TEST Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance
Úvod, pořizovací náklady
Slovo downsizing se v posledních letech skloňovalo ve všech pádech, velkých luxusních SUV prodávaných v Evropě se však samotné snižování objemu motorů dotklo pouze okrajově. Automobilky Audi, BMW a Mercedes-Benz ve svých modelech stále šesti- a osmiválcové motory nabízejí, a dokonce pracují na nových, využívajících několikanásobné přeplňování i drahé elektrické kompresory. Švédské Volvo však nic podobného nechystá a pouze modifikuje své čtyřválcové jednotky Drive-E.
Na jednu stranu je to škoda, pokud se však na nové agregáty vozů Volvo podíváme objektivně, zjistíme, že i čtyři válce mohou stačit, pokud je podporují chytré a inovativní technologie a jsou zabudovány v adekvátně velkém voze. Mám nyní na mysli zejména vrcholný turbodiesel D5, který jsem naposledy otestoval v modelu S90. Auto dostalo plný počet bodů, přičemž zmiňován byl zejména tichý a kultivovaný charakter celku, agregát nevyjímaje. Právě v tomto voze dostal čtyřválec D5 úplně poprvé zajímavou technologii PowerPulse, která odbourává prodlevu přeplňování. Přesně tento systém má od modelového roku 2017 také XC90 D5 AWD a k tomu i pár koní navíc. Projevilo se to nějak?
Abychom měli k dispozici srovnání, přizvali jsme do dnešního testu Volkswagen Touareg 3.0 TDI 193 kW. Je to už postarší vůz, vždyť se současná generace prodává už od roku 2010 a její roky jsou pomalu sečteny. Má však podobný výkon jako čtyřválec D5, pohon všech kol, automatickou osmistupňovou převodovku, a váží pouze o 80 kilogramů více než volvo. Oba vozy navíc pořídíte za podobné peníze, jejich srovnání tedy rozhodně dává smysl i navzdory pětiletému věkovému rozdílu.
Cenový rozdíl maže bohatší výbava
Volkswagen Touareg se na našem trhu dříve nabízel se dvěma verzemi třílitrového vznětového šestiválce (150 a 180 kW), fantastickým vznětovým osmiválcem o objemu 4,2 litru (250 kW), atmosférickým benzinovým šestiválcem 3.6 FSI (206 kW) a dokonce i jako hybrid (279 kW). Ty časy už jsou ale dávno pryč a zůstává pouze jediný motor – testovaný šestiválec 3.0 TDI o výkonu 193 kW.
Ve srovnání s konkurencí z Německa (Audi, BMW, Mercedes-Benz), kterou s podobně výkonnými motory nepořídíte pod 1,6 milionu korun, se ale vlastně jedná o poměrně levné auto - základní verze začíná na částce 1.370.900 korun. Dostanete sice pouze sedmnáctipalcová kola, šest airbagů (kolenní vak je za další 4.000 Kč) a za vyhřívaná přední a zadní sedadla si musíte připlatit skoro 25 tisíc korun. Na druhou stranu ale nechybí xenonové světlomety a dojezdová rezerva. Za vyhřívaný volant, který se nám v době testování opravdu hodil, necháte u prodejce 5.400 Kč. To je jenom o pár stovek méně než u Volva.
Zároveň je však třeba zmínit možná až absurdní příplatky za některé již docela běžné prvky. Například za adaptivní tempomat zaplatíte 65.100 korun, celokožené čalounění sedadel Nappa vyjde klidně i na 179.000 korun, byť už je v ceně i vyhřívání vpředu a elektrické nastavení ve čtrnácti směrech, a za vzduchové odpružení dáte 116.650 korun. A to je hodně i na poměry luxusního segmentu…
Dlužno dodat, že zkoušený touareg nebyl z levnějších, ve skutečnosti se s cenou dostal přes dva miliony korun. Jde o akční verzi Masaj se základní cenou 1.552.900 Kč, v našem případě doplněnou o paket Terrain Tech za 60.000 Kč. Jde o nejoff-roadovější variantu touaregu, protože namísto mezinápravového diferenciálu Torsen je zde uzavíratelný planetový diferenciál, redukční převod 2,7:01 a závěr zadního diferenciálu. A jak jsme v minulosti již přesvědčili, dokáže vůz v terénu opravdu velké věci. K tomu si připočítejte u testované specifikace standardně dodávané vzduchové pérování s možností regulace světlé výšky (maximální světlost je 300 mm, brodivost 580 mm), navigaci, kožené čalounění Cricket nebo osmnáctipalcová kola a dostáváte velmi slušně vybavený vůz za solidní cenu.
Pořizovací náklady | Volkswagen Touareg | Volvo XC90 |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor a stupeň výbavy | 3.0 TDI 4Motion/ 1.370.900 Kč | D5 AWD Kinetic/1.449.800 Kč |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Kola | litá 17palcová | litá 18palcová |
Automatická převodovka | S | S |
Pohon všech kol | S | S |
Kožené čalounění | 179.900 Kč vč. elektrického nastavení vpředu | 59.500 Kč |
Adaptivní odpružení | 116.650 Kč - vzduchové odpružení + adapt. tlumiče | pro Kinetic nedostupné |
Adaptivní tempomat | 65.100 Kč | S |
Diodové světlomety | nelze | pro Kinetic nedostupné |
Navigace | 67.900 Kč | 42.400 Kč - paket Business Kinetic |
Světlomety | bixenonové | halogenové |
Airbagy | 6 | 7 |
Vyhřívaný volant | 5.400 Kč | 6.600 Kč |
Bezklíčové odemykání a startování | 41.000 Kč | pro Kinetic pouze startování |
Automatická klimatizace | S/dvouzónová | S/dvouzónová |
Rezervní kolo | S/dojezdové | 3000 Kč/ dojezdové |
Vyhřívaná přední a zadní sedadla | 24.700 Kč | 9400 Kč + 7400 Kč |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 37.930/3546 + 2505 | 9192/- |
Přední/zadní nárazník [Kč] | 15.216/15.298 | 25.376/20.528 |
Přední blatník [Kč] | 11.287 | 18.325 |
Čelní sklo [Kč] | 10.956 | 30.266 |
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] | 6428 + 1463 | 3971 + 974 |
Tlumič přední/zadní | 19.761/8.155 | 8930/7515 |
Maska chladiče | 9023 | 11.718 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 1330 | 1392 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 29.500 | 27.830 |
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 2/3/12 | 2/-/12 |
Prodloužená záruka | 5 let/150.000 Kč - 39.900 Kč | 5 let/39.966 Kč |
Zkoušené Volvo XC90 D5 AWD je na tom cenově o něco hůře, je ale potřeba trochu číst mezi řádky. Základní linie Kinetic vychází na 1.449.800 korun, oproti touaregu však v základu dostanete o jeden airbag navíc, kola mají průměr 18 palců a ve standardu je i adaptivní tempomat, za který u Němců dáte zmíněných 65.100 korun. Kožené čalounění je za necelých 60.000 korun, je však potřeba si připlatit za vyhřívání předních a zadních sedadel (9.400 + 7.400 korun) a elektrické nastavení (pro řidiče za 23.800 Kč).
Osobně mi připadá lepší vykašlat se na základ a sáhnout rovnou po druhé linii Momentum za 1.607.800 korun. Tady už totiž najdete kožená sedadla, diodové přední světlomety se symbolem Thorova kladiva (to je přece nezbytnost…), devatenáctipalcová kola, elektrické otevírání víka zavazadelníku nebo elektricky nastavitelné bederní opěrky vpředu. Hlavně se vám ale otevře cesta k příplatkovým prvkům, které základní linie Kinetic vůbec nenabízí. Řeč je například o paketu Light Momentum za 35.300 Kč, který vedle komplexního osvětlení vozu diodami nabízí také vrcholnou variantu diodových světlometů s fantastickým výkonem a natáčením do zatáček, dále si můžete pořídit grafický head-up displej za 36.600 Kč, bezklíčový přístup (19.100 Kč) nebo vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči za 62.800 Kč.
Už jenom z tohoto výčtu vám musí být jasné, že se Volvo XC90 s cenou hravě přehoupne přes dva miliony korun, pokud se ale zaměříme čistě na konkrétní testovaný kousek s vrcholnou výbavou Inscription, o moc výš už to nepůjde. Měl dvacetipalcová kola, jemňoučkou kůži Nappa, elektricky nastavitelná přední sedadla, 12,3palcový grafický displej před řidičem, navigaci a aktivní parkovací asistent (paket Business za 34.800 Kč), head-up displej nebo nejvyšší specifikaci světlometů (pro Inscription za 24.800 Kč) a celkově vyšel o nějakých třiadvacet tisíc korun dráž než zkoušený touareg. Jenom jedna věc mi tady chyběla – zmíněné vzduchové odpružení, které se standardně dodává jenom pro plug-in hybrid T8 Twin Engine AWD a jeho „privátní“ linii Excellence.
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | Volkswagen Touareg | Volvo XC90 |
Základní cena | 9 | 9 |
Standardní výbava a příplatky | 6 | 7 |
Servis | 7 | 7 |
Záruky | 7 | 7 |
Průměr | 7,25 | 7,50 |
Design, interiér
Neviditelný vs. krasavec
Položím vám jednoduchou otázku: když na silnici potkáte Volkswagen Touareg, jak se zachováte? Tipuji, že ho přejdete bez většího povšimnutí, avšak ne proto, že by auto nebylo ničím zajímavé, ale protože už je v současné generaci na našem trhu prostě moc dlouho a jednoduše zdomácnělo. V únoru letošního roku to bude už sedm let od představení stávající generace, a přestože jsou změny spojené s faceliftem z roku 2014 patrné na první pohled, je to už zkrátka docela stařík. Jde o jeden z posledních v současnosti prodávaných vozů Volkswagen, nepodléhající nejnovějšímu designovému trendu značky. Z mého pohledu je tomu ale takto dobře, protože novinkám chybí nápad a šmrnc.
Volvo XC90 ve mně vzbuzuje opačné pocity. Po našich silnicích se jich už sice také prohánějí stovky, tohle auto však přitáhne mou pozornost v podstatě kdykoliv a kdekoliv, a je zcela jedno, zda se jedná o levnější varianty na „osmnáctkách“ nebo výbavou napěchovaný plug-in hybrid za 3,5 milionu korun. Současný designový styl volva je neotřelý, nekonfliktní a už vůbec ne nudný jako u volkswagenu. Jeho krása je v celkovém pojetí i v detailech, minimalistické přídi a jasně daných bočních liniích bez zbytečných příkras.
U touaregu jsou roky od představení znát hlavně uvnitř. Což o to, kokpit je bytelný, přístrojová deska už má ale svoje nejlepší roky za sebou. Černého měkčeného plastu je tady až příliš, velkou masu materiálu nerozbije ani hliníkový dekor, středová konzola je pocitově docela úzká a v době širokoúhlých dotykových displejů a snahy o maximální snížení počtu konvenčních tlačítek jí chybí více stylu. Displej infotainmentu má osm palců, větší neseženete, prostředí infotainmentu je na pohled fádní, ale snadno se v něm orientuje. Na chytrou navigaci reagující na aktuální provoz nebo možnosti stahování aplikací zapomeňte, berme ale v potaz, kdy tohle auto vyjelo na silnice. Co mě ale opravdu štve, je nutnost příplatku za konektor pro připojení externích zařízení pomocí USB. Dáte za něj 4.900 Kč.. Není to na hlavu?!
Pokud plánujete touareg využívat i mimo zpevněné silnice, o což si verze Terrain Tech vysloveně říká, budou pro vás důležité otočné přepínače silničního a terénního režimu, závěrů diferenciálů a nastavení výšky podvozku. S výjimkou titěrného ovladače pro nastavení tuhosti odpružení je tady všechno velké a bytelné, navíc naše auto mělo i dvojí startování motoru – buď klasicky klíčem ve spínací skříňce pod volantem, nebo prostým stisknutím tlačítka vedle voliče automatické převodovky.
Dokud nepřišly modely postavené na modulární platformě, mělo volvo po stránce interiérů už také docela na kahánku. Sami ale musíte uznat, že nový styl, který se objevil právě s XC90 druhé generace, je naprostá klasa a zároveň další ukázka síly čistých a nekomplikovaných linií. Všechno začíná už výběrem materiálů a sladěním barev, byť připouštím, že té černé je v případě našeho kousku také docela dost. Kvalita materiálů, jakožto i jejich zpracování a slícování, je na špičkové úrovni. Snad možná až na jeden malý detail – černou plastovou lištu na spolujezdcově straně středové konzole. V přímém porovnání s kůží čalouněnými díly vypadá docela „fórově“.
Starší generaci řidičů, zvyklou na luxusní tlačítkové telefony, může interiér Volva XC90 připadat jako takový tablet na kolech, a něco na tom určitě bude. Na středové konzole zůstaly zachovány pouze ty nejdůležitější ovladače, centrem všeho je vertikálně umístěný devítipalcový displej infotainmentu Sensus Connect s vysokou citlivostí. Čtyřdlaždicové rozhraní ovládané prostým tahem prstu je intuitivní, systém nabídne aplikace pro streamování hudby nebo předpověď počasí, jednotlivé aplikace můžete podle potřeby instalovat a dokonce i mazat.
Volvo má systém Sensus opravdu zmáknutý, snad jedinými vadami na kráse je absence hlasového ovládání pro český jazyk a nemožnost aktivace nezávislého topení na dálku, protože služba Volvo On Call, která je k tomu potřeba, u nás zatím nefunguje. Topení zapnete jedině přes infotainment, klasické dálkové ovládání, které byste si připnuli ke klíčku od vozu, totiž také chybí.
Design | Volkswagen Touareg | Volvo XC90 |
Vnější vzhled | 7 | 10 |
Vnitřní vzhled | 7 | 9 |
Zpracování | 7 | 9 |
Ergonomie | 8 | 8 |
Konektivita | 6 | 9 |
Průměr | 7,00 | 9,00 |
Luxusní mainstream vs. ryzí prémiovka
Jestliže bývají automobily Volvo právem nazývány švédskými tanky, Volkswagen Touareg si zaslouží přirovnání k tanku německému. S délkou 4,8 metru nejde vysloveně o obra, vždyť takovému Jaguaru F-Pace chybí do jeho délky jenom nějakých sedm centimetrů a rozvor náprav mají oba vozy téměř stejný, pocit nezničitelného auta však nabudete ihned po usazení za volant. Připadáte si, jako byste nastupovali do opravdového off-roadu, kokpit je prostorný, ale zejména do šířky ne natolik, abyste v zatáčkách poletovali sem a tam, sedíte vysoko a máte perfektní přehled o situaci okolo.
Tohle není auto pro slečinky. Volant jde hodně ztuha, stejně jako volič automatu a ovladače pro nastavení pohonu všech kol a podvozku. Je to zajímavý pocit, obzvláště pokud do touaregu přesednete z Audi Q7 nebo BMW X5. Tam to občas působí trochu křehce, zatímco ve volkswagenu máte pocit, že by přežil i atomový výbuch. Jednu poznámku si však neodpustím. Podle „vytahané“ kůže na řidičově sedáku bych tipoval, že má testovací kousek nalítáno přes 100.000 kilometrů, ve skutečnosti ale neměl na kontě ani desetinu.
S Volvem se to má trochu jinak. Váží sice také přes dvě tuny, a jak jsem již zmiňoval, od šestiválcového touaregu jej nedělí ani metrák, podle všeho se chce ale přizpůsobit každému typu řidiče. Je to velké auto, zpoza volantu však takový pocit úplně nemáte i díky o fous nižšímu posazu než ve volkswagenu a vzdušnější atmosféře. Všechna tlačítka a ovládací prvky zvládnete obsluhovat malíčkem, řízení je lehké jako v městském hatchbacku, a co se pohodlí týče, nelze nezmínit dokonalá přední sedadla s elektricky prodlužovatelnými sedáky. Mají o něco tužší polstrování, alespoň si však nepřipadáte utopení jako na prosezeném gauči. Tohle už zkrátka není švédský tank v pravém slova smyslu, ale necelých pět metrů auta, ve kterém si budete připadat jako v běžném osobáku střední třídy.
V obou našich dnešních autech se nebudete cítit stísněně ani na zadních sedadlech, místa je dost v loktech, před koleny i nad hlavou, potěší možnost polohování opěradel a slušná opora stehen, o něco lépe se však nastupuje do volva. Navíc u něj to pěti cestujícími nekončí. Za 41.500 Kč dostanete třetí řadu sedadel použitelnou pro osoby s výškou do 175 centimetrů, vyšší jedinci se už budou mačkat a nezbude jim místo nad hlavou. Pravda, je to trochu kompromis, protože sedmimístné SUV zkrátka poctivé MPV nenahradí, na kratší vzdálenost se to však dá vydržet.
Ze srovnání základních objemů zavazadlových prostorů nám nemůže vyjít nic jiného než plichta. Volkswagen Touareg má se svými 697 litry náskok před volvem o pouhých 5 litrů, XC90 si kufrový bod navíc zasloužilo maximálním objemem větším o 226 litrů (1868 litrů). Nakolik je to v praxi využitelný rozdíl, posuďte sami, více než prosté srovnání čísel se mi ale líbí fakt, že se do XC90 vedle zavazadel vejdou také další dva cestující.
Interiér | Volkswagen Touareg | Volvo XC90 |
Prostornost | 7 | 8 |
Přední sedačky | 7 | 9 |
Zadní sedačky | 7 | 7 |
Kufr | 7 | 8 |
Variabilita | 8 | 9 |
Průměr | 7,20 | 8,20 |
Motor, jízdní vlastnosti
Stará vs. mladá škola
Počet válců už v dnešní době o výkonu až tak moc nevypovídá. Kupříkladu Audi vsadilo u modelu Q7 mimo jiné na podladěnou verzi svého 3.0 TDI (160 kW), kterou výkonově překonají i některá čtyřválcová biturba. Současný Volkswagen Touareg však na sklonku svého života sází na jistotu v podobě šestiválcového třílitru se 193 kilowatty a z hlediska pořizovacích nákladů a dynamiky se jedná o naprostý ideál. Levnější luxusní šestiválcové SUV takové velikosti na českém trhu neseženete…
Maximální výkon máte k dispozici v 3800 otáčkách za minutu, v 1750 otáčkách však nastupuje točivý moment 580 N.m a ten teprve dělá divy. Motor dokáže rozhýbat více než dvoutunové SUV z nejnižších otáček bez nutnosti podražení automatické osmistupňové převodovky, tah hezky plynule vybublává až k omezovači a je doplňován příjemným zvukovým doprovodem. Nečekejte hluboký baryton, motor vrní někde v dáli před vámi a do kabiny od něj prostupují jenom ty nejlibozvučnější tóny.
Touareg od posledního faceliftu v roce 2014 žádných změn na motoru nedoznal, u Volva XC90 D5 je situace jiná. Jeho dvakrát přeplňovaný dvoulitrový turbodiesel řady Drive-E totiž dostal systém PowerPulse, poprvé představený v modelech S90 a V90. Spočívá v kompresoru doplňujícím malou tlakovou nádobu, která obtokem posílá vzduch rovnou do menšího z turbodmychadel s variabilní geometrií lopatek a pomáhá mu se rychleji roztočit. Systém funguje na první a druhý rychlostní stupeň přibližně do dvou tisíc otáček za minutu a jeho účelem je odbourat prodlevu přeplňování. Vedle toho motor dostal větší výkon a točivý moment, nyní má 173 kW ve 4000 otáčkách za minutu a točivý moment 480 N.m v rozmezí 1750 až 2250 otáček (o 8 kW a 10 N.m více), a přestože vám to možná může připadat jako „detail“, rozdíly oproti předchozí verzi modelu jsou jasně patrné.
Motor už například nemá tak agresivní nástup jako v dobách uvedení XC90 na trh. Prodleva přeplňování ani tehdy nebyla nijak výrazná, nyní má však čtyřválec podobně spodový charakter jako šestiválec touaregu. Zátah od nízkých otáček je hutnější a auto nemá za každou cenu snahu vystřelit z místa jako splašený pes, nad dva tisíce otáček už hlavní díl práce přebírá větší z turbodmychadel a vůz se svižně sune vpřed. Ne s takovým nasazením jako touareg, ale bez rovné letištní dráhy a měřicího zařízení vlastně nepoznáte rozdíl. Osmistupňová automatická převodovka původem od Aisinu nechává čtyřválci poměrně široké pole působnosti a neplete se mu do práce do chvíle, než motoru dojde švih. Řazení je běžně velmi jemné a naopak příjemně dynamické po přepnutí do sportovního režimu.
Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD - dynamické měření na letišti | ||
Model | Volkswagen Touareg | Volvo XC90 |
Pneumatiky | Pirelli Scorpion 265/55 R19 | Continental Winter Contact 275/45 R20 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-100 km/h) [s] | 4,7/6,1 | 5,7/7,1 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 2000 | 1800 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 48,6/88,4/128,2 | 47,3/88,3/126,1 |
Brzdná dráha ze 100 km/h [m] | 53,5 | 53,2 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,1 | 8,5 |
*Mírně vlhká vozovka, teplota -10° Celsia |
Patrně největším negativem zůstává odhlučnění motoru, přestože i to se s v rámci změn pro modelový rok 2017 znatelně zlepšilo. Při běžné jízdě nejsou ruchy až tak znát, při předjíždění už to ale taková sláva není, obzvláště pokud akustickou pohodu srovnáte s modelem S90, který využívá naprosto stejný technický základ jako XC90. Tady má šestiválcový sameťák touaregu jasně navrch, nicméně rozdíly nemusely být tak markantní, kdyby zde volvo s odhlučněním a akustikou kouzlilo stejně jako u sedanu S90.
Testování probíhalo v asi dosud nejkrutější části letošní zimy, kdy teplota padala k mínus patnácti stupňům a silnice pokrývala souvislá vrstva sněhu a ledu, spotřeba ale kupodivu nebyla tak vysoká, jak jsem očekával. S tuaregem jsem se při troše snažení držel pod devíti litry na sto kilometrů, bez ohledu na jízdní styl pak spotřeba nepřekonala dvanáctilitrovou hranici. Ve srovnání s klasickým podzimním režimem je to nárůst maximálně o dva litry, což není zase tak zlé, pokud uvážím, kolik energie vůz ztratí kvůli horší trakci.
Ani volvo na tom nebylo úplně zle, úspora oproti šestiválci touaregu ale nakonec nebyla tak výrazná, jak jsem očekával. V kombinovaném cyklu počítejte s osmi litry a spíše s deseti litry pod zátěží, odběr však výrazněji kolísá v závislosti na jízdním stylu. S touaregem bude za deset litrů nakonec jezdit snad úplně každý, u volva se stačí na chvíli zapomenout a tuto hranici hravě překročíte.
Motor | Volkswagen Touareg | Volvo XC90 |
Zrychlení | 8 | 7 |
Pružnost | 8 | 6 |
Spotřeba udávaná | 8 | 9 |
Spotřeba v testu | 7 | 8 |
Odhlučnění motoru | 7 | 5 |
Průměr | 7,60 | 7,00 |
Řídit vs. vozit se
Pokud si občas porovnáte naše poznatky z vozů jednoho daného segmentu (například nižší střední třídy), můžete snadno nabýt dojmu, že jsou si nová auta podobná nejenom technikou, ale také jízdními vlastnostmi. Platí to i v segmentu luxusních SUV, kde jsou kladeny obrovské nároky na snadné a nikterak fyzicky náročné ovládání, volantem můžete otáčet jedním prstem a maximální výkon brzd máte k dispozici až překvapivě brzy. Z řidičského ohledu trochu nuda. Výjimky se ještě naštěstí najdou – třeba Volkswagen Touareg.
Můžete si o něm myslet, že už je starý a uvnitř nemoderní, jízdně je to ale jedno z posledních velkých SUV evropské produkce, u kterých musíte jako řidič vyvíjet větší aktivitu. Řízení je snad nejtužší ze všech současných vozů v segmentu, motor při rozjezdu reaguje spíše laxně a je potřeba jej pedálem plynu trochu více popohnat. Přesně tohle chování je dnes už téměř ojedinělé. Do jisté míry mi charakter toauregu připomíná vozy Porsche, například cayenne a macan. I ony mají tužší řízení a nesplaší se vám pod zadkem hned na první ťuknutí do plynu, tady si prostě všechny jízdní zážitky musíte zasloužit.
S tím souvisí i fakt, že touareg vůbec nic nemaskuje. Váží 2,2 tuny a za jeho volantem máte pocit, že řídíte auto o hmotnosti 2,2 tuny, což u Volva XC90 úplně odpadá. Právě ono je zastáncem podobných mravů, jako například BMW X5 – má lehké řízení, stačí se dotknout plynu a cítíte živelnější odezvu, perfektně maskuje svou hmotnost… Není to špatně, k vašim rukám však proudí pouze nezbytné množství informací a připadáte si trochu jako v počítačové hře. Prostě jenom otáčíte volantem, šlapete na pedály a jedete rychle. Toť vše.
Vůbec největší rozdíl mezi oběma dnešními SUV však nacházím v oblasti tlumení a odhlučnění podvozku. V tom má touareg navrch, avšak hlavně díky příplatkovému vzduchovému odpružení a adaptivním tlumičům. Na zvlněné vozovce se mírně pohupuje a menší nerovnosti s přehledem odfiltruje, v zatáčkách ale působí dost těžkopádně, a pokud přepálíte nájezdovou rychlost, jdete po tečně ven z kýžené stopy. Se zavalitostí je potřeba počítat a na výjezdu z oblouku si pomáhat plynem. Pohon všech kol s planetovým středovým diferenciálem totiž rozděluje hnací síly v poměru 38:62 ve prospěch zadní nápravy a s trochou cviku budete na kluzkém povrchu ze zatáček vyjíždět s mírnou přetáčivostí. Máte u toho sice pocit, jako byste driftovali na slonovi, ale je to jeden ze způsobů, jak si jízdu trochu více užít.
Zkoušené Volvo XC90 je oproti touaregu trochu v nevýhodě, protože do testu dorazilo na standardním podvozku s kompozitovým příčným perem na zadní nápravě. Podvozek výrazně tužší, změny pro modelový rok 2017 se však podepsaly i na uložení tlumičů a velká dvacetipalcová kola proto přenášejí do karoserie o něco méně ran a vibrací. Na kvalitním povrchu je jízda příjemně plavná a tichá, problém však může nastat v nižších rychlostech na sérii krátkých příčných nerovností. To totiž tuhý podvozek nezachrání ani nové uložení, zejména zadní kola občas zakopnou, ale naštěstí neuskočí, což bylo „doménou“ verze testované v roce 2015.
Ono se snadno řekne, že mohli Švédové odpružení trochu změkčit a jízda by byla komfortnější, pokud se ale vysoká karoserie nemůže opřít alespoň o proaktivní adaptivní tlumiče a s naloženým autem provedete ostrý vyhýbací manévr, můžete taky skončit na střeše. V zatáčkách vůz zůstává vzpřímený, oblouk krouží se spíše neutrálním postojem a za jasné podpory zadních kol, na které umí vícelamelová mezinápravová spojka prakticky okamžitě poslat až padesát procent hnacích sil. Kdyby to ale bylo pouze na mně, s koupí vzduchového odpružení za 62.800 Kč neváhám. Od auta za dva miliony korun přece nečekáte kompromis, že?
Jízdní vlastnosti | Volkswagen Touareg | Volvo XC90 |
Ovladatelnost | 6 | 6 |
Komfort odpružení | 7 | 5 |
Odhlučnění podvozku | 7 | 6 |
Řízení | 7 | 6 |
Řazení | 8 | 7 |
Brzdy | 9 | 9 |
Průměr | 7,33 | 6,50 |
Závěr
Závěr
Současná generace Volkswagenu Touareg už po sedmi letech od uvedení vlastně nemá čím překvapit. Jde o bytelné auto se silným sametovým šestiválcem, poctivou off-roadovou čtyřkolkou, prostorným interiérem a v poslední fázi svého života také perfektní cenou, podobné vozy už jsou ale v dnešní době prakticky na vymření. Tady zkrátka nemůžete jenom tak přijet před zatáčku, zatočit a čekat, že vás podrží například natáčení kol zadní nápravy nebo aktivní diferenciál. Nic takového touareg nemá, musíte se mu prostě přizpůsobit. Jde o poctivé SUV pro lidi, kteří dokážou jeho vlastnosti ocenit a využít ve svůj prospěch, nikoliv nafintěného všeuměla s rozpolcenou osobností.
Volvo XC90 je zase ukázkou SUV pro digitální generaci. Jeho karoserie a interiér jsou mistrovskými díly současného automobilového designu, materiály jsou na špičkové úrovni a stačí krátké svezení k tomu, abyste celku dokonale podlehli. Podobně jako já v případě Volva S90. Změny pro modelový rok 2017 jsou jasně znát, i díky systému PowerPulse došlo k vyhlazení průběhu tahu i zrychlení a modifikace v uložení tlumičů dokázaly zlepšit odhlučnění podvozku. Ne všechny silnice však mají natolik kvalitní povrch, aby byla jízda přesně podle mých představ. Pořízení vzduchového odpružení tedy rozhodně zvažte, minimálně s ním nic nepokazíte.
Rozsoudit obě dnešní auta nebylo lehké, budeme-li se ale držet klasického bodového hodnocení, vítězí Volvo XC90 D5, avšak s nikterak velkým náskokem. Za stejné peníze nabídne modernější výbavu, má prostornější interiér, dynamiku téměř srovnatelnou se šestiválcovým turbodieselem, a dokáže uspokojit širší spektrum zákazníků. Jízda s ním není o nic složitější než s běžným vozem střední třídy, vyšší světlou výšku oceníte hlavně z hlediska pohodlí na palubě a bezpečnosti, než že byste nutně museli obrážet všemožný terén. Pokud totiž dojde na hluboké koleje, bahno a brody, namaže si Volkswagen Touareg s paketem Terrain Tech Volvo XC90 na chleba.
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Volkswagen Touareg | Volvo XC90 |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 7,25 | 7,50 |
DESIGN | 7,00 | 9,00 |
INTERIÉR | 7,20 | 8,20 |
MOTOR | 7,60 | 7,00 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 7,33 | 6,50 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,28 | 7,64 |
Volkswagen Touareg
Plusy
- Bytelný a prostorný interiér
- Hutný zátah a pružnost šestiválce
- Výhodná nabídka v případě verze Masaj
- Jízdní komfort a spotřeba
Minusy
- Povrzávání v interiéru
- Absurdně vysoké příplatky za vybranou výbavu
- Těžkopádnější chování na silnici
- Odtažité řízení
Nejlevnější verze modelu | 1.370.900 Kč (3.0 TDI/193 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.370.900 Kč (3.0 TDI/193 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.552.900 Kč (3.0 TDI Masaj Terrain Tech/193 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.078.000 Kč (3.0 TDI Masaj Terrain Tech/193 kW) |
Volvo XC90 D5 AWD
Plusy
- Fantastický vzhled karoserie a interiéru
- Velký vnitřní prostor
- Sedmimístné provedení
- Široké možnosti konektivity
Minusy
- Stále poměrně hlučný motor
- Vyšší spotřeba
- Horší odhlučnění podvozku
Nejlevnější verze modelu | 1.349.800 Kč (D4 FWD Geartronic Kinetic/140 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.449.800 Kč (D5 AWD Geartronic Kinetic /176 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.636.800 Kč (D5 AWD Geartronic Inscription /176 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.101.700 Kč (D5 AWD Geartronic Inscription /176 kW) |
Foto: Petr Homolka