Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo definitivně do rukou Číňanů, Geely jej koupilo od Fordu za 1,8 mld. dolarů

Dan Vořechovský
Diskuze (56)
Dnes byla dokončena jednání čínské automobilky Geely a amerického koncernu Ford o nákupu švédské automobilky Volvo Car Corporation. Číňané Volvo získali za 1,8 miliardy dolarů.

Čínská automobilka Zhejiang Geely Holding dnes od amerického koncernu Ford na základě závazné smlouvy koupila švédskou automobilku Volvo Car Corporation. Jedná se o největší zahraniční akvizici čínskou automobilkou v historii čínského automobilového průmyslu. Celá transakce bude dokončena ve třetím čtvrtletí tohoto kalendářního roku. Spolupráce mezi automobilkami Volvo a Ford tím však nebude skončena a bude pokračovat i nadále v podobě sdílení konstrukčních dílů a technologií.

Čínská automobilka zaplatí za Volvo 1,8 miliardy dolarů. Americká automobilka Ford koupila švédské Volvo v roce 1999 za 6,5 miliardy eur.

Akvizice ztrátového Volva podtrhuje nástup Číny do pozice silného hráče v globálním automobilovém průmyslu. Čína loni předstihla USA na místě největšího světového automobilového trhu a nyní se stále více zajímá o expanzi na západní trhy. Zatím však k tomu postrádá techniku, dobrou pověst a známé značky.

Geely ve sdělení uvedla, že si již pro transakci zajistila veškeré financování a sehnala i "značný provozní kapitál" na další financování operací Volva. "Dnešek představuje milník v historii Geely," prohlásil na tiskové konferenci předseda správní rady Geely Li Šu-fu. Dodal, že Volvo Car Corporation zůstane oddělenou dceřinou firmou Geely s vlastním managementem a ústředím ve Švédsku.

Celý obchod má poměrně dlouhou historii. Geely se začalo o švédskou automobilku zajímat už v polovině roku 2008. O více jak rok později pak automobilka Ford jmenovala Geely „preferovaným zájemcem“ a 23. prosince bylo dosaženo dohody ohledně klíčových podmínek prodeje.

Prodej Volva, které vytvořilo celoroční zisk naposledy v roce 2005, umožní Fordu plně se zaměřit na rozvoj svých základních značek Ford, Lincoln a Mercury. Pro americkou skupinu je to poslední díl plánovaného prodeje součástí její bývalé divize Premier Automotive Group, kam dále patřily britské automobilky Aston Martin, Jaguar a Land Rover.

Geely nyní usiluje o expanzi na zahraničních trzích a posílení svého image zejména v Evropě, kam chce letos začít vyvážet. Firma v Evropě již spolupracuje s britským výrobcem tradičních londýnských taxíků Manganese Bronze, v němž by letos mohla převzít většinu akcií.

Geely chce ponechat ústředí i dosavadní produkci Volva ve Švédsku, plánuje nicméně také vybudovat v Pekingu továrnu na výrobu 300.000 vozů značky Volvo ročně pro domácí trh. To je tolik, kolik nyní Volvo vyrábí na celý vývoz.

Počet prodaných aut značky Volvo se v loňském roce zastavil na čísle 334.808 kusů z devíti nabízených modelových řad. Loňský výsledek je nejnižší od roku 1999. Zatímco v roce 2007 se prodalo rekordních 459 tisíc Volv, o rok později celková suma poprvé v dekádě klesla pod 400 tisíc (374 tisíc kusů) a loni o dalších 10,6 % na 335 tisíc. I přes ekonomickou krizi a s ní spojeným poklesem prodejů zůstávají USA nejdůležitějším trhem Volva, a to celkově i u většiny jednotlivých modelů.

Šéf švédské automobilky Stephen Odell dnes na tiskové konferenci uvedl, že Volvo letos plánuje vyrobit 390 tisíc vozů. Proti loňskému roku by to znamenalo nárůst produkce o 18 procent.

Dan Vořechovský
Diskuze (56)
30. 3. 2010 13:30
Re: VEELY
omlouvám se, nic proti číňanům nemám, jen je to pro mě takový nějaký "čípacký" ... čípáku
30. 3. 2010 01:08
Re: VEELY
Dej si na ten mozek obklad, mimoni.
29. 3. 2010 23:59
Re: VEELY
tak nějak tipuju, že "paseš Volvo z třetího kolene", tak promiň, jo a blahopřeju, jeden z prvních majitelů čínského auta v Evropě, a ty žvásty typu, že krámy made in china jsou i v jiných autech atd..., jen o tom nevíme, jsou dobrý >:D
29. 3. 2010 23:55
Re: VEELY
děkuji >:D >:D >:D
29. 3. 2010 22:28
Re: VEELY
To už je spíš na "Zlatý debílek" ;-\