sportovnější image.
Déjà vu
Zřejmě i kvůli tomu dorazil Tiguan Allspace, osazený vrcholnou motorizací, ve vrcholné výbavě R-Line, dokořeněné pár drobnými detaily. Pokud si ale vzpomenete na náš první test modernizovaného Tiguanu Allspace, pravděpodobně si také střihnete malého Déjà vu.
Vznětový Tiguan Allspace sice zdobila nová bílá perleťová barva Oryx (+25.000 Kč), zatímco zážehový kousek dostal klasičtější lakování stříbrnou metalízou Pyrit (+10.700 Kč), a zážehová verze si navíc pořídila i příplatkové panoramatické střešní okno (+32.800 Kč), tím však rozdíly končí.
Oba vozy ve výbavě R-Line dostaly paket černě lakovaných doplňků R-Line Black Style (+11.300 Kč), oba mají skvěle svítící příplatková IQ.Drive LED Matrix světla (+12.500 Kč) propojená světelnou lištou napříč maskou chladiče a oba dorazily na příplatkových 20“ litých kolech Suzuka Black (10.700 Kč), obutých do pneumatik s rozměry 255/40 R20. Na designu tedy těžko vykoukáme něco nového.
S čistým svědomím však mohu souhlasit s Davidem, který po prvním setkání s modernizovaným Tiguanem Allspace oceňoval jeho nadčasovost i decentní sportovní šmrnc, který mu propůjčuje výbava R-Line v kombinaci s paketem Black Style. Za zmínku nicméně stojí, že všechny motorizace za těch pár měsíců zdražily o několik (desítek) tisíc, zatímco položky příplatkové výbavy minimálně o pár stovek.
Dojem kazí jen ťukaná
V kabině testovaného vozu nás přivítalo příplatkové čalounění Vienna R-Line (+75.800 Kč) s top komfortními předními sedadly s pamětí, bederní opěrkou a perforovanými potahy v kombinaci kůže Vienna R-Line a syntetická kůže. Syntetickou kůží jsou navíc čalouněny i výplně dveří.
Osobně mě možná trochu zamrzelo, že sedadla ve vrcholné výbavě nenabízejí možnost prodloužení sedáku, jsou však komfortní a nechybí jim ani slušné boční vedení. Mnohem víc mě ale zamrzel obrovský důraz na čistě dotykové ovládání, s nímž se u moderních automobilů setkáváme stále častěji.
V případě testovaného Tiguanu Allspace to znamená sportovní volant s kapacitními tlačítky, standardní součást výbavy R-Line, 9,2palcový čistě dotykový displej příplatkového infotainmentu Discover Pro (+26.800 Kč) a ani tentokrát nechybí dotykový panel klimatizace, která je standardně třízónová.
Důraz na čistě dotykové ovládání jsme přitom v minulosti kritizovali již mnohokrát a já osobně ani s odstupem času a po několika testovaných vozech s podobnou koncepcí nemohu říci, že bych si na ni nějak extra přivykl. Zejména u panelu klimatizace mě mrzí, že odvádí pozornost řidiče na zbytečně delší dobu, než klasické panely. Na volantu jsem si pak opět několikrát neúmyslně spustil vyhřívání, posuvníky často nereagovaly podle mých očekávání a celkový dojem z tlačítek je celkově trochu zvláštní.
Pokud ale odhlédnu od důrazu na dotykové ovládání, pak není kabině Tiguanu Allspace příliš co vyčítat. Nabízí kvalitní zpracování, slušnou ergonomii a dostatek prostoru. To platí především pro první dvě řady sedadel, zatímco třetí řada – dostupná za příplatek 19.200 Kč, je ideální spíš pro děti, případně pro cestování na kratších trasách.
Sedmimístná verze, se sedadly sklopenými do podlahy, nabízí úložný prostor o objemu 700 litrů. Po sklopení sedadel v druhé řadě pak sedmimístný Tiguan Allspace nabídne až 1755 litrů. Vedle téměř rovné ložné plochy přitom vůz potěší i dvojitou podlahou, pod níž se vešla rezerva a snadno zde uložíte i rolovací plato.
Motor, jízdní vlastnosti
Nevšední volba
Zatímco menší (klasický) Tiguan umí zákazníkům toužícím po svižné jízdě nabídnout plnohodnotnou ostrou verzi R s nejvyšším výkonem až 235 kW, zájemci o nejvýkonnější verzi prostornějšího Tiguanu Allspace musejí vzít za vděk motorizací 2.0 TSI, naladěnou na stále solidních 180 kW.
Jde přitom o stejnou motorizaci, jakou nabízí i modernizovaná Škoda Kodiaq ve verzi RS. Podobný přístup zvolil také Seat, který tuto motorizaci nabízí u modelu Tarraco pouze ve vrcholné výbavě FR. Volkswagen se však rozhodl být štědřejší a motorizaci nabízí nejen ve vrcholné výbavě R-Line, ale také v prostřední výbavě Elegance.
Zajímavý je však i přístup jednotlivých značek k cenové politice. Bezpečně nejlevněji totiž nakoupíte u Seatu, který nabízí Tarraco FR 2.0 TSI (180 kW) od 1.199.900 Kč. Druhou nejlevnější nabídku umí udělat Škoda Kodiaq RS, která startuje od 1.313.900 Kč. Tiguan Allspace v nižší výbavě je o tisícovku dražší, testovaná výbava R-Line už ale startuje od částky 1.365.900 Kč.
Všechny značky sice přistupují trochu jinak k designu, výbavě i vytváření image jednotlivých modelů, parametry motoru jsou však stále stejné. Nejvyšší výkon 180 kW (245 k) je dostupný při 5250 min-1, zatímco nejvyšší točivý moment 370 Nm je k dispozici v rozmezí 1600 až 4300 min-1. Tato motorizace je přitom vždy spojena se sedmistupňovým automatem DSG a pohonem všech kol 4Motion, jehož zadní rozvodovka přenáší hnací sílu na pravé i levé kolo v poměru 50:50 – a to i v zatáčkách, kde se kola otáčí nestejně rychle. Volič jízdních režimů Active Control, nabízející speciální nastavení pro jízdu po asfaltu i v terénu, navíc dokáže ovlivnit také nastavené elektronické uzávěrky diferenciálu XDS.
Rodinné SUV s touto motorizací tak dokáže navzdory své minimální pohotovostní hmotnosti 1743 kg sprintovat z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a maximální rychlost je až 229 km/h. Navíc má docela zajímavý charakter.
Nečekejte ale žádnou přebujelou sportovnost či okaté dynamické ambice, místo toho vás motor po nastartování potěší nádherně tichým chodem, díky němuž o něm většinu jízdy ani nebudete vědět. Malou vadou na kráse za mě byla souhra s DSG převodovkou, která si občas zazmatkovala při volbě správné rychlosti a místy nechávala motor vytáčet (na můj vkus) zbytečně vysoko. Občas tak sice bylo nutné převodovku umravnit pádly pod volantem, většinu času se však motor choval ukázkově a od asi 2000 otáček nabízel příjemně lineární zátah.
Po přepnutí převodovky do sportovního režimu ale vůz dokáže předvést i solidní ochotu zrychlovat, převodovka mění kvalty svižnějším tempem a Tiguan Allspace tak poodhaluje docela jinou tvář. Osobně mě však trochu zamrzel trochu neslaný a nemastný zvuk motoru/výfukového systému ve vyšších otáčkách. U výbavy Elegance bych to pochopil, u R-Line bych si uměl představit lehké dokořenění sportovního charakteru. I kdyby jen z reproduktorů.
Poněkud kontroverzním tématem v případě této motorizace je pak spotřeba, kterou se sice automobilka snaží kompenzovat například plachtěním při jízdě bez zátěže, jenže velké SUV s pohonem všech kol fyziku zkrátka neoklame.
Moje spotřeba se tak velmi často pohybovala v rozmezí 10 až 13 l/100 km, přičemž zejména ve městě se na palubním počítači občas objevovaly i hodnoty přes 13 l/100 km. Naopak nejlepších výsledků jsem dosahoval na delších trasách mimo města, kde palubní počítač hlásil spotřeby v rozmezí 9-9,5 l/100 km. To už je samozřejmě snesitelnější, nicméně po týdenním soužití ukazoval palubní počítač dlouhodobou spotřebu stále 11,5 l/100 km. Při takové spotřebě přitom nádrž o objemu 58 litrů působí možná až trochu skromně.
Všestranný společník
Velmi příjemné však bylo naladění příplatkového adaptivního podvozku DCC (+26.700 Kč), který umí nabídnout dostatek jistoty bez zbytečných ústupků na poli komfortu. Dokonce i v normálním nastavení si auto na 20“ litých kolech, obutých do pneumatik s rozměrem 255/40 R20, vcelku snadno poradí i s rozbitějšími silnicemi, na kterých se chová kultivovaně, neodskakuje a nerovnosti prozrazuje jen lehký dusot. V komfortním režimu se pak auto i na rozbitých cestách jen příjemně pohupuje.
Jízda v normálním nebo sportovním režimu ale nabízí kromě komfortu i slušnou stabilitu, takže se auto ani v ostřejších zatáčkách příliš nenaklání, reakce na povely volantem jsou příjemně svižné a celkově auto vytváří pocit jistoty na cestách. Na vysoké úrovni je přitom i odhlučnění, což oceníte nejen na méně kvalitním povrchu, ale také při svižnějších dálničních přesunech.
Závěr
Závěr
Modernizovaný Tiguan Allspace je příjemným vozem, který se možná svou koncepcí dotykového ovládání nemusí zalíbit všem, přesto je z něj cítit velmi slušná hodnota za peníze, které do něj musí zákazník vložit. A nebude to přitom málo. Cena VW Tiguan Allspace s motorizací 1.5 TSI Evo v základní výbavě Life začíná od 926.900 Kč, zatímco testovaná kombinace 2.0 TSI (180 kW) R-Line začíná od 1.365.900 Kč. Testovaný vůz, který je téměř výstavní skříní příplatkového katalogu, už ale vyjde na 1.758.200 Kč. A to je na můj vkus sakra dost.
Motorizace 2.0 TSI 180 kW pak rozhodně není špatná. Potěší skvělou kultivovaností i solidním zátahem. Při každém pohledu na spotřebu a kvapně mizící palivo z nádrže jsem si však pravidelně říkal, že druhá nejvýkonnější motorizace 2.0 TDI 147 kW, kterou jsme testovali jako první, možná nabídne ještě lepší hodnotu za vaše peníze. V přímém srovnání benzínu a dieselu pak sice vznětová motorizace vychází o něco dráž, při kombinované spotřebě kolem 5,4 l/100 km bych ale neměl příliš o čem přemýšlet.
Nejlevnější verze modelu | 926.900 Kč (Life, 1.5 TSI Evo 110 kW, 6st. man) |
Základ s testovaným motorem | 1.314.900 Kč (Elegance, 2.0 TSI (180 kW) BMT 4Motion, 7st. DSG) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.365.900 Kč (R-Line, 2.0 TSI (180 kW) BMT 4Motion, 7st. DSG) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.758.200 Kč ((R-Line, 2.0 TSI (180 kW) BMT 4Motion, 7st. DSG) |
Plusy
- Výrazný design
- Prostornost
- Zátah ve sportovním režimu
- Naladění podvozku
Minusy
- Vyšší cena
- Důraz na dotykové ovládání
- Místy zmatkující DSG
- Vysoká spotřeba
