Volkswagen vsadí na jednotky TGI, mají být úspěšné jako TDI
Sázka na turbodieselové motory se zkratkou TDI Volkswagenu vyšla. Nyní chce koncern vsadit na motory umožňující spalování benzinu a stlačeného zemního plynu. Nové jednotky použijí zkratku TGI.
Volkswagen už nový agregát představil na jaře v Ženevě. Představený přeplňovaný motor 1.4 TGI Blue Motion disponoval výkonem 81 kW a pracoval pod kapotou Golfu. Právě ten se jednotky má dočkat ještě během tohoto léta, na podzim se má 1.4 TGI objevit v nabídce pro Golf Variant. V budoucnu bude 1.4 TGI nabídnut i pro Polo a Passat a další vozy koncernu.
Německá automobilka vyvíjí vozy na CNG od roku 1990, od roku 2002 nabízela dodatečnou montáž pohonu na stlačený zemní plyn pro Golf Variant. Nabídka Volkswagenů na CNG se postupně rozrůstala a růst má i nadále, v budoucnu mají všechny modely značky nabídnout alespoň jednu verzi na CNG.
V době snah o co nejekologičtější automobily jsou výhodou těchto motorů nízké emise oxidu uhličitého. Ty mají být až o čtvrtinu nižší než u srovnatelných agregátů na benzin nebo naftu. Proto mají jednotky TGI šanci úspěšně konkurovat zaběhnutým úsporným agregátům.
Výhodou aut na CNG je také fakt, že jejich vývoj je mnohem levnější než u plug-in hybridů, které se také snaží o co nejnižší emise CO2.
Světové zásoby zemního plynu jsou navíc dostatečné. Podle odhadu odborníků by jeho zásoby měly vydržet minimálně dalších 250 let. To zásoby ropy s ohledem na aktuální spotřebu mají vystačit jen na následujících 53 let.
Nevýhodou CNG je zatím nedostatečná síť plnicích stanic. Podle společnosti RWE je jich v Evropě jen asi čtyři tisíce, v České republice jich má být 47. V následujících letech se však má tato síť rozrůst na 100 stanic.
Prodeje automobilů na CNG sice v Evropě rostou, stále však zůstávají alternativou k benzinovým a dieselovým autům. Za prvních pět měsíců letošního roku se na evropských trzích prodalo 36.618 vozů na CNG, což je o 6.717 vozů více než před rokem. Jejich podíl na trhu je stále mizivý, od ledna do května činil pouhých 0,7 procenta.
Nejvíce aut na plyn v Evropě prodává Fiat. Prodejně nejúspěšnější jsou plynové verze Pandy (11.548 prodaných exemplářů během ledna-května letošního roku) a Punta (7.573 kusů). Panda je v Evropě vůbec nejprodávanějším autem na CNG.
10 nejprodávanějších aut na CNG v Evropě podle JATO (leden-květen 2013) | |||
Poř. | značka | model | ks 1-5/2013 |
1. | Fiat | Panda | 11548 |
2. | Fiat | Punto | 7573 |
3. | VW | Up | 3610 |
4. | Lancia | Ypsilon | 3594 |
5. | Fiat | Fiorino/Qubo | 2583 |
6. | Opel/Vauxhall | Zafira | 1990 |
7. | VW | Passat | 1508 |
8. | VW | Touran | 1148 |
9. | Fiat | Doblo | 783 |
10. | VW | Caddy | 724 |