Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo v Ženevě 2008

Aleš Jungmann
Diskuze (2)
Na stánku Volva jsme nové XC 60 opravdu nemuseli hledat dlouho, švédská automobilka totiž vsadila na jednu kartu a celou svou výstavní plochu věnovala této horké novince.

K vidění tak byly hned čtyři vozy XC60 v různých výbavových stupních a barevných kombinacích.

Volvo XC60

Nový model se stává prozatím nejmenším členem řady SUV švédské automobilky a doplňuje tak modely XC90 a XC70. Volvo XC60 je totiž o 20 centimetrů kratší než XC70, jeho vnější rozměry jsou 4628 x 1891 x 1672 mm, rozvor měří 2774 mm. Novinka, která je nejmenším současným Volvem schopným jízdy alespoň v lehkém terénu na trhu bude konkurovat vozům, jako jsou BMW X3, Land Rover Freelander, nový Mercedes-Benz GLK nebo připravované Audi Q5.

Volvo klade velký důraz na aktivní i pasivní bezpečnost svých vozů, přičemž je v této oblasti dlouholetým průkopníkem a jeho automobily patří již tradičně k tomu nejbezpečnějšímu, do čeho se můžeme v daných třídách posadit. Systém City Safety, který je u všech XC60 standardem, zabraňuje či zmírňuje následky lehčích kolizí při rychlosti do 30 km/h, které vznikají, zejména v městském provozu, řidičovo nepozorností a následným pozdním zabrzděním. Pokud vůz detekuje nebezpečné přibližování se k vozu vpředu a řidič neaktivuje brzdu, City Safety zasáhne a pokusí se zabránit srážce, která by jinak byla nevyhnutelná. Do rychlosti 15 km/h je velká šance, že ke kontaktu vůbec nedojde.

Nad vaším automobilem bdí laserové zařízení, které v noci i ve dne neustále kontroluje prostor před vámi do vzdálenosti 10 metrů a padesátkrát za sekundu vyhodnocuje sebrané údaje a porovnává je s momentální polohou a rychlostí vozu. Je ale třeba udržovat horní stranu předního okna čistou, protože nánosy špíny či ledu jsou pro paprsek nepřekonatelnou překážkou. Systém může dále omezit mlha, či hustý déšť a sněžení.

Pokud bychom měli vyjmenovat všechny bezpečnostní prvky sériové či příplatkové bezpečnostní výbavy, článek by se neúměrně natáhl. Přesto ale neodoláme a zmíníme ještě další novinku, kterou je systém výstrahy pro řidiče, v originále Driver Alert Control (DAC).

Ten bude dodáván v příplatkovém balíčku (s cenou okolo 25.000,- Kč) s druhým pomocným systémem, který řidiče upozorňuje na vybočení z jízdního pruhu (Lane Departure Warning ; LDW). Systém DAC by měl, ve spojení se systémem LDW, části nehod zabránit tím že sleduje aktivitu řidiče. Pomocí kamery a soustavy čidel je monitorován pohyb vozidla na komunikaci, jeho odstupy od vodorovných čar či počet a přesnost řidičových zásahů do řízení. Když řídící jednotka vyhodnotí, že je něco v nepořádku, rozsvítí se na palubní desce symbol šálku doplněný doporučením, aby si řidič udělal pauzu pro načerpání nových sil.

A ještě do třetice jedna novinka, pro někoho kontroverzní – Alcoguard. Vůz vybavený tímto systémem totiž nenastartujete, pokud do zařízení, které se odkládá do mezery před středový tunel palubní desky, nedýchnete a přístroj nezjistí menší koncentraci alkoholu než 0,2 promile (toto číslo se pochopitelně bude lišit trh od trhu dle tamějších zákonů). Pokud nadýcháte, máte smůlu a nikam se nepojede.

Je ale pochopitelné, že v životě existují situace, kdy je třeba nastartovat hned (odblokování vozu a nastartování zabere asi 15 sekund) a není čas čekat na to, až se zařízení s trubičkou nahřeje na pracovní teplotu a systém vás pozitivně vyhodnotí. I na to u Volva mysleli a systém lze jednoduše obejít stisknutím spínače na levé páčce pod volantem a tlačítka ovládajícího nouzové blikače zároveň. Toto ale má za následek to, že uprostřed pravého digitálního ručičkového ukazatele začne svítit upozornění, že systém byl obejit, kterého se bez pomoci servisu nezbavíte. Takovéto obejití systému je možné povolit jednou nebo je možno nechat počet obejití bez limitu. I v případě že softwarové nastavení povoluje opětovné přemostění testu na alkohol v dechu, varovné hlášky (která má řidiče pokud možno obtěžovat, aby se tak nestávalo) se prostě bez svého dealera nezbavíte. V případě jízdy, která navazuje na předcházející ne později než 40 minut není třeba dýchací proceduru opakovat.

V motorovém prostoru bude možné najít jeden ze tří agregátů. Známé pětiválcové turbodiesely 2.4D (120 kW, 340 Nm) a D5 (136 kW, 400 Nm) doplní zážehový řadový šestiválec 3,0 l (210 kW, 400 Nm). Příští rok by se v nabídce měl objevit i základní turbodiesel 2.4D (120 kW) s pohonem pouze přední nápravy (systém pohonu všech kol AWD bude nyní dodáván jako součást základní výbavy), nižší spotřebou paliva a se specifikací Euro 5.

Cílem Volva je prodej více než 50 tisíc vozů ročně, 40 % z toho v Evropě, 40 % v Severní Americe a zbylých 20 % na ostatních světových trzích. Start prodeje je na prvních evropských trzích naplánován na druhou polovinu roku 2008, za oceánem se dočkají až v roce 2009. Volvo XC60 bude vyráběno v belgickém Gentu.


Aleš Jungmann
Diskuze (2)
22. 4. 2008 20:17
Vovlo
[odkaz]