Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks dbá na bezpečnost silničního provozu, vyvíjí nový komunikační systém

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Švédské Volvo bylo vždy synonymem bezpečnosti. A to nejen mezi osobními, ale i nákladními vozy, i když se postupem času cesty obou společností rozešly.

Divize Volvo Trucks má navíc nového ředitele, zodpovědného za vývoj produktů v oblasti dopravy a bezpečnosti. Je jím Carl Johan Almqvist. Ten poodhalil roušku tajemství nad novinkami švédského výrobce nákladních automobilů v této oblasti. Volvo totiž v současnosti pracuje na komunikačním systém, který bude fungovat vzájemně mezi jednotlivými vozidly. Almqvist k tomu poznamenal: Ve vývoji této technologie jsme již poměrně pokročili, takže pro nás není utopickým snem.

Bezpečnost na prvním místě

V čem spočívá její hlavní výhoda? Jednou z hlavních priorit Evropské unie je bezpečnost silničního provozu, čtyřicetitunové soupravy pak samozřejmě nevyjímaje. Jeden příklad z praxe. Představte si, že sedíte za volantem plně naloženého těžkého nákladního auta, je hustá mlha a viditelnost začíná klesat, až je takřka nulová. Najednou vidíte jiného kolegu, jak zastavil těsně před vámi. Samozřejmě již nemáte šanci jakkoli reagovat...

Popisovaný systém však bude umět varovat řidiče v dostatečném předstihu o řadě stojících vozidel, informace mu zprostředkuje displej přímo v kabině. Ten pak může snížit rychlost soupravy tak, aby předešel jakékoli nebezpečné situaci. Navíc z jednoho vozu automaticky přejde tato informace na další jedoucí za ním. Scénář, který není z oblasti science fiction, ale pravděpodobně již brzy se stane realitou. Výzkum je veden v rámci celoevropského projektu Safespot, který se věnuje právě vzájemné komunikaci osobních a nákladních automobilů mezi sebou. Jeho součástí je také vybudování patřičné infrastruktury, respektive návaznost na již používanou.

Alarmující čísla

Mezi lety 1970 a 2000 vzrostl provoz na evropských silnicích trojnásobně. Každý rok na nich umírá 40.000 lidí a dalších 1,7 milionu (!) je lehce či těžce zraněno. Kromě lidských tragédií a s nimi spojeného utrpení je tu i finanční stránka věci – škody jsou každým rokem vyčísleny na opravdu obrovskou sumu 160 miliard eur.

Projekt Safespot, který je částečně financován z prostředků EU, byl zahájen v roce 2006, dnes na něm participuje 51 účastníků z dvanácti evropských zemí. Jsou do něj zapojeni jak mnozí z velkých evropských výrobců motorových vozidel, stejně jako jejich dodavatelé, ale také například vysoké školy a organizace správy komunikací. Výzkum je prováděn v šesti testovacích střediscích v různých částech Evropy, v německém Dortmundu se pak zkouší praktické využití v městských podmínkách.

V2V

Mnohé nákladní vozy na starém kontinentu jsou již dnes vybaveny satelitní navigací GPS (Global Positioning System), nebo kamerami pro kontrolu vybočování z jízdního pruhu. Naváže na ně V2V (Vehicle-to-Vehicle), tak je totiž systém komunikace vozidel mezi sebou nazýván. Doplní jej ještě V2i – Vehicle-to-Infrastructure), auta tak budou dostávat informace nejen od svých jedoucích kolegů na silnicích a dálnicích, ale i od k tomu účelu vybudovaných pevných bodů. Samozřejmě, tento podpůrný systém by měl razantně zvýšit aktivní bezpečnost. Tím se otevírá prostor pro zcela novou generaci řešení prevence proti dopravním nehodám, říká Carl Johan Almqvist.

V rámci projektu se zkouší několik druhů aplikací – systémy ve vozidlech monitorují bezpečnost na přechodech, varují před blížící se čelní srážkou, špatnými silničními podmínky a upozorňují na přítomnost cyklisty či chodce. Infrastruktura pak zahrnuje varování při omezení rychlosti, informace o nehodách, ke kterým již došlo a dbá na vytvoření dostatečného prostoru vozům záchranné služby, které k těmto nehodám jedou. K řidiči se veškeré informace dostanou prostřednictvím displeje nebo díky výstražným zvukovým a světelným signálům přímo uvnitř v kabině, mohou ale být také přenášeny prostřednictvím blikajících světel na dopravním značení či silnici.

Lokalizace a komunikace

Základem komunikačního systému jsou tři druhy technologií – ACL (Accurate Co-operative Localisation), LDM (Local Dynamic Map) a AHCN (Ad-Hoc Communication Networking). Cílem je určit polohu vozidel s přesností na méně než jeden metr, říká Johan Fjellström, projektový manažer pro Safespot v rámci společnosti Volvo Trucks.

Za účelem dosažení požadovaného stupně přesnosti jsou použita GPS data spolu s informacemi ze senzorů na vozidle, LDM pak dodává umístění různých pevných bodů v krajině. Je vlastně centrální databází a jakýmsi srdcem celého systému. Sbírá informace z digitálních map a vrství je spolu s těmi, které získá od jiných vozidel a z infrastruktury.

Řidič musí dostat předběžné oznámení a relevantní informace o tom, co se děje na silnici, co nejdříve, a to na základě údajů o poloze a rychlosti ostatních vozidel, o stavu vozovky a případných překážkách. K tomu, aby vše bez problém fungovalo, je nutné mít k dispozici spolehlivé a rychlé komunikační rozhraní v rámci lokální sítě. Safespot používá standard pro Car2Car - protokol IEEE 802.11p a frekvenci 5,9 GHz, vysvětluje Johan Fjellström.

Zřejmě v příští dekádě

Technická řešení projektu Safespot jsou stále ve stadiu výzkumu a ještě předtím, než vše dospěje v roce 2010 k závěru, musí být provedena spousta analýz. V současné době však pochopitelně není znám termín, kdy se zmíněné systémy začnou sériově montovat do vozidel. Vše je tedy ještě jen hudbou budoucnosti, byť zcela jistě nepříliš vzdálené.

Johan Fjellström dospěl k následujícímu závěru: Je nezbytné dosáhnout takového množství instalací ve vozidlech, aby byl celý projekt efektivní. Zákazníci, kteří se pro tento systém rozhodnou, by jej tak měli začít okamžitě využívat. Koncept kooperativního systému vypadá velmi slibně a nabízí řadu významných výhod. Největší z nich je ta, že řidič může obdržet informace mnohem dříve, a to hlavě ty, které nemá zatím v dosahu svých přirozených smyslů, zejména zraku. Tak bude rychleji vědět, co se děje i v ostatních vozidlech daleko vpředu a může se bezpečně připravit na případné problémy. To by bez spolupráce jednotlivých modulů celého zařízení bylo nemožné. A co víc – široká škála bezpečnostních aplikací je obsažena v jednom balíčku. Jinak by totiž vyžadovala velké množství senzorů klasického typu, jakým je například radar.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
1. 8. 2009 17:25
Re: plny suhlas
Toto je podla mna najlepsie riesenie ako zvysit bezpecnost na cestach - zamedzit tomu, aby sa ta nehoda vobec stala. Na univerzite v Aachen sa V2V (alebo sa tomu hovori aj Car-to-Car) problematike venujeme s obrovskym nasadenim. Ziskali sme velke mnozstvo penazi z EU a zacina sa budovat velke testovacie centrum pre tento system. Samozrejme, ze to ma este niekolko "detskych chorob", ale od toho je tu vyskum, aby sa to efektivne vyriesilo.

A este pre zaujimavost: kolizia auto/chodec. Tu sa bohuzial system V2V neda pouzit, tak jedim ucinnym riesenim pre buducnost ostava "Airbag pre chodcov", ktory sa vystreli spoza zadnej hrany kapoty. Znie to utopicky, ale vyskum a testy su uz v plnom prude.
Avatar - kolmar
1. 8. 2009 17:14
super, ale...
Je to naozaj perspektivny sistem, ktory by urcite prispel bezpecnosti a aj mensim casovym ci financnym stratam dopravcov. No napr. ja byvam na hlavnom tahu s dost mizernou sirkou vozovky. Bezne aspon 4x do roka mam v okoli 5km od domu kamion v priekope, ci uz lezi na boku alebo aj na hlave kolesami hore. Najcastejsia pricina je ze jeden truck si zreze zakrutu a ten druhy uz proste nema kam ist. To iste s osobnymi autami - ak obehuju a podobne... Sem - tam je pricina mikrospanok... To je podla mna najcastejsia pricina havarii (aspon tu) a potom rychly najazd do zakruty a podobne, kedy to proste "prekydne" cely truck (oznacenie vsetkych ostrych zakrut v EU by bolo riesenie, no asi nelahke). No tento system dokaze rozpoznat, ze sa vam vyruti zo zakruty truck/bus, ktory staci, ze vam zasiahne 0,5 metra do pruhu? silne pochybujem...myslim, ze tomute predijst je v dnesnej dobe arogancie na cestach skoro nemozne!

PS: Skoro 50% havarovanych kamionov v nasom okoli vyprostujeme my, len skoda, ze nam do toho zacala babrat kombinacia noveho česmadu v KE a policie SR :-( ... po cca 15 truckoch uz s tym mame peknu prax ;-)
Avatar - Katikakus
1. 8. 2009 12:01
Re: Hezké, ale...
Cituji clanek:
"Projekt Safespot, který je částečně financován z prostředků EU, byl zahájen v roce 2006, dnes na něm participuje 51 účastníků z dvanácti evropských zemí. Jsou do něj zapojeni jak mnozí z velkých evropských výrobců motorových vozidel, stejně jako jejich dodavatelé, ale také například vysoké školy a organizace správy komunikací. Výzkum je prováděn v šesti testovacích střediscích v různých částech Evropy, v německém Dortmundu se pak zkouší praktické využití v městských podmínkách." :-!
Avatar - positivemind
1. 8. 2009 11:19
Re: Hezké, ale...
S tvou vlastní poznámkou souhlasím - někde byla studie, že obrovské množství mladých Američanů není schopno orientovat se v mapě - všude gps (to byla jen poznámka).

Původně jsem čekal také systém komunikace mezi vozy přímo - ale očividně tomu tak není i z důvodu kontroly (podle mě bude moci zaměstnavatel mít přehled o nehodách atp. - i když něco takového dnes již v podstatě funguje).
Avatar - delphino
1. 8. 2009 11:10
Re: Hezké, ale...
1) doufejme že to volvo vyvýjí jako volně přístupný systém pro všechny, jen jejediný kdo jej chce zatím využít, ale pokud je součásti veškerého tohoto celoevropského snažení tak je dost možné že ostatní automobilky to budou muset používat taky. S tím, že to bude z počátku možná doplňkovou výbavou poté povinou.. jen hádám a nemám ani křišťálovou kouli
2) dokončení veškerého výzkumu a vývoje podle mě ještě chvíli potrvá, takže je dost možné že se na trh dostane až po skončení krize
3) ad 2

moje vlastní připomínky:
Já bych ten systém vyvíjel spíše jako jistý druh internetu, kdy každé auto bude mít svůj vlastní minipočítač (což v dnenší době miniaturizace není problém ani s vysokovýkonnými počítači) a ty zprávy si budou auta stále předávat mezi sebou.
Všechny ty pevné body bych používal jako kontaktní prvky mimo tuto autosíť => přeno na pravý internet kde se lidé doví jaká je kde dopravní situace, při vážné nehodě, okamžitě kontaktovat příslušné organizace, hlavně záchranku a hasiče.
Protože při výpadku jednoho auta se nic nestane, ale při výpadku centrální sítě do které se vše posílá a vyhodnocuje se může stát totální krach, protože si na to lidé mohou až příliš zvyknout a najednou bez toho se budou bát vyjet na silnici. Myslím, že to se nebude týkat většiny čtenářů auto.cz, ale znám spoustu takových co by si na to zvyknout dokázali a pak měli problém vyjet bez toho.