Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks: Reportáž - Celé Volvo v akci

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Volvo má jako jediný výrobce nákladních vozidel ještě sestry v oblasti stavebních strojů a osobních automobilů.

V obrovském lomu poblíž vápenky Čertovy schody u Berouna nás kromě slunečného počasí přivítala spousta vozidel Volvo. V rozměrném dnu lomu se všechny automobily včetně největších tahačů FH16 s velkými přípojnými vozidly, kloubového dempru A35E, nakladače U50F ztrácela jako zrnka písku na břehu moře.

Nákladní vozidla

Při vjezdu až na samotné dno prohlubně nás u stánku pro návštěvníky přivítala vlajková loď FH16 coby tahač a o dvě modelová patra níže sklápěč FE. Obě vozidla měla na sobě umístěný štítek s nápisem Na prodej. To bývá při předváděcích akcích běžná praxe, zejména v současné době.

Vyvážení písku z dolního patra a dvě lomové terasy výše zajišťovaly dvě sklápěčky. První byla třínápravová FE, ještě více si nechávalo naložit čtyřnápravové FM s novým jedenáctilitrovým motorem.

Za volantem

S plně naloženými vozidly jsme po hrbolatém povrchu okořeněném asi dvacet centimetrů hlubokými dírami jezdili zpočátku jen na trojku. Instruktor nás vyzval k zařazení čtyřky a zvýšení rychlosti. Mírné skoky s korbou plnou písku komentoval slovy: „To je Volvo, to vydrží.“

Rozdíl jízdy mezi třínápravovým a čtyřnápravovým vozidlem byl samozřejmě znát zejména v komfortu jízdy a velikosti průměru otáčení. Zatímco s FE jsme si snadno poradili i při zajíždění na přesně určené místo, FM se čtyřmi nápravami vyžadovalo přesnější a předvídavější manévrování. FM se však odvděčilo pohodlnější jízdou přes nerovnosti rozbité cesty v kamenolomu.

Přehlídka

Kromě dvou nákladních vozidel v provozu jsme si v kamenolomu mohli prohlédnout několik dalších nákladních volv. Mezi ně patřil například čtyřnápravový domíchávač betonu s kabinou FM. Velkou pozornost budil tahač FH16 v nejsilnější verzi 660 k spojený s návěsovým sklápěčem. Neméně zajímavou byla souprava s velkokapacitním sklápěčem od Panavu.

S joystickem v ruce

Kromě jízdy nákladními vozidly FE a FM jsme si nenechali ujít příležitost vyzkoušet stavební stroje. Návštěvníky nejvíce obleženým se stal nakladač U50F s dvoukubíkovou lžicí. Jemné ovládání velkého stroje pomocí joysticků nás nadchlo, stejně jako příjemné odhlučnění kabiny. Převoz velkého množství písku zajišťoval kloubový dempr A35E, který kromě velké korby uchvacoval skvělou manévrovatelností. Opět jsme si pochvalovali jemné ovládání a sílu pohonné jednotky tohoto stroje.

Rýpadlo na pásech

Pásový bagr na hromadě písku nás natolik lákal, že jsme neváhali vystoupat po svahu měkkého písku a nabrat do bot písek. Kabina komfortně uchycená na pružinách v silikonovém oleji nás u dveří uvítala bezpečnostním ramenem v červené barvě. Ještě před samotným nakládáním písku na sklápěče FE a FM jsme si od instruktora nechali vysvětlit, který joystick (pravý či levý) slouží pro jednotlivé činnosti bagru.

Před lety se tyto základní ovládací funkce sjednocovaly pro všechny výrobce, protože dlouholetí pracovníci na bagru jedné značky si velmi těžko zvykali na odlišný systém obsluhy stroje jiného výrobce.

Nastavili jsme si otáčky motoru a dali se do nakládání. Překvapila nás velmi nízká úroveň hluku a pátrali jsme, jak toho automobilka dosáhla. Nakonec jsme došli k názoru, že se dvanáctilitrový šestiválec neprojevuje příliš hlučně a konstrukce kabiny velmi zdařile tlumí vibrace a doprovodné zvuky. Štítek uvnitř nám dával najevo, že v budce je dle ISO 6396 normalizovaný hluk 73 dB(A).

Chvíli jsme si zvykali na rychlou reakci výložníku či otáčivého pohybu kabiny na jemný pohyb joysticku, takže jsme naplněnou lžíci před otáčením raději přiblížili blízko nejvíce kabině. Za chvilku jsme si intuitivnímu ovládání celého bagru natolik přivykli, že s využitím mezipoloh joysticku bylo možné provádět čtyři úkony najednou. K tomu jsme museli zvýšit nastavené otáčky motoru, poté bagr pracoval jako po drátkách.

V kabině kolového

S rýpadlem EW160C jsme nejdříve popojeli k hromadě písku, jejíž výška přesahovala strop kabiny o několik metrů. Po sklopení zadních opěrných noh a zafixování přední části rýpadla snížením hydraulické radlice jsme se pustili do díla. Dvoudílný výložník umožňoval dosáhnout lžicí až deset metrů nad úroveň terénu, takže šlo nabírat materiál až z vrcholu hromady písku. Opět bylo nutné přivyknout si na jemné ovládání pomocí joysticků. Znovu jsme se ujistili, že práce na rýpadle může být celkem pohodová a bez nadměrného hluku či vibrací.

Také osobní automobily

V rámci předváděcího dne nákladních vozidel Volvo a stavebních strojů se k dispozici nabízely i osobní novinky švédského výrobce. V blízkém terénu našel uplatnění zejména model XC60 či jeho větší bratr XC90.

Ladislav Černý
Diskuze (0)