Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks: Padesát let nárazových testů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Společnost Volvo Trucks již půl století zkouší kabiny svých vozů prostřednictvím třístupňového testu, který je i po padesáti letech stále nejnáročnější na světě.

Nárazový test společnosti Volvo Trucks je v oblasti bezpečnostních testů již padesátiletým veteránem. Přesto stále zůstává nejnáročnějším testovacím postupem v segmentu nákladních automobilů a je přísnější a obsažnější, než vyžadují nejnovější legislativní požadavky EU.

Nejčastějším mechanismem nehody nákladního automobilu je buď jeho převrácení na střechu, nebo čelní náraz. Nárazový test společnosti Volvo Trucks je zaměřen na simulaci sil, jimž je kabina při takovýchto nehodách vystavena.

Je velmi důležité, že nárazový test odpovídá následkům a silám, které na nákladní vůz působí při nehodě v reálném životě, říká Carl Johan Almqvist, ředitel divize bezpečnosti dopravy a produktů společnosti Volvo Trucks.

Původně byla konstrukce kabin nákladních vozů vyráběna ze dřeva. Společnost Volvo Trucks se v roce 1948 stala prvním výrobcem nákladních vozů, který začal sériově vyrábět ocelové kabiny. Samonosná ocelová kabina se svým tříbodovým systémem uložení znamenala revoluci v oboru nákladních automobilů i v pasivní bezpečnosti řidičů nákladních vozů.

V roce 1959 byly provedeny první testy, při nichž byla pevnost kabiny testována nárazem masivního kyvadla o hmotnosti jedné tuny. V následujícím roce byl tento test ve Švédsku uznán jako legální standard a zůstal v platnosti až do dubna roku 2009. Nyní byl nahrazen zákonnými předpisy EU (ECR 29). Nový zákon se od švédského nárazového testu liší uspořádáním a silami, které při testu působí na kabinu.

Nechceme se uchylovat k žádným kompromisům. Proto budeme naše náročnější standardy dodržovat i v budoucnosti, vysvětluje Johan Almqvist.

Celý test společnosti Volvo Trucks se skládá ze tří stupňů, stejně jako tomu bylo během posledních padesáti let.

Nejprve je střecha kabiny zatížena závažím o hmotnosti 15 tun. Potom válcové kyvadlo narazí do levého sloupku kabiny. A nakonec totéž kyvadlo narazí i do zadní stěny kabiny. Toto kyvadlo má hmotnost jedné tuny a je uvolňováno z výšky tří metrů.

Tyto tři stupně odpovídají posloupnosti událostí při nehodě, při které nákladní vůz vyjede ze silnice, převrátí se a narazí do stromu či jiné pevné překážky. Náraz na zadní stěnu simuluje náraz způsobený uvolněným nákladem, říká bezpečnostní expert společnosti Volvo Trucks Ulf Torgilsman.

Aby kabina zdárně prošla zkouškou, nesmí její výsledné deformace ohrozit životní prostor řidiče nebo ostatních pasažérů. Kabina si musí zachovat svou původní strukturu bez větších otvorů nebo vyčnívajících ostrých hran. Dveře musejí zůstat zavřené, po testu však musí být možné je otevřít bez použití nástrojů.

Během padesátileté historie nárazového testu byla konstrukce kabiny zdokonalována po stránce konstrukčního návrhu, pevnosti oceli, bezpečnosti spojů a technologie svařování.

Každé zdokonalení bylo podrobeno novým nárazovým testům, aby se potvrdilo, že nová řešení odpovídají přísným požadavkům společnosti Volvo.

Zdokonalení ochrany řidiče a pasažérů v případě nehody zahrnuje taková opatření, jako jsou tříbodové bezpečnostní pásy, airbagy a interiér, který se deformuje podle váhy těla člena posádky.

Mimochodem, tříbodový bezpečnostní pás je vynálezem společnosti Volvo, dodává Ulf Torgilsman.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/BeJZiT6F7U0?fs=1&hl=cs_CZ" style="auto"}

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - kolmar
10. 12. 2010 18:11
truck crash
Volvo je prikladom toho, ze na bezpecnost sa ma dbat vo vsetkych oblastiach. Hoci pri zrazke s autom je to pohoda, pri prevrateni, ci zrazky s kamionom je to stale masaker, ved zastavit cez 40 ton nie je hracka!

Nech sa paci par foto z mojho archivu ako priklad:

[odkaz]

[odkaz]

[odkaz]
Avatar - Norge
10. 12. 2010 15:48
Volvo Trucks
..nie je nic podstatnejsie ako zdravie v kazdodenom zivote :yes: , aj ked miestami za volantom sportoveho auta na okruhu, zabudam na pud sebazachovy, ..heh >:-[]
Scandinavisk teknikk, ..er alltid foran !
:yes: