Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo v Ženevě 2007

Ondřej Šuch
Diskuze (6)
Při vývoji nového kombi mělo Volvo jeden z tradičních cílů: vyrábět nejbezpečnější auto ve třídě. V70 sdílí s S80 bezpečnostní architekturu, ale navíc přidává několik novinek.

Volvo V70

Bezpečnostní inovací číslo jedna jsou rozšířené okenní airbagy, nastavitelná integrovaná dětská sedačka a inovovaný systém ochrany při bočním nárazu SIPS.

Sedák pro děti integrovaný v zadním sedadle může být nově nastaven do dvou výškových poloh, odpovídajících velikosti dítěte. Malí pasažéři tak nejen dobře uvidí ven z auta bočními okny (to je důležité pro klid na palubě), ale budou sedět v optimální poloze z hlediska ochrany při případné nehodě.

Robustní struktura boků je tvořena moderními vysokopevnostními materiály, takže je paradoxně lehčí a současně odolnější než v předchozí generaci V70.

Přední deformační zóna je konstruována do zón, které plní rozdílné úkoly při nehodě. Nejvíce deformační energie pohlcují deformace dílů, které jsou vzdálenější od prostoru pro posádku. Čím blíže se deformace následkem nehody dostávají k cestujícím, tím méně jsou plechy deformovány. V přídi je použito celkem čtyř různých stupňů, které mají odlišnou tuhost a schopnost pohlcovat energii nárazu.

Interiér se shoduje do značné míry s výchozím sedanem. Mezigeneračně došlo k prodloužení prostoru pro kolena na zadních sedadlech o 48 mm, vnitřní šířka ve výši ramen předních cestující je větší o 30 mm. Velikost zavazadlového prostoru, který byl vždy silnou stránkou těchto švédských kombi, zatím není známa, ale z tiskové zprávy lze vyčíst, že jeho objem je větší o 55 l, což by odpovídalo hodnotě 540 l. Zadní výklopné víko může být ovládáno elektricky. Druhá řada sedadel je dělená na tři části v poměru 40:20:40, po sklopení vzniká zcela rovná ložná plocha, kterou lze dále prodloužit sklopením opěradla sedadla spolujezdce.

Pokud jde o pohonné jednotky, nabídka by se měla skládat z řadových napříč uložených pětiválců a šestiválců.

Základním turbodieselem by měl být agregát 2.4D (120 kW, 340 Nm), jeho alternativou pak motor D5 (136 kW, 400 Nm).

Zážehové jednotky mají základ v pětiválci 2,5T (147 kW, 300 Nm), následuje řadový atmosférický šestiválec 3,2 l (175 kW, 320 Nm) a šestiválcovým vrcholem bude nový turbodmychadlem TwinScroll přeplňovaný motor 3,0 l (210 kW, 400 Nm), který premiéru oslavil loni v modelu S80. Očekávaná výkonná verze vybavená benzinovým motorem 4,4 l V8 disponujícím výkonem 232 kW, prozatím nebyla potvrzena, naopak slíbeny jsou motory spalující směs benzinu a etanolu E85 (107 kW) a základní pohonná jednotka dávající výkon kolem 100 kW.

V nabídce je opět pohon všech kol Instant Traction (spojka Haldex), tlumiče s proměnným účinkem Four-C, sériový stabilizační systém, automatická parkovací brzda, adaptivní tempomat a s ním související inteligentní funkce brzdového systému, zavedené již dříve v S80. Na často kritizované necitlivé řízení zareagovalo Volvo zavedením třístupňově nastavitelného účinku posilovače řízení. Nastavování se děje prostřednictvím palubního informačního systému.

XC 70

Croossover s na první pohled větší výškou, výrazně oplastovanými boky a mohutnější mřížkou chladiče se bude nabízet se dvěma motorizacemi, a to benzínovým šestiválcem 3,2 l 175 kW a dieselovým pětiválcem 2,4 D5 136 kW. Díky nové konstrukci podvozku a standardně dodávanému stabilizačnímu systému DSTC (dynamic stability and traction kontrol) zaručuje cross-overu XC70 doboru jízdní stabilitu jak na cestě tak i v terénu.

Vůz chce nabídnout více komfortu a stylu než předchůdce. Je standardně vybaven prvotřídním audio systémem Dolby Pro logic II Surround s MP3 přehrávačem, reproduktory od firmy Dynaudio, poslední generací navigačního systému RTI a doplňkovým subwooferem. Bezpečnostní koncepci převzalo nové Volvo z většího modelu S80.

Ve standardní výbavě je zahrnut systém pro kontrolované sjíždění svahů HDC a například také elektrická parkovací brzda. V položkách výbavy na přání najdeme i elektrické ovládání dveří zavazadlového prostoru a výsuvnou podlahu pro snadnější nakládání těžkých předmětů.

Na trhu se objeví letos v září s tím, že ceny se veřejnost dozví už v červnu. Výroba stávajícího modelu bude dobíhat do podzimu. Automobilka by ráda prodala 40.000 těchto vozů ročně, o produkcise bude dělit zhruba půl na půl Evropa se severní Amerikou. Vůz bude uveden také na čínský trh.

XC 60

Do křížení SUV a kupé se pustilo jen málo značek, nejčerstvějším výsledkem je například SsangYong Kyron. Volvo prezentovalo svou studii (poprvé představenou letos v Detroitu) podstatně opatrněji, seriový model nebude dřív než v roce 2009.

Ostrých hran zůstává na současných Volvech již jen minimum, ale příď je pořád ještě charakteristická spíše konzervativnějším zpracováním masky. Ta je vyšší než je dnes u vozů švédské značky obvyklé. Světla a provedení nárazníku připomínají styl nové C30 spojený s kinetickým designem Fordu. Podle tiskové zprávy budou mít všechny příští Volva podobně dramatické tvarování předních světlometů a přibližně pravidelný tvar tak zůstane vyhrazen pouze masce chladiče. Robustní boky patří k DNA moderních Volv a ani tady proto nesmí chybět.

Vzadu je podobně jako u nejmenšího modelu C30 bohatě prosklené výklopné víko, které je však po vzoru XC90 horizontálně rozděleno na dva samostatně otevírané díly. Spodní díl se vysune ven a vzhůru, aby tak vytvořil prostor pro menší předměty bez nutnosti otevírat celé víko. Obvyklou možností je otevření celých pátých dveří a konečně třetí alternativou je samostatné otevření horního dílu víka.

Monochromatické provedení interiéru a bohaté uplatnění elektroniky na přístrojové desce a středové konzole opticky vzdaluje tento konkrétní automobil od sériové výroby. Vše je ale připraveno k tomu, aby se bílé a černé povrchy zaměnily za typickou béžovou, nejlépe v kombinaci s tradiční přírodní kůží a aby futuristické díly uvolnily místo konvenčním řešením.

Asi nejsme daleko od pravdy, když napíšeme, že pro tento model přicházejí v úvahu zejména čtyřválcové a pětiválcové modely kombinované s pohonem všech kol, jehož jádrem bude spojka Haldex.


Ondřej Šuch
Diskuze (6)
Avatar - Pekelná Micinka
14. 3. 2007 09:39
Re: XC 60 vs. 70
:-) :yes: ;-)
Avatar - donPedro
12. 3. 2007 21:38
XC 60 vs. 70
Tož 60tka je SUVeréní draveček, 70tky příď však nevím je-li k pláči či k smíchu snad.