Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo S60 - malá osmdesátka

Tomáš Zajíček
Působivý a temperamentní design nového sedanu S60 švédské automobilky Volvo dodává vozu zřetelný sportovní charakter. Přesto je dostatečně prostorný pro komfortní cestování pěti cestujících, neboť užívá stejnou podlahovou plošinu jako jeho větší...

Nové Volvo S60 se vrací k tradici sportovního charakteru. Sportovní rodinné vozy Volvo se objevily již v v minulosti v 50.letech. Za zmínku stojí model PV 544 Sport nebo 122 Sport, poháněné motory s dvojitým karburátorem.

Z hlediska velikosti zapadá Volvo S60 mezi S40 a S80. Při jeho navrhování bylo cílem sladění sportovního exteriéru s prostorným interiérem. Velké množství inspirace vzešlo z vozu C70 coupé, avšak s požadavkem na nový tvar kombinovaný se čtyřmi dveřmi. Volvo S60 se vyznačuje krátkými převisy vpředu i vzadu, které jsou zdůrazněné rozšířenými boky karoserie po celé délce vozu až ke koncovým světlům, podobně jako u S80. Zavazadlový prostor má v porovnání s ostatními sedany Volvo vyklenutější tvar a pomáhá tak zaoblit karoserii sportovním až robustním stylem.

Karoserie o rozvoru kol 2715 mm (kratší než u S80 a V70) se vyznačuje v porovnání s Volvem S70 dvakrát větší tuhostí v krutu. Její hodnota překračuje 20 kNm/1 stupeň. Podvozek je tvořen pružícími jednotkami McPherson s dolními příčnými rameny vpředu a nezávislým zavěšením kol multilink vzadu. Volvo S60 má nejširší rozchod kol ve své třídě. Stabilita při prudkém brždění v zatáčce je vylepšena geometrií předních kol, která pro tento případ umožňuje polohu negativní sbíhavosti, zatímco zavěšení zadních kol má efekt pozitivní sbíhavosti, čímž je dosaženo lepší rovnováhy. Brzdy s ABS jsou opatřeny funkcí elektronického rozdělování brzdné síly EBD. Některé verze S60 jsou vybaveny stabilizačním systémem STC v rámci standardního vybavení, zatímco vyspělejší dynamický systém pro kontrolu stability a trakce DSTC s aktivním protismykovým systémem je dodáván jako výbava na přání. Pro Volvo S60 jsou k dispozici dvě volitelná nastavení podvozku s rozdílnými úrovněmi tuhosti. Pneumatiky a kola jsou k dispozici v několika verzích a rozměrech, v závislosti na použitém motoru a nastavení podvozku. Rozměr největších a nejširších pneumatik standardně dodávaných z výroby je 225/45 R17.

Jako pohonné jednotky jsou použity pětiválcové benzinové motory, známé z V70:

- 2.3 litru, s vysokotlakým přeplňováním, 184 kW (250 k)/330 Nm při 5200/2500-5200 ot/min

- 2.4 litru, s nízkotlakým přeplňováním, 147 kW (200 k)/285 Nm při 6000/1800-5000ot/min

- 2.4 litru, s atmosférickým sáním, 125 kW (170 k)/230 Nm při 5900/4500 ot/min

- 2.4 litru, s atmosférickým sáním, 103 kW (140 k)/220 Nm při 4500/3750 ot/min

- 2.0 litru, s vysokotlakým přeplňováním, 132 kW (180 k)/240 Nm při 5300/2200-5300 ot/min (jen pro vybrané trhy)

Spotřeba paliva se u všech verzí motoru pohybuje od 8,4 l/100 km (103 kW) až po 9,3 l/100 km (184 kW) v kombinovaném provozu dle normy EU 199/100. K dispozici je pětistupňová převodovka s manuálním řazením nebo pětistupňová automatická převodovka, která je k dispozici také s doplňkovou funkcí Geartronic (sekvenční řazení).

Poprvé od sportovního coupé Volvo 1800 ES z počátku sedmdesátých let sedí řidič za tříramenným volantem s airbagem o objemu 60 litrů. Kromě airbagů předních a bočních, je vůz vybaven také postranními nafukovacími clonami, chránícími hlavy cestujících v případě boční kolize.

K dispozici jsou dva různé typy designu interiéru, Dynamic a Comfort. Verze Dynamic je tvarovaná tak, aby měl vůz více charakter vozu s uspořádáním míst 2+2, zatímco verze Comfort slouží spíše pro komfort i třetího cestujícího na zadním sedadle. Uvnitř vozu naleznete drobné praktické prvky, jako je věšák na oděv na opěrce hlavy spolujezdce, držáky nápojů vpředu i vzadu, držák pytlíku na odpadky v zadním sedadle a spousta úložných prostor. Zavazadlový prostor je opatřen praktickým prvkem. Jelikož má dvě podlahové části, je možné jednu vyklopit směrem vzhůru a dopředu, čímž se vytvoří ochranná příčná stěna. Tak lze bezpečně převážet např. nákupní tašky zajištěné pomocí dvou elastických popruhů. K dispozici je také několik úchytných háčků. Mechanismus je snadno ovladatelný jednou rukou.

Volvo S60 také uvádí systém Volvo on Call telematics. Jedná se o inteligentní zabezpečovací systém, který je založen na interakci mezi navigací GPS a digitální mobilní telefonií. Tento systém kromě navigace dokáže také v případě nehody přivolat pomoc s určením polohy vozu s odchylkou 30m i v případě, že je samotná jednotka GPS zničena. V případě nehody telefon pomocí zprávy SMS ohlásí, že došlo k nehodě a identifikuje polohu. Současně se otevře linka pro hovory mezi vozem a operátorem služby Volvo on Call a operátor může přijímat informace o situaci. Pokud z vozu nedostane odpověď, uvědomí ambulanci a policii, kteří díky přesné poloze udané systémem, mohou jet přímo k místu nehody. Mezi další funkce systému patří: odemykání nechtěně zamknutého vozu s klíči vevnitř pomocí PIN kódu majitele (operátor se spojí s telefonem, který komunikuje s palubním elektrickým systémem vozu), sledování vozu při odcizení, při napadení lze aktivovat alarm stiskem tlačítka a upozornit tak operátora.

K pohodlí přispívá systém kvality vzduchu. Skládá se ze senzoru, kontrolujícího vnikání výfukových plynů a zápachů a vzduchového filtru v klima jednotce, který čistí vzduch, který již do vozu vnikl.

Ve Volvu S60 nechybí ani kvalitní audioaparatura. Na výběr je několik úrovní:

- tři jednotky rádia, tři úrovně reproduktorů, externí zesilovače, dva typy dálkového ovládání, měniče CD disků

- audiosystém připojený k multiplexnímu elektrickému systému prostřednictvím sběrnice dat, která řídí funkce, jako např. programování, hlasitost, tlumení a osvětlení ovládacích prvků

- systém Premium Sound, opatřeným zesilovačem 4 x 70 W, systémem Dolby Surround Pro-Logic s minimálně 13 reproduktory.

Při návratu z večírku majitel jistě uvítá funkci přístupového osvětlení, které může posvítit na oblast kolem vozu, když k němu přichází ve tmě nebo doprovodné osvětlení, které naopak může osvítit oblast před vozem poté, kdy byl vypnut motor a vůz uzamčen.



Tomáš Zajíček